• Johan70

    Tinder, match men svarar inte

    Vad är poängen med att vara med på t.ex. Tinder, men inte svara när man har fått en matchning med någon?

  • Svar på tråden Tinder, match men svarar inte
  • Carambolan

    Det kan ju bero på en massa olika saker. Man kanske redan är på g med någon annan på Tinder och avvaktar lite. Eller så kanske man vid närmare eftertanke inte tyckte att det var en match. Eller så kanske man är upptagen med annat och inte har tid att sitta och chatta just nu.

  • äldreochklokare

    sjävklart har man själv rätten att INTE ta kontakt trots en matchning! Är du ännu en i raden av män som av någon outgrundlig anledning förväntar sig att alla kvinnor på en datingsite liksom är tillgängliga? Precis som du väljer vilka du skulle kunna tänka dig prata med eller på dejt med, har alla andra samma rätt. 

    Bara för att Tinder anser ni matchar betyder inte att folk måste!

    Jag har inte varit på Tinder men på andra datingsiter och det hände ganska ofta, att man fick besvikna/sura mail från män som undrade varför jag inte kunde ge dem en chans, ta en fika osv. Grejen var ju att jag visste vad jag sökte och de var inte överensstämmande med det. Ser man det direkt, det kan gälla vad som helst; åldersspann, att de bodde för långt bort, att de rökte, att de inte alls hade något som helst gemensamt med mig så är det faktiskt ingen ide. Då har jag rätten att avgöra om jag vill lägga tid på att ta kontakt eller inte. Detsamma gäller givetvis på Tinder. 
    Dessutom behöver inte matchningen bli så rätt, den görs ju bara mekaniskt av Tinder.

  • Johan70
    äldreochklokare skrev 2016-06-02 07:01:22 följande:

    sjävklart har man själv rätten att INTE ta kontakt trots en matchning! Är du ännu en i raden av män som av någon outgrundlig anledning förväntar sig att alla kvinnor på en datingsite liksom är tillgängliga? Precis som du väljer vilka du skulle kunna tänka dig prata med eller på dejt med, har alla andra samma rätt. 

    Bara för att Tinder anser ni matchar betyder inte att folk måste!

    Jag har inte varit på Tinder men på andra datingsiter ... 
    Dessutom behöver inte matchningen bli så rätt, den görs ju bara mekaniskt av Tinder.


    Du har nog inte förstått hur Tinder fungerar. På Tinder matchar man själv: både män och kvinnor får se presentationerna för andra, och väljer att säga ja (svepa höger eller trycka hjärta) eller nej (svepa vänster eller trycka kryss). Om båda aktivt säger ja, så är det en matchning. Det är alltså inte Tinder som matchar ihop människor, det är medlemmarna där själva, genom att två personer båda har gillat varandra.

    Sedan har jag aldrig förstått att man skulle vara tvungen att ta kontakt med den man matchar med. Jag förstår bara inte poängen med att inte göra det.
  • mammaåten

    Kan ju bero på tusen olika saker.

    Men ibland matchar faktiskt tinder ihop själv, har fått match med killar jag aldrig sett och definitivt inte skulke trycka ja på - skriver dem skulle jag inte svara.

    Hon kan ha tryckt ja till matchen för flera månader sen och inte längre vara aktiv på tinder.

    Hon kanske inte är online så ofta?

    Hon kanske insåg att hon inte längre var intresserad

  • äldreochklokare
    Johan70 skrev 2016-06-02 07:17:33 följande:
    Du har nog inte förstått hur Tinder fungerar. På Tinder matchar man själv: både män och kvinnor får se presentationerna för andra, och väljer att säga ja (svepa höger eller trycka hjärta) eller nej (svepa vänster eller trycka kryss). Om båda aktivt säger ja, så är det en matchning. Det är alltså inte Tinder som matchar ihop människor, det är medlemmarna där själva, genom att två personer båda har gillat varandra.

    Sedan har jag aldrig förstått att man skulle vara tvungen att ta kontakt med den man matchar med. Jag förstår bara inte poängen med att inte göra det.
    Jag vet om Tinder, att båda behöver "godkänna" för att man sen ska skriva. Trodde dock det i första steget var programmet som matchade, men det spelar inte så stor roll för mitt svar :) 

    jag menade att man inte behöver svara om det dyker upp en matchning. TS verkar brydd över att trots att det stor att han matchar med någon, så har denne inte svarat.
  • äldreochklokare
    äldreochklokare skrev 2016-06-02 07:46:28 följande:
    Jag vet om Tinder, att båda behöver "godkänna" för att man sen ska skriva. Trodde dock det i första steget var programmet som matchade, men det spelar inte så stor roll för mitt svar :) 

    jag menade att man inte behöver svara om det dyker upp en matchning. TS verkar brydd över att trots att det stor att han matchar med någon, så har denne inte svarat.
    du, inte "han" :) 

    Men du har ju i mina svar och i andras, svaren varför.
    Känner man inte för att svara så gör man det inte. 
    Finns ingen anledning att svara på "allas" försök till kontakt om man inte har lust. 
  • Zumpan83

    Är det underförstått av alla att den som matchar sist skriver första mailet? Har förstått att många tänker så och låter ju ganska logiskt?

  • Johan70
    Zumpan83 skrev 2016-06-04 19:01:10 följande:

    Är det underförstått av alla att den som matchar sist skriver första mailet? Har förstått att många tänker så och låter ju ganska logiskt?


    Det spelar väl ingen roll vem som skriver det första mailet? Jag skriver alltid vid en matchning, oavsett vem som ev. matchade först. (Hur ser man vem som matchade först? Det spelar väl förresten ingen roll?)

