• Anonym moraliskt kaos

Älskare - bra för förhållandet?

Jag och min sambo har varit ihop i många år. Han är mannen i mitt liv. Vi har allt som man vill ha i ett förhållande - förutom sex.

En gammal flirt har hört av sig och för första gånger på flera år så känner jag en enorm sexuell attraktion.

Vi bor inte så långt ifrån varandra och jag har ett flexibelt jobb som lätt skulle kunna "täcka" att jag är borta hemifrån ibland, för att träffa flirten.

Har ett moraliskt kaos i mitt huvud! Har läst en del om andra som har älskare/älskarinnor och att det faktiskt är bra för det stabila förhållandet, så länge flirten bara handlar om sex, inga känslor. Kan det vara så?

Jag har ju bevisligen ett större sexbehov än min sambo och tror att jag (och förhållandet) hade mått bra av att jag låg med någon annan.

Är en "hemlig älskare" något som bara funkar i teorin eller det kan funka i verkligheten också?

Eller är jag girig som vill både ha kakan och äta den? Ska jag vara nöjd med mitt fina förhållande med min sambo även fast sexet är mer eller mindre obefintligt?

Och ja, visst har jag tagit upp problemet med sambon, många gånger. Vi verkar tycka samma sak, efter en sådan diskussion så blir det bättre i några månader för att sedan falla tillbaka i samma hjulspår igen.

Flirten är singel och 16 år äldre än mig, om det nu spelar någon roll...(?).

Ni som har älskare, eller är älskare, berätta om era erfarenheter och hjälp mig.

• Svar på tråden Älskare - bra för förhållandet?
  • Anonym (§7)

Han är alltså känslomänniska och du tror att du kan lura honom?Mitt ex trodde också det. Jag är känslomänniska. Jag kände lukten av otrohet, kände lukten av oxocotin lång väg, väldigt tidigt, men det tog ett tag att få fram bevisen. Hon nekade, ljög in absurdum. Till slut sprack bubblan och det då 18-åriga förhållandet. Pang! Ändlösa nätter av gråt och skrik, ungar som undrade vad fan som pågår, ett jävla helvete rent ut sagt.

Lycka till!

• vargveum

Jag var missnöjd med sexet i mitt äktenskap och började knulla runt med flera kvinnor, några blev till längre "förhållanden". Hade väl initialt en tanke som du, TS, men det funkade inte. Blev istället mer fjärmad hemifrån och alla ambition där dog. Skilsmässa blev resultatet. Vilket känns Bra, vill jag poängtera. Rätt för mig.

Vad är rätt för dig TS?

• Anonym (Samma här)

Har en liknande situation. Bor ihop med världens bästa mamma till barnen, och jag har spenderat halva mitt liv med henne. Sexlivet är jättebra, men omfattningen är för liten för min smak.

Jag hade lite samma tankar som dig, men tänk så här. Är lite mer hett sex värt att riskera hela ditt förhållande? I mitt fall blev det ett nej på den frågan.

Jag har även en stor respekt för min livskamrat.

Fråga nr 2. Ska du dra upp din önskan med din partner, för att försöka få hans tillåtelse? Kanske. Du kan ju smyga lite o säga att du drömde om hett sex med en annan man, och göra tydliga hintar om att du vill ha mer sex än ni har idag. Kanske planera för det. T.ex. försöka lämna bort barnen så ni får bra tillfälle att ha hett sex.

Om du har tur tänder han på tanken att du har sex med en annan man, är han negativ kan du ju alltid vifta bort det med att det bara var en sexdröm.

Men nej, utan din mans tillåtelse tror jag inte att ditt förhållande blir bättre av att du tar en älskare.

• MrFlex

Jag tycker inte jag har rätten att äga eller begränsa min partners sexliv, tvärt om så vill jag berika hennes sexliv.

Om min fru var missnöjd med vårt sexliv så skulle jag vilja få veta det och få en chans att åtgärda det som saknas. Om det av någon anledning inte går så skulle jag vara öppen för att hon löser det tillsammans med någon annan.

