• Anonym (Förtvivlad)

Anmälda av FSK till soc!! (Långt) Behöver råd från folk som varit med om liknande

Fick ett samtal igår. Det var från ett icke-skyddat nummer och jag svarade direkt. Det var socialtjänsten som sa att de fått in en "väldigt oroande anmälan" till dem angående våra förskolebarn. Så de hade varit ute och träffat barnen på förskolan (vi har tre barn på förskola), och pratat med de två äldsta.

Vi blev beordrade att släppa allt och komma DIREKT. Rädd som tusan över vad det hela handlade om, tusen frågor flög runt i huvudet så ringde jag min man och vi åkte dit.

De sa att de fått in "grova anklagelser" att barnen är våldsutsatta av pappa!!! Jag och min man blev helt bestörta! Jag kan ge min högra arm för att bevisa att han ALDRIG skulle göra illa barnen med flit! Barnen i fråga är sex, samt 4,5 år. Treåringen valde de att inte höra, då han tydligen inte hade åldern inne.

Ja, ibland får vi ta tag i dem, de bråkar och vi får skilja dem åt, bära dem till ett annat rum osv. Men det är liksom en del av uppfostran. Men enligt soc-kärringarna så var det tydligen så pass allvarliga uppgifter att de nu sa till pappa att han inte längre fick vara hemma med barnen.

Problemet är att jag är gravid igen, men en extremt tärande graviditet. Jag kräks fortfarande flera gånger om dagen och har problem med tarmarna, i vecka 19. Jag orkar inte göra så mycket hemma som jag borde, och då är det min man som har fått göra det mesta.

Men de väljer då att antingen låta barnen vara kvar hemma med mig, och en väldigt stapplande situation (Jag kan inte ens gå ut i köket och känna en speciell doft utan att kräkas), eller placera både mig och barnen i något hem, varsomhelst i Sverige! Alternativet var att ta barnen till jourhem. Vi litar inte en sekund på jourhem och liknande efter alla års skriverier och även egenhörda historier om idioterna bakom socialtjänsten och deras arbete.

Grejen är den att min man är egenföretagare, jag jobbar även i hans företag. Dvs det är vår huvudsakliga inkomst. Verkstaden han har är HEMMA hos oss! Där han inte får vara nu. Hur ska vi kunna klara oss ekonomiskt? Vi försökte fråga om tid, men fick inget svar, men någon av dem hasplade ur sig fyra månader!! Och när jag sa att ni kan inte bara förstöra vår ekonomi, splittra vår familj och ställa till det såhär på bara några ord.

Våra barn har ALLTID haft livlig fantasi. De har även fattat att vuxna reagerar väldigt starkt om de t.ex. skriker "aj", även om man inte ens rör dem. De har tidigare utvecklat systematik i att skrika "aj" och "du slår mig", eller slå sig själva och sedan säga att mamma eller pappa gjort det, för att få uppmärksamhet. Och det är väl superspännande när två främmande tanter kommer och ställer massa frågor, så fantasin bara flödar! Det har hänt förr och kommer troligen hända igen. Ska man lyssna på allt de säger så har varenda vuxen i deras närhet slagit dem. Mamma, pappa, farmor, mormor, morfar (mormor och morfar har de aldrig träffat), osv.

Sexåringen blir själv fruktansvärt våldsam om han inte får som han vill. Han slår sig själv och andra, vi får hålla i honom för att skydda honom och andra. Han förstör även grejor och kläder när han är arg. 4,5 åringen är inne i en trots, så allvarlig att det finns funderingar på om det inte är trotssyntrom. För han har verkligen inga spärrar. Att han skulle kunna suttit och sagt att pappa slår honom och detaljerat förklarat hur, skulle inte förvåna mig det minsta. Han ÄLSKAR att vara på display, och han är också den som i huvudsak utvecklat den här "aj, du slår mig"-tekniken för att få oss att backa när han inte får som han vill. De andra har tagit efter.

