• OlleGreta

Matschema 7 månaders

Hej, 

Gärna lite feedback på matschema 7 månaders, vi kör så här just nu, ser det bra ut? Hur gör ni? Vår kille är stor, 76 cm och 11 kilo. Sju månader som sagt. 

Cirka tider: 

05.00 Ersättning (och sen somna om)
    07.30 Gröt
    11.00 Lunch, barnmatsburk och sedan fruktpure.
    14.00 Ersättning
    17.00 Middag, typ gröt och/eller smaka vår mat. 
    19.30 Ersättning
    22.30 Välling (då sover han och vi ger välling, sen somnar han alltid om direkt)
    Sover till mellan 05.00 och 06.00. 

Sover ca 08.30 - 10.30
    Sover ca 13.00 - 14.00 
    Sover ca 16.30 - 17.10 

Sover natt ca 19.30. 

Mia

• Svar på tråden Matschema 7 månaders
  • Birgitta02

Är inte 11 kg väldigt mycket för en så pass ung baby? Och även om det är längesen jag själv hade så små känns det som om han äter mer eller mindre jämt? Fast jag kan ju ha fel.

• OlleGreta

Vad ska jag säga? Jo, det är väl mycket, nu var ju inte min fråga om hans vikt utan hur schemat såg ut... Mer eller mindre jämt... Sådär feedback kan jag tycka. Han äter var 3-4 timme på dagen, sedan på natten är det ca 6-7 timmar utan mat. Funderar själv på att försöka få bort 22.30 målet så småningom. Så han äter lite välling vid 19.30 istället. 

• Iowhannah

Vaknar han och är hungrig, eller varför ger ni välling så sent?

Vår son är 7,5 månader och det här är våra cirka-tider:

0630 - gröt med katrinplommonpuré

0930 - ersättning

1230 - lunch (oftast burkmat, men vi ska börja laga egen) och fruktpuré

1600 - ersättning

1800 - ersättning

Ibland får han nåt rån eller så ifall han sitter med när vi vuxna äter och han får ofta smaka på vår mat.

Sömntider:

0800-0900

1330-1430

(1600-1630)

1845-0600

• aleydis

Funkar det så funkar det :). Hänger magen med? 1177 rekommenderar ett ersatt mål vid ca 7 månaders ålder, 2 mål vid 8-10 mån. Ni ger gröt, lunch, middag, välling. Men som sagt om det går bra skulle jag inte ersätta något. Är det något speciellt du funderar på eller skulle vilja ändra, något som inte funkar?

• mammalovis

ts: Man brukar ju säga att bebisar ska äta med 2-3 timmars mellanrum ca 6 gånger per dag, 3 huvudmål och 3 mellanmål.

Ger ni välling på kvällen för att han vaknar eller för att ni vill? Det låter som att ni väcker honom med vällingen av det du skriver.

Vi har inga exakta tider, men ungefär så här ser det ut:
    ca 8.00 3/4 dl gröt + katrinplommon
    fm ev amning
    ca 12.00 ca 1/3 stor burk med mat, oftast hemlagat + fruktpuré
    em amning
    ca 18.00 ca 1/3 stor burk med mat, oftast hemlagat + fruktpuré
    ca 20.00 3/4 dl gröt + katrinplommon
    kväll amning
    ca 4.00 oftast amning

Gröten började vi med för ca 1 vecka sedan då han började amma 3-4 gånger på några timmar. Vi hade egentligen tänkt välling, men vågade inte för magens skull. Han är 8 månader om en vecka, men har ätit resten så här några veckor nu. Anledningen till att vi började med maten på kvällen var att han ändå satt och tiggde/gnällde när vi åt så då var det bättre han fick, så portionerna har ökat långsamt. Däremot har vi fått tänka jättemycket på VAD vi ger. Han får enbart lösande frukt och vi försöker ge en del broccoli för fibrernas skull. Ibland får han 1/3 smörgåsrån med eller utan smör/leverpastej för att sysselsättas medan vi äter.

Han sovtider är väldigt oregelbundna beroende av om vi är hemma eller går till förskolan. Han sover när han behöver helt enkelt. En hemmadag kan han sova 2 timmar på förmiddagen och lika mycket på eftermiddag till kvällen. Går vi till förskolan sover han en del mellan 9.00 och 12.00, men är vaken på förskolan och ibland dessemellan. Sover sedan ett nytt pass vid hämtning 13.40-1500 men vaknar på förskolan. Sedan kanske 30-60 minuter på kvällen. Han somnar mellan 20 och 23.30 och sover oftast till strax innan 7 om han ätit på natten, annars tidigare.

Mina tidigare barn har så småningom ätit frukost 8, mellanmål 10, lunch 12, middagsvila, mellanmål 14.30, middag 17, gröt 20 och ev nattmål. Amning efter önskemål. Så det är ju däråt vi tänker oss.

• OlleGreta

Grejjen är att han inte vill ha välling/ersättning vid 19.30 då han ska sova, (reviderat ovan) utan vi väntar då tills 22 tiden för att han inte ska vara utan mat från 17.00 inför natten. BVC sa att inga barn över 6 månader ska äta mellan 23.00 och 04.00 och gärna för oss  
    På sikt vill vi att han äter innan han somnar. Och sen inte förrän på morgonen. 

• Lena

Jag hade skippat vällingen på natten och gett ersättning och inte gett gröt mer än en gång om dagen.

• KaeJ

Har en kille här född i slutet av oktober.

Han är väl medel eftersom han ligger på medelkurvan. 8.6kg 72cm

Hans matrutiner ser ut såhär:

06.00 bröstmjölk. ( inte speciellt mycket, 5 min och då hinns båda brösten med)

8.30 1 port gröt med fruktpuré

12.00 hemlagad mat ca 1,2dl och fruktpuré

15.00 fruktpuré på avokado och banan

18.00 bröstmjölk. ( tar väl ca 20 min) (ska byta till gröt eller mat i veckan)

22.00 välling

Han brukar sova mellan kvällsamning och välling.

Han sover mellan 22.30-06.00 ca

På dagarna sover han lite när han känner för det.

• Sommarsolen

Ca 9 ersättning

Ca 12-13 hemlagad el burkmat kanske 1-1,5 dl

Ca 15-16 ersättning 210 ml

Ca 18-19 gröt med ngt fruktigt el bär i

Ca 21-23 ersättning

mellan 23-9 amning när han vill men ska försöka sluta med det...

Sover rätt dåligt om nätterna och inga fasta sömntider på dagen

• Darimna

Jag reagerade som några andra på att det är lite väl många utbytta mål så tidigt. Ersättning/bröstmjölk ska ju fortfarande vara den huvudsakliga födan ett bra tag till. 

Men ett så stort barn kanske behöver mer annan mat än andra för att hålla sig mätt..

Tycker det ser ganska bra ut. Du ska inte jämföra för mycket med andra. Gör det som fungerar för er.

Enda rådet som jag tyckler är viktigt är att ta det lugnt och inte fasa ut ersättningen för snabbt. Den ska vara kvar i ganska stor del minst till 1år

Svar på tråden Matschema 7 månaders