Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Varför så känsligt med ex?

Varför är det här med mannens ex/biomamman så känsligt för så många bonusmammor? (OBS jag menar inte i de fall där exet har betett sig illa)

Jag tänker på såna saker som:
    - Det får inte finnas nåt i huset som påminner om henne, tex foton
    - Många tycker att mannen och exet inte får prata om något annat än barnen
    - Även om de förblivit vänner efter skilsmässan verkar många tycka att de tex inte får ta en fika tillsammans.
    - En del tycker tom illa om när det pratas om henne i hemmet.

Jag menar, han har ju valt dig nu? Varför är det så farligt att ha en vänskaplig kontakt med exet?

Jag har läst måååånga trådar här och dessa åsikter brukar bara förklaras med "det behövs inte" eller "det är inte nödvändigt". Jag förstår att det inte är nödvändigt, men om de fortfarande tycker bra om varandra fast kärlekskänslorna är borta, vad är problemet?

Kanske någon bonusmamma eller annan kan förklara? 

• Svar på tråden Varför så känsligt med ex?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Bobo) skrev 2016-06-01 20:43:49 följande:

Varför skulle nån kvinna vilja att mannen har bilder på sitt ex och pratar ofta om sitt ex?Kan någon förklara detta.Vi lever ju inte det som varit,vi lever nutid och vi vill gå framåt,inte bakåt.Bättre då att mannen kontaktar psygolog som hjälper honom vidare i livet.

De kanske är vänner nu. Får de inte vara det?
    (Och jag menade inte att mannen ska sitta och prata om exet med den nya, utan att barnen ska få prata om mamman)
  • Anonym (undrar)
    Brumma skrev 2016-06-01 20:42:59 följande:

Ingen aning. Har aldrig haft problem med det. Tvärtom har jag själv tagit fram fotoalbumet många gånger när bonus saknat och tittat i det med henne.

Men har även förståelse för att man inte vill ha människor man inte tycker om på väggarna i sitt vardagsrum. Vem har det liksom?

Och jag ser STORA fördelar med att de kommer bra överens. Men skulle aldrig välja att vara i ett förhållande där man fortfarande "lekte familj" och valde bort sin nya partner vid högtider osv.

Jag tror tvärtemot skribenten ovan att det inte alls har att göra med att man skall tillbaka till sitt ex. Visst händer det men i de allra flesta fall är man färdig med den personen redan. Däremot tror jag det finns en del som har svårt att acceptera att människor har ett förflutet - och att det är just ett förflutet och inget annat. Dessa människor har förmodligen samma krav om de träffar en barnlös kille, skillnaden är ju att då är det ingen som bryr sig (eller, de flesta tucker nog att man har fullkomligt rätt - vilken normal vettog person har bilder på sitt ex uppe på väggarma...) Men råkar man träffa en kille med barn, då jävla vad alla har åsikter plötsligt..

Jag tycker du tar lite extrema exempel. Jag pratar inte om att välja bort den nya partnern. Självklart vill ingen bli bortvald. Inte heller menade jag bilder på väggen i vardagsrummet, men en del verkar inte tycka att det ska få finnas fotoalbum, bilder på datorn eller nånting. 

Däremot fattar jag inte varför en del inte tycker att de kan träffas ibland och fika tex, som vänner
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Bobo) skrev 2016-06-01 21:10:49 följande:
    Såklart får dom vara vänner,om det funkar,man har väl inte sex med sin "vän"ex
    Jag pratade aldrig om sex! Förvånad Det är väl nåt helt annat.
  • Anonym (undrar)
    Brumma skrev 2016-06-01 21:41:27 följande:
    Jagskrev att det ena är ok. Det andra inte.

Läser man trådarna här på FL handlar det sällan om att barnet inte får ha ett fotoalbum på rummet eller att pappa inte kan ta en fika när det är hämtning/lämning osv. Det handlar om att man inte vill ha bilder på exet på väggen eller att man inte vill att ens partner skall fira jul med exet och att man själv inte är välkommen.

Har faktiskt läst mkt få trådar där det är helt "vansinniga" krav.
    Det har varit några i stil med "Jag tycker inte att de ska prata om något annat än barnet, tycker det är onödigt" eller "mamman vill att de ska fika/gå en promenad/köpa en present tillsammans, men jag tycker inte det"

D
    å undrar jag varför inte (under förutsättning att det inte sker överdrivet ofta eller länge)?