Så nu sitter jag här, själv. Vårt företag har totalt stannat i business och jag är redan helt slut (Jag har svårt att hålla mig vaken 10 timmar i sträck). Soc ville att de skulle ha sina människor här, men jag vill inte se åt fanskapen. Jag har även Borderline, och att behöva släppa in främlingar som ska ta hand om mina barn och liksom vara hos oss hela tiden skrämmer mig och får mig att må fruktansvärt dåligt. Plus att min älskade partner ju är berövad oss!

Barnen tittade direkt ner i backen när jag frågade dem om två stycken varit och pratat med dem på fsk idag. Dvs, helt neutralt, ingen beskyllning eller ledande om vad det handlade om. De ville inte prata om det, de sa att de inte mindes. De vet precis att de sagt osanningar. Den äldre av dem sa till och med förlåt och började gråta. När jag frågade vad det handlade om, så sa han att han inte skulle luras igen. Så jag har mitt kvitto (förutom min orubbade tro på att deras pappa är helt ofarlig), på att barnen inte är otrygga/rädda eller utsatta av eller för sin pappa!

De spenderade hela kvällen igår av att gråta och vilja att pappa kom tillbaka. För det är alltid han som lägger dem annars. Pappa har funnits hos dem sedan de föddes, allihop. Han och jag har alltid haft ett nära samarbete i både relation och jobb, och vi lämnar sällan varandras sida. Så att mamma och pappa plötsligt är åtskilda är oerhört påfrestande och jobbigt och hemskt för våra barn.

Jag anser också, att barn som inte känner sig trygga hemma, de skulle i sådana fall lysa upp och bli gladare, och lättade när "faran" skulle försvinna. Dvs om pappa inte fick komma hem nu så skulle det bli en lättnad för dem om de var utsatta. Dessutom förstår varken min make eller jag varför de säger att bara pappa är den elaka, vi uppfostrar på samma sätt. Dvs, vi kan skälla på dem, skicka dem till rummet, lyfta isär dem om de bråkar i soffan osv.

Vi känner oss fruktansvärt kränkta, och överkörda. Vår familj är uppryckt, barnen är oroliga och ledsna för att pappa saknas. De skulle inte sakna honom så om han nu var så oerhört hemsk mot dem som de tydligen har sagt.

Har någon blivit anmäld till soc, hur gick det till? Hur lång tid tog det? Vad gjordes när ni blev rentvådda? För det är liksom vad vi väntar på nu. Att de ska få tummen ur, och komma vidare med sin "utredning", och kunna på något vis fastställa att barnen har fantasier och älskar uppmärksamheten, än blir misshandlade hemma, vilket under inga omständigheter sker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-04 10:35
    Kan tillägga att svaret på hur vi skulle lösa det hela ekonomiskt var "man får väl vara flexibel", vilket i våra öron låter befängt. Vi kan lätt förbereda om någon av oss hastigt skulle gå bort. Men sånt här, tomma anklagelser som splittrar hela familjen kan man ju inte gardera sig emot på samma sätt. Nu ska vi tydligen klara oss såhär, samt någon kontakt med ett företag som soc anlitar för att hjälpa mig med barnen. Jag förstår inte hur det här företaget egentligen ska hjälpa mig, mer än vad t.ex. mina vänner kan. Dvs typ en timmes barnvaktning när jag får åka iväg till affären och handla. Och vi är så ledsna och vill bara att allt ska vara över så vi får vara en hel familj igen.
  • Svar på tråden Anmälda av FSK till soc!! (Långt) Behöver råd från folk som varit med om liknande
  • Anonym (Förskolan)

Det måste vara förskolan som kontaktat socialtjänsten.

Vad hade barnen sagt på förskolan och hur kommer det sig att förskolan ansåg detta vara så allvarligt om barnen har för vana att påstå att alla slår dem?

• Anonym (Förtvivlad)

Jo, alltså det står i rubriken att det är Förskolan som anmält oss. Vi får inte ens veta vad anklagelserna handlar om, mer än då "grovt våld", osv. Vi kommer tydligen få veta det framöver, men jag har ingen aning om vad de sagt exakt.

Jag fattar ingenting heller, för barnen är alltid glada och utåtriktade. Vår sexåring hade en period när han var lite nerstämd, men då pratade personalen med oss, och vi kunde inte riktigt förstå varför det var som det var. Jag gissar att personalen försöker hitta kopplingar mellan det och vad som nu har sagts.

