• Benaj86

Pappig son, känner mig så ledsen

Min son blev pappig nästan direkt när jag började jobba igen. Han vill bara bli matad av pappa, tyr sig till honom, det är bara pappa som gäller när han är ledsen och han låter mig inte trösta honom. Jag har ändå tagit de flesta läggningar bara för att ha nån stund på dygnet då det bara är han och jag. Oftast går det bra, men ibland skriker han hysteriskt tills hans pappa kommer in.

Ikväll var en sån kväll. Min man hade bestämt träff med en kompis och skulle åka. Sonen började skrika men lugnade sig när min man tog upp honom. Alla försök till att lämna över till mig resulterade i skrik och gråt igen. Jag (som hade gått med huvudvärk hela eftermiddagen) kände att jag inte orkade mer och sa att jag ville att han skulle stanna hemma eftersom sonen bara gråter när han är hos mig. Min man ville inte det, tyckte att det var taskigt mot hans kompis att ställa in med så kort varsel. Jag svarade då att han kommer att behöva vara taskig mot nån hur han än gör, för det är inte schyst mot mig eller vår son att han åker iväg när jag säger att jag inte orkar och sonen uppenbarligen behöver honom just nu. Min man tycker då att jag är taskig mot honom som "utpressar" honom genom att säga att jag inte tycker att det är OK att han åker och att jag "måste lära mig att hantera såna här situationer". Slutar med att jag säger att han får välja själv hur han vill göra, så han sticker iväg och både jag och sonen gråter oss igenom läggningen.

Jag känner mig så ledsen och otillräcklig! Längtar så mycket efter att vara nära min son igen och kunna trösta honom som förr. Känner mig dessutom så otillräcklig som fru, det är som om min man tror att jag ger upp efter minsta lilla skrik fast jag vet att jag står ut mer än vad han gör oftast. Eller att han känner att jag missunnar honom att träffa sina vänner, snarare tvärtom! Eftersom jag är mån om att ha egentid med sonen uppmuntrar jag honom ofta att gå ut och träffa vänner. När sonen hade sin mammiga period 5-10 månader stannade jag hemma VARJE kväll för att ta alla läggningar eftersom det blev så mycket skrik och gråt annars. Det är som om det är bortglömt...

Nån som har känt liknande? En virtuell klapp på axeln skulle räcka långt också, känner mig så ledsen just nu.

• Svar på tråden Pappig son, känner mig så ledsen
  • Piff

Det låter jobbigt, både att sonen tyr sig så mkt till pappan (och mammahjärtat blir lite krossat emellanåt) och att pappan inte ser din och sonens sida av saken, iaf inte i dethär fallet. Hemma hos oss är det mig barnen tyr sig till, det kan vara allt från att pappa inte får torka dem på toa, inte får tilltala eller röra dem, att båda måste sitta brevid mamma vid middagen, osv... Inte alltid och det börjar lätta en del, men det är jobbigt att alltid vara den som barnen cirklar runt också. Jag älskar barnen men längtar efter att få ha kroppen ifred, slippa bära en mammig 3åring halva dagen, och få sitta ifred vid matbordet tex. Men vi försöker så gott vi kan att jämka och stå på oss att pappa nattar varannan dag, iböand byter vi dagar och är npgon supermammig och sådär trött att de inte orkar riktigt så tar jag en extranattning för att de ska få komma till ro. Menar bara att det kan vara jobbigt för pappa med. Jag tror på att visa intresse för lekar och samtal, visa att du vill vara med, gör saker tillsammans även om han sotter i pappans knä.. Ni vuxna får försöka hitta ett sätt att invplvera dig, kanske pappa kan berätta att han vill mata, men mamma vill också mata, så ni ger varannan sked typ. Osv..

• The one in Blue

Jag förstår din sambo. Min dotter är mammig och om jag skulle släppa allt och ta över så fort hon hellre vill ha mig än pappa skulle problemet bara eskalera.

• mammalovis

Hur gammal är sonen?

Varför kunde inte kompisen bara kommit till er och pappan lagt sonen?

Svar på tråden Pappig son, känner mig så ledsen