(Min undran gäller först
    ås bara om pappan själv vill, annars är det en ickefråga)
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Pappans nya) skrev 2016-06-01 22:08:33 följande:

Ja, jag vill då absolut inte ha nån familjebild på väggen där sambon, exfrun och bonusbarnen sitter tillsammans och ler mot fotografen. Den får ligga i barnens fotoalbum, och bilder på mamman får de ha i sitt rum om de absolut måste ha dom nånstans. I mitt vardagsrum finns bilder på OSS; nya familjen. Inte på DOM, inte på HENNE. Hon tillhör inte min familj fast hon är bonusarnas mamma. Inte har jag bilder på mina expojkvännen på väggen heller. Så enkelt är det!

Kanske uttryckte mig slarvigt. Jag menade inte foton på väggen i allmänna utrymmen. Det förstår jag att man inte vill ha.

Det jag mest har reagerat p
    å är kanske att många bonusmammor verkar tycka att de inte får/ska ha mer än minimal kontakt.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Pappans nya) skrev 2016-06-01 22:47:32 följande:
    men jag tycker inte att de behöver ha nån extra kontakt ifall det inte gäller ungarna. Jag fikar ju inte heller med mina ex.
    Det är precis det här jag menar! Vad gör det om de har extra kontakt?  Eller vad gör det om du fikar med ett ex? Vad gör att det inte är OK? Är det svartsjuka? Eller något annat? 

Jag undrar eftersom jag själv inte kan tänka mig att jag skulle ha nåt problem med att min partner hade vänskaplig kontakt med sitt ex (har ej varit i den situationen). Jag var tillsammans med en man som alltid snackade skit om sin ex-fru. Jag tänkte att det skulle varit mycket bättre om de var vänner, skulle inte haft något emot om de pratade om ditt och datt.
  • Anonym (undrar)
    Brumma skrev 2016-06-01 23:08:41 följande:
    Jag förstår vad du menar men har fortfarande svårt att se att det varit speciellt många trådar där det varit normal kontakt som "vägrats".

Tex den där tråden "köpa en present tillsammans" så handlade det om att de ALDRIG tidigare gjort detta och nu ville exet plötsligt både att de skulle äta middag ihop och gå o shoppa tillsammans.

Om du lägger in lite länkar till de trådar du menar så är det kanske lättare att se om vi menar samma och uppfattat dem olika eller varför jag inte fått samma uppfattning som du (läser de flesta trådar i ämnet :) )
    Jag har inga länkar, men det var tex en där en mamma hade föreslagit för exet (de hade barn) att de ibland kunde gå en promenad på lunchen tillsammans eftersom de jobbade nära varandra. Då hade hon fått till svar att hans nya inte gick med på det. Där var det många som skrev att de inte heller skulle vilja att deras män promenerade med sina ex.

En annan skrev att hennes styvmor inte hade till
    åtit att hennes mamma kom innanför dörren till deras hem vid lämningar. (och att det hade gjort henne ledsen som barn) Då var det många som skrev typ "vaddå finns väl ingen anledning att mamman skulle komma innanför dörren"

Typ s
    åna saker menar jag. Det heter ofta "behövs inte" eller "finns ingen anledning" men anledningen kan ju helt enkelt vara att man vill behålla en god vänskapsrelation.
  • Anonym (undrar)
    Brumma skrev 2016-06-01 23:28:10 följande:
     Dvs om jag o nya partners varit välkomna ibland oxå - jag är inte för exkludering. Kan man inte umgås om nya partnern är med så är det ngt annat än vänskap.

Detta håller jag med om
  • Anonym (undrar)
    Ess skrev 2016-06-02 11:14:36 följande:
    Det tycker jag verkar konstigt, varför skulle de promenera tillsammans. Till vilken nytta liksom. Det anser jag va en onödig kontakt.

Detta tycker jag verkar ganska vanligt.Men jag tycker att det lika ofta är föräldern själv som inte vill ha in sitt ex i sitt hem.

