Linux1003 skrev 2016-06-01 15:13:13 följande:
Du har redan fått en bra beskrivning av en här innan. Det du kommer att få enligt din beskrivning är en förmånsbil som du fritt förfogar över. Bilpolicyn varierar från företag till företag men de flesta burkar följa vissa bestämda normer. Normalt sätt så har de flesta företag 6,5-7,5 basbelopp när det gäller anskaffningsvärde på bilarna. 8,5 basbelopp brukar inkludera koncernledning.
Att få lov att beställa en XC90 ligger långt över alla basbeloppsgränser och förutsätter troligtvis en VD roll i företag av större dignitet där styrelsen (ägaren) godkänner förmåner utanför policyn. Du får därefter ett bruttopåslag på din lön som reglerar förmånsvärdet och även här varierar det väldigt mycket. När det gäller bränsle så varierar lösningarna också. Men de flesta företag kräver att anställda för körjournal och skiljer mellan privata och mil i tjänsten. Det brukar ingå service, däckbyte och eventuella olyckor om det inte handlar om vårdslöshet i trafik och även trängselavgifter. Huruvida det lönar sig för dig beror lite på vilket lönetillägg du skulle kunna få om du väljer bort bilen. Normalt sätt så får man ett bruttopåslag och då kan du räkna ut nettoeffekten mot om du skulle äga bilen privat. Generellt sätt så lönar det sig mer om man åker många mil inom tjänsten. Sedan så kan det vara tryggt och framförallt bekvämt att ha en förmånsbil och slippa tänka på detaljer och då kan merkostnaden vara motiverad. Hoppas du blev något klokare.
wow! Mycket att tänka på. jag har kollat upp nu och värdet på bilen får inte överstiga 333 000 kr. he he, en Volvo XC90 kostar nog det dubbla!
Man får nog behålla sin gamla skitbil :(