• Brumma

Varför så känsligt med ex?

Ingen aning. Har aldrig haft problem med det. Tvärtom har jag själv tagit fram fotoalbumet många gånger när bonus saknat och tittat i det med henne.

Men har även förståelse för att man inte vill ha människor man inte tycker om på väggarna i sitt vardagsrum. Vem har det liksom?

Och jag ser STORA fördelar med att de kommer bra överens. Men skulle aldrig välja att vara i ett förhållande där man fortfarande "lekte familj" och valde bort sin nya partner vid högtider osv.

Jag tror tvärtemot skribenten ovan att det inte alls har att göra med att man skall tillbaka till sitt ex. Visst händer det men i de allra flesta fall är man färdig med den personen redan. Däremot tror jag det finns en del som har svårt att acceptera att människor har ett förflutet - och att det är just ett förflutet och inget annat. Dessa människor har förmodligen samma krav om de träffar en barnlös kille, skillnaden är ju att då är det ingen som bryr sig (eller, de flesta tucker nog att man har fullkomligt rätt - vilken normal vettog person har bilder på sitt ex uppe på väggarma...) Men råkar man träffa en kille med barn, då jävla vad alla har åsikter plötsligt..

• Brumma
    Anonym (Bobo) skrev 2016-06-01 20:43:49 följande:

Varför skulle nån kvinna vilja att mannen har bilder på sitt ex och pratar ofta om sitt ex?Kan någon förklara detta.Vi lever ju inte det som varit,vi lever nutid och vi vill gå framåt,inte bakåt.Bättre då att mannen kontaktar psygolog som hjälper honom vidare i livet.

Både jag o pappan pratade ofta om exet när bonus var mindre. Hon hade ett behov av att kunna prata om mamma när hon var hos oss och det känns liksom självklart att hon då ska göra det. Saknar jag ngn vill även jag prata om dem med mina närmaste - så funkar nog de flesta ;)
  • Brumma
    Anonym (undrar) skrev 2016-06-01 21:15:46 följande:

Jag tycker du tar lite extrema exempel. Jag pratar inte om att välja bort den nya partnern. Självklart vill ingen bli bortvald. Inte heller menade jag bilder på väggen i vardagsrummet, men en del verkar inte tycka att det ska få finnas fotoalbum, bilder på datorn eller nånting. 

Däremot fattar jag inte varför en del inte tycker att de kan träffas ibland och fika tex, som vänner

Jagskrev att det ena är ok. Det andra inte.

Läser man trådarna här på FL handlar det sällan om att barnet inte får ha ett fotoalbum på rummet eller att pappa inte kan ta en fika när det är hämtning/lämning osv. Det handlar om att man inte vill ha bilder på exet på väggen eller att man inte vill att ens partner skall fira jul med exet och att man själv inte är välkommen.

Har faktiskt läst mkt få trådar där det är helt "vansinniga" krav.
  • Brumma
    Anonym (undrar) skrev 2016-06-01 22:15:03 följande:

Kanske uttryckte mig slarvigt. Jag menade inte foton på väggen i allmänna utrymmen. Det förstår jag att man inte vill ha.

Det jag mest har reagerat på är kanske att många bonusmammor verkar tycka att de inte får/ska ha mer än minimal kontakt.

Jag förstår vad du menar men har fortfarande svårt att se att det varit speciellt många trådar där det varit normal kontakt som "vägrats".

Tex den där tråden "köpa en present tillsammans" så handlade det om att de ALDRIG tidigare gjort detta och nu ville exet plötsligt både att de skulle äta middag ihop och gå o shoppa tillsammans.

Om du lägger in lite länkar till de trådar du menar så är det kanske lättare att se om vi menar samma och uppfattat dem olika eller varför jag inte fått samma uppfattning som du (läser de flesta trådar i ämnet :) )
  • Brumma
    Anonym (Pappans nya) skrev 2016-06-01 22:47:32 följande:

Inte har väl jag nån "onödig" kontakt med mina expojkvänner heller? Tror att min sambo skulle gilla det lika lite som jag skulle gilla att han tog en fika med sin exfru ifall det är en barnfri dag. Dricker han en kaffe då han hämtar barnen är det okej, men jag tycker inte att de behöver ha nån extra kontakt ifall det inte gäller ungarna. Jag fikar ju inte heller med mina ex.

Bara för att man har barn ihop behöver man ju inte fortsätta umgås varje dag.

Om ditt ex fortsatt vara en av dina närmsta vänner? Hade det varit onödig kontakt då?

Jag har ett ex som jag är nära vän med. Min man fixar det men tyvärr inte mitt ex fru. Men innan de träffades så fikade vi en del - både med min man och utan. Han hjälpte oss att flytta tex :)

Min man umgås inte gärna med sitt ex han har barn med, och jag gillar henne inte heller ngt speciellt. Men hade de varit vänner fortfarande och hon var en vettig person hade jag inte sett ngt konstigt med det. Dvs om jag o nya partners varit välkomna ibland oxå - jag är inte för exkludering. Kan man inte umgås om nya partnern är med så är det ngt annat än vänskap.
  • Brumma
    Anonym (undrar) skrev 2016-06-01 23:35:54 följande:

Jag har inga länkar, men det var tex en där en mamma hade föreslagit för exet (de hade barn) att de ibland kunde gå en promenad på lunchen tillsammans eftersom de jobbade nära varandra. Då hade hon fått till svar att hans nya inte gick med på det. Där var det många som skrev att de inte heller skulle vilja att deras män promenerade med sina ex.

En annan skrev att hennes styvmor inte hade tillåtit att hennes mamma kom innanför dörren till deras hem vid lämningar. (och att det hade gjort henne ledsen som barn) Då var det många som skrev typ "vaddå finns väl ingen anledning att mamman skulle komma innanför dörren"

Typ såna saker menar jag. Det heter ofta "behövs inte" eller "finns ingen anledning" men anledningen kan ju helt enkelt vara att man vill behålla en god vänskapsrelation.

Jo jag förstår vad du menar :)

Men tycker att jag ofta läser just anledningar till att det inte är ok. Min bonus mamma är numera inte Välkommen innanför dörren. Men det är för att hon betett sig illa. Jag vet flera där mamman inte accepterat den nyas roll i familjen och jag hade tex inte vilja släppa in någon i mitt hem som inte accepterade mig.

Så ja, jag förstår vad du menar men läser väl sällan in att det skulle vara utan anledning :)

Men det förekommer absolut :)

Nu tror jag att jag har koll på frågan mer :D
  • Brumma
    Anonym (hahaha) skrev 2016-06-17 17:17:19 följande:

Tycker jag känner igen dig (A), det är du som springer in med foton på mamman till barnets rum om hen råkat glömma det i vardagsrummet?

Varför skulle det vara ngt negativt att lägga tillbaka saker på dess plats?

Jag lägger in ungarnas grejer på deras rum typ flera gånger om dagen - både leksaker, fotoalbum o kläder..

Jättekonstigt att bara låta saker ligga kvar om de bivit glömda framme.. Varför tycker du att man ska göra det?
Svar på tråden Varför så känsligt med ex?