Och om det nu är så hemskt och allvarligt som de påstod, varför togs dem inte ifrån oss direkt då? Det går inte ihop enligt oss. Nej, man förstör hellre den trygga tillvaron hemma genom att slita bort en förälder DIREKT.

• Anonym (Förskolan)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-06-04 10:50:52 följande:

Jo, alltså det står i rubriken att det är Förskolan som anmält oss. Vi får inte ens veta vad anklagelserna handlar om, mer än då "grovt våld", osv. Vi kommer tydligen få veta det framöver, men jag har ingen aning om vad de sagt exakt.

Jag fattar ingenting heller, för barnen är alltid glada och utåtriktade. Vår sexåring hade en period när han var lite nerstämd, men då pratade personalen med oss, och vi kunde inte riktigt förstå varför det var som det var. Jag gissar att personalen försöker hitta kopplingar mellan det och vad som nu har sagts.

Och om det nu är så hemskt och allvarligt som de påstod, varför togs dem inte ifrån oss direkt då? Det går inte ihop enligt oss. Nej, man förstör hellre den trygga tillvaron hemma genom att slita bort en förälder DIREKT.

Du skriver: "Sexåringen blir själv fruktansvärt våldsam om han inte får som han vill. Han slår sig själv och andra, vi får hålla i honom för att skydda honom och andra. Han förstör även grejor och kläder när han är arg. 4,5 åringen är inne i en trots, så allvarlig att det finns funderingar på om det inte är trotssyntrom. För han har verkligen inga spärrar".

Hur har förskolan hanterat detta och hur har de hanterat det du berättat om att barnen ständigt anklagar andra för att slå dem"? 
  • Anonym (Förtvivlad)

Sexåringen har visat lite av sin ilska på förskolan, men inte i samma grad som hemma och riktat mot sina syskon och oss föräldrar. 4,5-årigen är en liten ängel på fsk vanligtvis. Han är som dag och natt på fsk och hemma. Dessutom är hans grupp nästan enbart tjejer, vilka han beter sig väldigt annorlunda mot än killar, eller då sina egna syskon.

• Anonym (Också anmäld)

Vi har också fått en anmälan på oss.

Men den avskrevs efter 1 vecka.

Hos oss var det skolan som anmälde på helt påhittade grunder, soc märkte det snabbt, då har vi kontakt med familjehälsan mm sedan tidigare.

I anmälan stod det att vi föräldrar inte tog till oss skolans klagomål mm mm mm

Men det hade vi gjort eftersom vi går hos familjehälsan!

Vi var helt enkelt för jobbiga på skolan och dom gjorde en anmälan för att få oss att backa, men vi är rätt bestämda föräldrar och skolan fick det värre efter anmälan, soc är nu med på alla möten och nu "måste" skolan vara tillmötesgående annars brister deras anmälan helt och det blir supertydligt allting :D

Så saker dom vägrat fixa förut godkänner dom direkt nu!

Du har rätt att läsa anmälan, be soc om den!

Begär ut förskolans tjänsteantäckningar, dom ska lämna ut allt som inte är stämplat med sekretess.

Vi fick ut allt från skolan och inget av det i anmälan rimmar med deras antäckningar.

Så det är därför soc är med på alla möten för att skydda oss då skolan uppenbarligen hittar på en massa.

Är det allvarliga saker ska det göras antäckningar om det, detta hade skolan inte gjort i vårat fall eller så hade dom saker dom sagt aldrig hänt....

Och man får inte införa antäckningar efter det är olagligt!

Lycka till med allt!

• Anonym (säker)

Ledsen TS men jag får rysningar utav din text. Det verkar ändå ligga något bakom det hela och förskolan har ju gjort rätt i att anmäla eftersom barnen säger att dom blir slagna. Det är ju inget man bara kan skita i varse sig det är fantasi eller inte. Det måste utredas närmare. Och barn som beter sig så som dina gör, det kommer ofta hemifrån. Tyvärr säger min magkänsla att du bara skyller ifrån er och lägger det på att barnen ljuger. Märkligt.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Också anmäld) skrev 2016-06-04 11:08:16 följande:

Vi har också fått en anmälan på oss.

