Carambolan skrev 2016-06-01 20:20:12 följande:
Jag vet inte heller om jag håller med om nördar och knäppisar riktigt. Nog hade var och varannan människa ett NES eller segamega hemma när jag var liten, och jag minns att mina kompisars föräldrar (även mammor) också spelade på dem. I min lågstadieklass var det mycket snack om vems farsa som kommit längst i Doom eller varvar Super mario flest gånger. Men du kanske tänker ännu längre tillbaka i tiden?
Det är nog mer inom PC-spel-världen än spel-världen generellt. Och det är fortfarande lite generationsklyfta på det där med gaming. Finns fortfarande lite av en syn på att "vuxna" minsann har bättre saker för sig än att spela. Och många äldre som inte alls förstår varför man spelar, och har många konstiga förutfattade meningar om gamers.
Med det sagt, så måste jag ändå hålla med dig. Vårat NES som vi fick för över 20 år sedan spelade både mor och far på ganska mycket.
Jag har en arbetskamrat som är 50+ som gärna sitter med sitt ps3 eller vad det är han har, och skjuter folk på nätet.
Numera är dessutom alla "casual gamers" med sina mobiltelefoner och surfplattor,
Även om den "riktiga" gamingkulturen inte är speciellt intresserade av att ens klassa detta som spel.
Att spela spel kan ha varit bara för att det är kul i någon arkad, till att vara väldigt nördigt. Men det gäller även idag.
Gamingkulturen växer sig stor och stark, och vinner ganska mycket mark med e-sport. När det nu finns en del e-sport barer och väldigt stora tävlingar, turneringar och arrangemang, så skulle jag nog inte vilja kalla det för underground.
Det har vuxit upp och blivit en egen stor levande kultur, med egna subkulturer.
Det finns en stor elitistisk grupp inom spelvärlden, som känner att de behöver försvara vad som kan kallas för "gamer" och inte.
Förtjänar man verkligen att få bära denna titel om man bara spelar lite på mobilen? Knappast.
Folk har gaming som jobb, konsol krigen härjar vidare som aldrig förr, det tävlas om miljonbelopp och industrin omsätter hundratals miljarder om året. Gaming är numera väldigt seriösa grejer.