Med det sagt - Skulle hon gå bakom min rygg så är förhållandet slut. Sex är en sak men ärlighet och förtroende är grundpelarna i mitt förhållande.

Snacka med din man.

• Anonym (anton)
    Ordinär Man skrev 2016-06-01 18:44:25 följande:

Klart du ska skaffa älskare! Egentligen tror jag att du redan bestämt dig, och du bara vill ha någon sorts bekräftelse här. Läs vad moraltanterna har att säga här, och tänk igenom din situation, så förstår du hur håliga deras argument är. Lycka till!

Håller med.  Jag har en 18 år äldre gift älskerinna och det fungerar utmärkt.                  Enligt hon så funkar hon bättre både på jobb och hemma när hon får leva ut sitt hämliga liv med mig.  Hon känner sig mera som hel kvinna säger hon.
  • Robert 832

Det hjälper förhållandet så länge flirten är med på att denne bara är en leksak och aldrig vill ha mer, så är det sällan i praktiken.

Däremot tycker jag det allra bästa är att vara ärlig med sin partner om behovet av en älskare. Ni har pratat om det och verkar överens. Det jobbiga är alla tvivel som uppstår när man går från fantasi till verklighet men om man då dessutom för sig med hemligheter så blåser man bara på tvivlen.

Kommunikation är a och o. Se till att alla är med på det.

• Anonym (Anonym)
    Anonym moraliskt kaos skrev 2016-06-01 13:16:26 följande:

Jag och min sambo har varit ihop i många år. Han är mannen i mitt liv. Vi har allt som man vill ha i ett förhållande - förutom sex.

En gammal flirt har hört av sig och för första gånger på flera år så känner jag en enorm sexuell attraktion.

Vi bor inte så långt ifrån varandra och jag har ett flexibelt jobb som lätt skulle kunna "täcka" att jag är borta hemifrån ibland, för att träffa flirten.

Har ett moraliskt kaos i mitt huvud! Har läst en del om andra som har älskare/älskarinnor och att det faktiskt är bra för det stabila förhållandet, så länge flirten bara handlar om sex, inga känslor. Kan det vara så?

Jag har ju bevisligen ett större sexbehov än min sambo och tror att jag (och förhållandet) hade mått bra av att jag låg med någon annan.

Är en "hemlig älskare" något som bara funkar i teorin eller det kan funka i verkligheten också?

Eller är jag girig som vill både ha kakan och äta den? Ska jag vara nöjd med mitt fina förhållande med min sambo även fast sexet är mer eller mindre obefintligt?

Och ja, visst har jag tagit upp problemet med sambon, många gånger. Vi verkar tycka samma sak, efter en sådan diskussion så blir det bättre i några månader för att sedan falla tillbaka i samma hjulspår igen.

Flirten är singel och 16 år äldre än mig, om det nu spelar någon roll...(?).

Ni som har älskare, eller är älskare, berätta om era erfarenheter och hjälp mig.

Att säga att bedra sin partner är bra för förhållandet är bara ditt sätt att försöka rationalisera och ursäkta ditt otrogna svek för dig själv.
  • Anonym (frank)

Det funkar bra i mitt förhållande i alla fall. Vi är gifta och har små barn, så sexlivet är inte superbra just nu. Jag köper sex vid sidan om och det har lett till mindre frustration och bättre kommunikation hemma. 

• Anonym (Julia)

Har en älskare sedan 2 år tillbaka och han är helt underbar. Han tillgodoser behov som min man inte kan och är mitt ljus i den annars så trista vardagen. Min man är lyckligt ovetandes.

• Gabori
    Anonym (Julia) skrev 2017-12-11 06:10:59 följande:

Har en älskare sedan 2 år tillbaka och han är helt underbar. Han tillgodoser behov som min man inte kan och är mitt ljus i den annars så trista vardagen. Min man är lyckligt ovetandes.

Billiga slampa.
Svar på tråden Älskare - bra för förhållandet?