I en god vänskaps relation så behöver man inte träffas ensamma , utan man kan lika bra träffas med sina nya partners och umgås och prata. 
    Jag tycker att när det gäller kvinnor så använder de barnen för att sas sätta den nya på plats och visa med hela handen att hon minsann är den viktigaste och att de två ska göra saker ihop som en familj osv. Rent dominans behov mao.
    Om de har förblivit vänner efter skilsmässan så kan nyttan vara att de har utbyte och nöje av att prata med varandra. Precis på samma sätt som med andra vänner. Frågan är varför det inte är ok?
    I en vänskapsrelation kan man väl träffas b
    åde ensamma och tillsammans med partners?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Pappans nya) skrev 2016-06-05 14:17:30 följande:

Från en annan synvinkel: Tror du att pappans ex har foton på pappan och bonusmamman på sina väggar? Tror jag knappast att hon vill ha, trots att bonusmamman finns i barnens liv lika mycket som biomamman.

Sen undrar jag också om du, TS, är biomamman i dethär fallet?

Alltså jag menade aldrig foton på väggen. Jag menade mer fotoalbum och foton i datorn som finns kvar från deras tid tillsammans. En del "nya" kvinnor verkar inte tycka att sånt får finnas heller.
    Ja, jag är en "biomamma" som har en god vänskapsrelation med mitt ex. Vi brukar luncha ibland utan barn och äta middagar ibland med barn. Hans flickvän verkar inte ha n
    åt emot det vad jag vet, men jag får intrycket här på familjeliv att det finns många som inte skulle gilla det och jag undrar lite varför.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (frågetecken) skrev 2016-06-05 21:58:38 följande:

Är man ett ex anser jag att man är avslutat kapitel.. man är väl inte ett ex för intet.

Du skulle alltså inte tolerera att din kille var vän med ett ex? Varför inte?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (frågetecken) skrev 2016-06-05 22:32:10 följande:
    Mitt resonemang är att varför har man gjort slut om man kan vara vänner?

I mitt fall har min man barn ihop med exet... dom har kontakt ang. Barnen och de förstår jag dem behöver ha men mer än så näe.. den nya kvinnan behöver sin egenplats och den gamla får lämna så är de.
    Det kan ju vara så att kärlekskänslorna och attraktionen tar slut men att man fortfarande tycker om varann? Det finns jättemånga trådar här på familjeliv där tex kvinnor skriver "min man är en jättebra man och en underbar pappa, men han känns som en bror för mig och jag vill inte ha sex med honom och är inte kär"

D
    å är det ju ganska troligt att det till slut blir skilsmässa, men man kan ju fortfarande ha utbyte av att umgås och prata, även om annat än barnen.

Är det ok för dig om din man har kvinnliga vänner? Eller är det bara exet han inte f
    år vara vän med?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (A) skrev 2016-06-16 22:24:54 följande:

Jag är av precis den åsikten som du skriver. Jag ogillar att det pratas om exet, jag vill inte ha saker som påminner om henne, vill inte att de ska hänga eller vara vänner. Det stör mig. Inte nog med att man måste vara med deras barn, ska man även behöva förpesta sin tillvaro med att höra om ett gammalt ex hela tiden? Jag är av åsikten att hans ex inte ska ha något med mitt liv att göra. Så allt som handlar om henne ska bort. Det är inte vansinne, det är helt naturligt. Vem vill leva sitt liv i någon annans fotspår?

Så om mamman pappan och barnen tycker att det är bra om föräldrarna kan ha en god och vänskaplig relation, då ska de inte kunna ha det för att det stör DIG?

Pappan har ju förstås valet att dumpa dig men om allt annat är bra så väljer han ju dig och därmed att ge efter för dina krav.

Jag tycker bara att det är så synd att det ska behöva bli så. Fattar inte att du ser det som att leva sitt liv i någon annans fotspår. Varför kan du inte bara se på henne som en annan människa, på ett neutralt sätt? Handlar det om dålig självkänsla hos dig?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (...inte ok i mitt fall) skrev 2016-06-17 11:17:10 följande:

Min sambo hänger hos exet flera timmar i veckan. Han bjuder aldrig med mig på högtider men han är alltid medbjuden till mina barns firanden hos mitt ex och hans sambo.

Om jag tycker att det är ok? NEJ!!!!

Så nu ska hus säljas och han ska ut ur mitt liv....efter tre år ihop

Om man känner sig utesluten förstår jag absolut att det är ett problem! Det är helt naturligt.
Svar på tråden Varför så känsligt med ex?