Men den avskrevs efter 1 vecka.

Hos oss var det skolan som anmälde på helt påhittade grunder, soc märkte det snabbt, då har vi kontakt med familjehälsan mm sedan tidigare.

I anmälan stod det att vi föräldrar inte tog till oss skolans klagomål mm mm mm

Men det hade vi gjort eftersom vi går hos familjehälsan!

Vi var helt enkelt för jobbiga på skolan och dom gjorde en anmälan för att få oss att backa, men vi är rätt bestämda föräldrar och skolan fick det värre efter anmälan, soc är nu med på alla möten och nu "måste" skolan vara tillmötesgående annars brister deras anmälan helt och det blir supertydligt allting :D

Så saker dom vägrat fixa förut godkänner dom direkt nu!

Du har rätt att läsa anmälan, be soc om den!

Begär ut förskolans tjänsteantäckningar, dom ska lämna ut allt som inte är stämplat med sekretess.

Vi fick ut allt från skolan och inget av det i anmälan rimmar med deras antäckningar.

Så det är därför soc är med på alla möten för att skydda oss då skolan uppenbarligen hittar på en massa.

Är det allvarliga saker ska det göras antäckningar om det, detta hade skolan inte gjort i vårat fall eller så hade dom saker dom sagt aldrig hänt....

Och man får inte införa antäckningar efter det är olagligt!

Lycka till med allt!

Väldigt bra och konkreta tips! De ska vi verkligen ta till oss av. Jag tyckte det lät oerhört märkligt att vi inte får veta i detalj vad min man är anklagad för. Vi har en åttaåring också, och tydligen är han inte "utsatt" på något vis. Så vi skulle alltså rikta in oss på enbart sexåringen och 4,5-åringen? Nej, deras anklagelser är oerhört hemska mot oss. Tack så mycket för orden, de värmer ordentligt i denna förtvivlade stund.

Anonym (säker) skrev 2016-06-04 11:10:34 följande:

Ledsen TS men jag får rysningar utav din text. Det verkar ändå ligga något bakom det hela och förskolan har ju gjort rätt i att anmäla eftersom barnen säger att dom blir slagna. Det är ju inget man bara kan skita i varse sig det är fantasi eller inte. Det måste utredas närmare. Och barn som beter sig så som dina gör, det kommer ofta hemifrån. Tyvärr säger min magkänsla att du bara skyller ifrån er och lägger det på att barnen ljuger. Märkligt.

Du kan vara hur "säker" du vill. Du har ingen aning om vad vi har gjort för att trygga vår familj och alla deras medlemmar. Jag har Borderline, men jag har kontinuerlig kontakt med psyk just för att få hjälp och stöd i det för att kunna fungera normalt. Barnen får allt vad de behöver av medicinering, glasögon, fritidsaktiviteter, bli sedda som individer och uppmuntran och ALLT barn förtjänar i livet. Vår åttaåring har en diagnos, och vi har varit nitiska med att BUP verkligen gjort en ordentlig utredning, något som de tagit fem år på sig att göra, för de trodde först inte att något var galet.

Vi tar alltid hand om barnen på bästa sätt. Deras pappa är den bästa pappa de någonsin kunnat ha. Och jag skulle inte erbjuda mig att stympa mig själv för att bevisa hans oskuld. Ja! två av barnen visar ilska hemma, det är något vi också sökt för. Vi har pressat för att vi skulle få kontakt med Familjecentrum kring kontakt om detta, vad det nu är som händer kring just två av barnen, men de har inte sett oss som något prioriterat fall hittills. Så uppenbarligen oroade vi inte dem.

Och barnen har haft samma pedagoger i flera år, och detta skulle vara den gång de får höra något oroande, låter oerhört otroligt. Jag ska begära ut anteckningar, och se om de sagt något mer någon annan gång som inte vi fått veta. Har de inte tagit upp det med oss innan så har ju de begått tjänstefel.

