• Anonym (snövit)

Får inte bort mjällen. Känner mig äcklig! =(

Jag har jätteproblem med mjäll. Tror det är mjäll i varje fall, fastän det är mycket, mycket mindre små vita korn. Mjäll brukar ju vara som "flingor", men om jag drar handen över håret så ser det nästan ut som att jag dammar.

Använder Head&Shoulders och har kört i nästan två månader med Selukos en gång i veckan. Det blir varken bättre eller sämre.
    Kliar som attan.

Är det mjäll? Och vad funkar mot det? Känner mig äcklig...

• Svar på tråden Får inte bort mjällen. Känner mig äcklig! =(
  • MissHelene

Det kanske inte är mjäll. Du kanske bara har torr hårbotten? Finns gel att köpa på apoteket som man masserar in i hårbotten, testa :)

• 123456778

Det låter som mjölkeksem (senorroisk eksem) behandling är fungorsl el selsun. Beroende på hur mycket du har kan du behöva lösa ut flagorna först med salicylsyrs och ibl behövs kortisonlösning. Men börja med fungoral.

• Misu

Hej, 

Som ovan, kan vara eksem alternativt psoriasis. Kliar det och bränner en del i din hårbotten? Head & shoulders är inte att rekommendera om du frågar mig, jag har behandlat min flagiga hårbotten med tjärschampo och eftersköljning med äppelcidervinäger istället.Lindrar en hel del. 

• Anonym (snövit)

Tack för svar! Jag har misstänkt att det kanske inte alls är mjäll men inte vetat var jag ska börja (och tyckt att det är för pinsamt att fråga på apoteket). Jag ska prova med fungoral.

123456778> Finns fungoral på apoteket?

Misu> Var köper man tjärschampoo? Och tänker du att det är för att lindra eller även för att få bort det?

• Misu
    Anonym (snövit) skrev 2016-06-02 09:10:45 följande:

Tack för svar! Jag har misstänkt att det kanske inte alls är mjäll men inte vetat var jag ska börja (och tyckt att det är för pinsamt att fråga på apoteket). Jag ska prova med fungoral.

Misu> Var köper man tjärschampoo? Och tänker du att det är för att lindra eller även för att få bort det?

Jag vet inte om man får länka till sidor här... men googla på Timber isle entjärschampo mot mjäll ,kostar endast 39 pix. Det är både lindrande och behandlande. Som även äppelcidervinäger är. Jag har grym klåda och brännande ibland i hårbotten, tappar även massa hår när jag kliar tillbaka, men dessa två godsaker har verkligen hjälpt!

Och apotekspersonalen är proffs och du behöver absolut inte skämmas Det gör inte jag ens när jag går för att handla hemorrojdsalva
  • Birgitta02
    Anonym (snövit) skrev 2016-06-02 09:10:45 följande:

Ett tips är också att äta omega3. Jag hade stora problem med hårbottnen. Torrt och flikigt. Och såg ut som mjäll. Efter två veckor med omega-3-kapslar var hårbotten fin :)
  • Anonym (o)

Tänk om det är nåt helt annat. Som huvudlöss exempelvis..

• Misu

Har ingen erfarenhet av löss men borde de inte märkas isåfall genom att det hoppar i håret? Nä, tror snarare på eksem/psoriasis eller torr hårbotten. Testa tipsen, blir det bättre är det ju absolut inte löss. 

• cupcakemom

Ett tips är att sluta med head and shoulders... Jag har haft ganska stora problem med små prickar som du .. Head and shoulders är helt enkelt för starkt ju har jag aco för torr hårbotten . Första 1-2 veckorna kliade det rejält innan det vant sig men sedan dessa har jag inga problem alls. Är det "bara". Mjäll kan de andra medlen också blir för starkt... Fungoral och selsun är bra men det är ju mer för tex exem alltså när det flagar och som jag förstår det flaggar det inte utan "dammar" precis som för mig och mitt ena barn vi är bägge två fri från problemet nu

• Anonym (Kolla)

Kolla upp vad det är. Så kan du få rätt hjälp.

Svar på tråden Får inte bort mjällen. Känner mig äcklig! =(