Inlägg från: Lalinandanenon |Visa alla inlägg
  • Lalinandanenon

    Det här med tjänstebil

    Jag kommer inom kort att byta jobb och kommer att bli erbjuden en tjänste/förmånsbil. Jag kommer inte att resa så mycket i jobbet så det blir nog mest en bil som jag använder privat. Är det nån som vet och kan berätta fördelar mot nackdelar med detta?

    Självklart skulle det vara härligt med en alldeles ny bil, nånting som jag aldrig kommer att ha råd med annars men hur fungerar det?

    - Betalar företaget all service, däckbyte osv?
    - Blir det lika dyrt som att ta ett lån och köpa en privat? ( då förstår jag inte vad det är för mening med en tjänstebil.)
    - går jag bara in i en bilbutik och väljer bil liksom?

    Ja ni hör ju, jag vet inte hur det funkar.  Jag hade tänkt mig en lite större bil så att familjen får plats, typ volvo xc90 eller nåt liknande.

    Någon som kan hjälpa?

  • Svar på tråden Det här med tjänstebil
  • Lalinandanenon
    viseversa skrev 2016-06-01 13:53:10 följande:

    Men man får väl inte använda tjänstebil privat. Det är ju just för resor inom tjänsten. Inte för att du ska kunna åka till landen under helgen liksom. Men jag vet inte.


    jo man får använda den privat så mycket vet jag. Kallas väl då förmånsbil?

  • Lalinandanenon

    Kom på en till sak, får man ens dra av milen på skattedeklarationen? Man betalar ju bensinen själv till och från jobbet  ca 8 mil om dagen.

  • Lalinandanenon
    Linux1003 skrev 2016-06-01 15:13:13 följande:
    Du har redan fått en bra beskrivning av en här innan. Det du kommer att få enligt din beskrivning är en förmånsbil som du fritt förfogar över. Bilpolicyn varierar från företag till företag men de flesta burkar följa vissa bestämda normer. Normalt sätt så har de flesta företag 6,5-7,5 basbelopp när det gäller anskaffningsvärde på bilarna. 8,5 basbelopp brukar inkludera koncernledning. 

    Att få lov att beställa en XC90 ligger långt över alla basbeloppsgränser och förutsätter troligtvis en VD roll i företag av större dignitet där styrelsen (ägaren) godkänner förmåner utanför policyn. Du får därefter ett bruttopåslag på din lön som reglerar förmånsvärdet och även här varierar det väldigt mycket. När det gäller bränsle så varierar lösningarna också. Men de flesta företag kräver att anställda för körjournal och skiljer mellan privata och mil i tjänsten. Det brukar ingå service, däckbyte och eventuella olyckor om det inte handlar om vårdslöshet i trafik och även trängselavgifter. Huruvida det lönar sig för dig beror lite på vilket lönetillägg du skulle kunna få om du väljer bort bilen. Normalt sätt så får man ett bruttopåslag och då kan du räkna ut nettoeffekten mot om du skulle äga bilen privat. Generellt sätt så lönar det sig mer om man åker många mil inom tjänsten. Sedan så kan det vara tryggt och framförallt bekvämt att ha en förmånsbil och slippa tänka på detaljer och då kan merkostnaden vara motiverad. Hoppas du blev något klokare. 
    wow! Mycket att tänka på. jag har kollat upp nu och värdet på bilen får inte överstiga 333 000 kr. he he, en Volvo XC90 kostar nog det dubbla!
    Man får nog behålla sin gamla skitbil :(
Svar på tråden Det här med tjänstebil