Så att du tycker att jag lägger allt på barnen låter förjävligt enligt mig. Du är inte bättre än soc som tycker att man ska splittra en familj på det här viset, tvärstanna ekonomi och göra barnen och mig ledsna för att vi inte alla får vara tillsammans där tryggheten är som störst. Barn bråkar. Speciellt när det handlar om så många pojkar med olika viljor.

• Anonym (S)

Du har som part i ärendet rätt att ta del av utredningen. Dock kan de sekretessbelägga delar om de tror att det kan skada barnen. Du har även rätt att få säga din mening och de MÅSTE dokumentera din inställning. Ta vara på det, men tänk noga efter vad du gör. Häll inte bensin på elden genom att hantera situationen på ett mindre bra sätt. Så länge ni dessutom är villiga att ta emot öppna insatser bör tvångsvård inte kunna beslutas.

Jag råder dig att
    1 vara samlad och tänka innan du agerar
    2 spela in samtal med soc/föra anteckningar om vad som sägs/görs och hur/var/när
    3 vara TYDLIG med din åsikt i situationen

De MÅSTE agera vid anmälan om barn som far illa, och du ska veta att de även brukar polisanmäla då det rör sig om våld. De har 4 månader på sig att utreda ärendet och på grund av att det rör sig om barn som far illa så kan de nu ta alla nödvändiga kontakter. Ex ringa era nära, kolla läkarjournaler och anlita professionella för att få deras utlåtande.

Just nu gör ni bäst i att vara sansade och samarbetsvilliga. Annars kommer de bara jobba ännu mer emot er. ÄR ni inte dåliga vårdnadshavare så kommer det ju märkas.

Lycka till TS. Förstår att det är en jobbig situation.

• Anonym (Fantasi?)

Jag har själv två barn, en som är 4år och jag vet vilken livlig fantasi dom har.
    Hen kan också uttrycka sig med att jag skadat hen när jag tex lyft bort hen från ett bråk med sitt syskon. Men jag tror då inte att hen säger det på förskolan? Då skulle dom nog behöva dra de ur hen, inget som hen skulle komma på att säga bara sådär.

Jag vill så gärna tro att det du säger är sant men min magkänsla säger att någonstans är det något som är fel.
    Det känns som att du försöker blunda för något som kanske du är van att se och tycker inte är så farligt?
    Jag vet inte?
    Jag hoppas att det bara blivit ett missförstånd någonstans.

Jag tycker det är bra att förskolan tar sitt ansvar och anmäler vid sådana misstankar.
    För tänk om det hade varit ett barn som blev misshandlat? Har inte förskolan försökt prata något med er innan? Våran yngsta har det senaste året tyckt att det har varit obehagligt att smörja rumpan när den varit röd, vilket jag antar har svidit då och det har hen visat vid varje blöjbyte. Skrikit "inte smörja" och det snappade dagis upp och dom frågade om vad hen menade. Vi förklarade och sen har det inte varit mer med det.

• Sagan12345
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2016-06-04 11:05:49 följande:

Sexåringen har visat lite av sin ilska på förskolan, men inte i samma grad som hemma och riktat mot sina syskon och oss föräldrar. 4,5-årigen är en liten ängel på fsk vanligtvis. Han är som dag och natt på fsk och hemma. Dessutom är hans grupp nästan enbart tjejer, vilka han beter sig väldigt annorlunda mot än killar, eller då sina egna syskon.

Frågan jag haft är varför barnen är så utåtriktade hemma men inte på förskolan?

Tyvärr låter de som att dom inte mår så bra eftersom dom beter sig så hemma.

Jag tänker inte ta ställning i att tro på ena sidan eller andra, jag förstår att det är fruktansvärt att bli falskt anklagad. Samtidigt vill jag bara flagga för att soc har ett svårt jobb för även dom som inte är oskyldiga nekar, så dom blir ju tvungna att vara hårda tills det bevisats att det var falska anklagelser.. Å trots att de behöver vara hårda så är de så många barn som far illa, så jadu dom har ett tufft jobb
Svar på tråden Anmälda av FSK till soc!! (Långt) Behöver råd från folk som varit med om liknande