    Som sagt, man måste inte skriva till den man matchar med. Jag förstår bara inte logiken i att inte göra det. Inte ens ett "nej, förresten" eller en avmatchning.
  • Johan70
    äldreochklokare skrev 2016-06-02 07:46:28 följande:
    Jag vet om Tinder, att båda behöver "godkänna" för att man sen ska skriva. Trodde dock det i första steget var programmet som matchade, men det spelar inte så stor roll för mitt svar :) 

    jag menade att man inte behöver svara om det dyker upp en matchning. TS verkar brydd över att trots att det stor att han matchar med någon, så har denne inte svarat.
    Jo, det spelar stor roll för ditt svar. I Tinder gör båda ett aktivt positivt val för att det skall bli en matchning. Det är inte programmet som gör den slutliga matchningen, det är de två människorna. Man kan över huvud taget inte skriva till någon i Tinder, förrän båda har valt positivt så att det blir en matchning.

    Man måste inte skriva till den man matchar med, men hur logiskt är det att inte göra det? Om du är på ett mingel och blir presenterad för någon, vänder du sedan personen ryggen utan ett ord till, när personen hälsar tillbaka?
  • mammaåten
    Johan70 skrev 2016-06-05 13:18:35 följande:
    Det spelar väl ingen roll vem som skriver det första mailet? Jag skriver alltid vid en matchning, oavsett vem som ev. matchade först. (Hur ser man vem som matchade först? Det spelar väl förresten ingen roll?)

    Som sagt, man måste inte skriva till den man matchar med. Jag förstår bara inte logiken i att inte göra det. Inte ens ett "nej, förresten" eller en avmatchning.

    Om du trycker gilla och sedan får upp direkt att du har matchat med personen, då är det du som tryckte gilla sist. 


    Annars gillar ju du och sedan kan du få upp en match flera dagar senare med den personen, och då är det den som gillade sist

  • Zumpan83
    mammaåten skrev 2016-06-05 13:34:24 följande:

    Om du trycker gilla och sedan får upp direkt att du har matchat med personen, då är det du som tryckte gilla sist. 

    Annars gillar ju du och sedan kan du få upp en match flera dagar senare med den personen, och då är det den som gillade sist


    Precis, när man får matchningen direkt efter att man gillat så är man sist och förväntas därmed skriva också av många. Håller du med om att det är så man bör göra också?
  • mammaåten
    Zumpan83 skrev 2016-06-05 15:41:31 följande:
    Precis, när man får matchningen direkt efter att man gillat så är man sist och förväntas därmed skriva också av många. Håller du med om att det är så man bör göra också?

    Jag tycker ju att det förenklar processen lite. Matchar man vill man ju oftast prata så då kan man lika gärna börja skriva direkt. Annars är det ju lätt att man missar personen i fråga. 


    Jag brukar skriva direkt vi matchar, om jag matchar sist :)

  • Johan70
    Zumpan83 skrev 2016-06-05 15:41:31 följande:
    Precis, när man får matchningen direkt efter att man gillat så är man sist och förväntas därmed skriva också av många. Håller du med om att det är så man bör göra också?
    Jag skriver när jag får en matchning, oavsett om det ev. var jag som gillade sist eller inte. Jag tänker inte på den saken.

    Menar du att det kan finnas de som tycker att jag skriver först fast jag borde invänta att hon skriver först? Kan det vara därför de inte svarar? Det verkar ju jättefånigt i så fall.
  • Wolt
    äldreochklokare skrev 2016-06-02 07:01:22 följande:
    sjävklart har man själv rätten att INTE ta kontakt trots en matchning! Är du ännu en i raden av män som av någon outgrundlig anledning förväntar sig att alla kvinnor på en datingsite liksom är tillgängliga? Precis som du väljer vilka du skulle kunna tänka dig prata med eller på dejt med, har alla andra samma rätt. 

    Bara för att Tinder anser ni matchar betyder inte att folk måste!

    Jag har inte varit på Tinder men på andra datingsiter och det hände ganska ofta, att man fick besvikna/sura mail från män som undrade varför jag inte kunde ge dem en chans, ta en fika osv. Grejen var ju att jag visste vad jag sökte och de var inte överensstämmande med det. Ser man det direkt, det kan gälla vad som helst; åldersspann, att de bodde för långt bort, att de rökte, att de inte alls hade något som helst gemensamt med mig så är det faktiskt ingen ide. Då har jag rätten att avgöra om jag vill lägga tid på att ta kontakt eller inte. Detsamma gäller givetvis på Tinder. 
    Dessutom behöver inte matchningen bli så rätt, den görs ju bara mekaniskt av Tinder.
    Fast varför ska män slösa tid på skiten när kvinnor beter sig som idioter? Seriöst nu va? Lägg det ett par tankar till. Om jag ska slösa min dyra tid på en dejtingsite så vill jag ju ha någon som är av kvalité inte bara massa sprutluder.
  • Strikern12

    Haft tinder i ca 2år nu och skulle säga att det är 1 av 40 matchningar som öht svarar så det känns som en ganska meningslös app och jag fattar inte att man ids hålla på om man ändå inte tänker skriva.

    Sen är det säkert skillnad på tjej,kille! Skulle gissa att tjejjer som ser ok ut matchar med alla och får säkert meddelanden hela tiden

  • Blacknails86

    Förlåt, men som tjej blir man till sist ganska apatisk av alla 1000-tals likes. Man hinner/orkar inte svara åt alla. Så ångrar man en match och känner att den här var nog inget för mig ändå, så uteblir svaret ibland. Förstår att det känns tråkigt/jobbigt för någon som sällan får svar.

Svar på tråden Tinder, match men svarar inte