• ensamärstark

Vad är detta för färg? Svartsmoke BILD

hej! Vi fick hem våran söta kattunge igår. Han är 50/50 Helig birma och skogskatt.

Vi undrar lite över hans färg! Är detta Svartsmoke? Han är mört längst in på stråna, ljusgrå i mitten och brun längst ut .

Vad tror ni? Ska bli spännande o se hur han kommer se ut som vuxen :)

Får inte in bilderna i starten här så lägger in dom i kommentarsfältet!

• Svar på tråden Vad är detta för färg? Svartsmoke BILD
  • Primulina

Antingen svartsmok eller "feberpäls" troligtvis det sistnämnda. Är det "feberpäls" blir katten svart som vuxen.

• ensamärstark
    Primulina skrev 2016-06-03 17:10:00 följande:

Antingen svartsmok eller "feberpäls" troligtvis det sistnämnda. Är det "feberpäls" blir katten svart som vuxen.

Jag googlade lite på feberpäls men läste att då är dom svart i huvudet. Min är silvrig över ögonen o vita eller silvriga stickelhår i ansikte och ben. Samt svansen är helt ljusgrårandig
  • Anonym (Tripp)

Han matchar din soffa iallfall...

• ensamärstark
    Anonym (Tripp) skrev 2016-06-04 02:40:50 följande:

Han matchar din soffa iallfall...

Haha ja det gör han :)
  • Birmafröken

Katten kommer att bli helsvart, men har sk. feberpäls och är frostad. Det beror oftast på att kattmamman har haft en infektion under dräktigheten.

Silver/smoke innebär alltid att hårstråna är vita närmast skinnet, men det är ju inte din katt.

• Birmafröken

Att han ser randig ut på t.ex. svansen är ett s.k. spökmönster eftersom han för tillfället är ganska ljus. Hade han varit mönstrad (med svart som genetisk grundfärg) hade han varit bruntabby/ bruntigré/ brunspotted, och då är katten inte svart i ansiktet utamn brunmönstrad med vita glasögon och vitt vid munnen.

Han kan heller inte vara maskad (siamesfärgad) som en Birma eftersom maskanlaget måste ärvas från båda föräldrarna och den andra föräldern påstås vara en Norsk skogkatt, dvs en ras som maskanlaget inte förekommer hos.

• ensamärstark
    Birmafröken skrev 2016-06-04 09:35:16 följande:

Katten kommer att bli helsvart, men har sk. feberpäls och är frostad. Det beror oftast på att kattmamman har haft en infektion under dräktigheten.

Silver/smoke innebär alltid att hårstråna är vita närmast skinnet, men det är ju inte din katt.

Okej tack för svar då blev jag lite klokare :) jag hade aldrig hört talas om feberpäls innan :) när kommer detta gråa o bruna försvinna?
  • ensamärstark

Hej igen! :) jag har läst på lite om detta med feberpäls.. Men vad jag förstått så borde den svarta pälsen komma i botten då?
    Jag kollade på min.
    Han ser ut såhär. Blandat mellan silvriga och gråa strån (inga svarta) kommer från botten. Detta är en bild där jag benat pälsen på kinden och ner på halsen.

Blir han ändå svart tror ni?

• ensamärstark

Tänkte bara uppdatera hur han ser ut i dagsläget.

Mycket av det dassgråa har försvunnit men han verkar ha "smokefläckar" runt halsen, vid vid armvecken, i svansen .

Så här ser han ut idag. 6 månader

Svar på tråden Vad är detta för färg? Svartsmoke BILD