• Kisen

V21+0 lös moderkaka!!

Hej som rubriken lyder.

Jag är i v22+0 (21+0). Min moderkaka är lös så jag blöder till och från och går på medicin för det. Är 3e barnet vi väntar och moderkakan sitter precis på snittet som blev med andra barnet 2015 i april. Ena fosterhinnan är det ett hål på. Och är livrädd att vattnet ska gå när som...

Så min fråga lyder om någon annan här inne har fått vattenavgång i v21? Vad hände? Gjorde dom något åt det då man inte tillhör förlossningen förens 22 fulla veckor? Klarade er bebis sig? När födde ni? Mpnga frågor men är så sjukt orolig att jag knappt kan sova om nätterna. Andra dottern föddes i v30+0 pga vattenavgång och gick trots allt bra. Men nu är det bara v21... jötte tacksam för svar!!

• Svar på tråden V21+0 lös moderkaka!!
  • viseversa

I v 21 räddar dom inte barn som föds. Går vattnet och barnet föds finns det tyvärr inte mycket att göra. Hoppas dock för er skull att den lilla stannar inne i minst 6 veckor till.

• Kisen

Jo jag vet men de måste väll glra nptt för att försöka göra så bebisen inte föds?? ????

• viseversa
    Kisen skrev 2016-06-04 22:09:55 följande:

Jo jag vet men de måste väll glra nptt för att försöka göra så bebisen inte föds?? ????

Ja dom sätter såklart in stoppande medicin som förhoppningsvis tar bort ev värkar. Dock om vattnet går helt så det blir "torrt" inne i livmodern så innebär det också problem då bebisen inte kan utvecklas normalt utan fostervatten.
  • viseversa

Dock kan fostervatten återbildas som jag fattar det. Så är bebisen kvar i livmodern får man hoppas på att nytt vatten bildas som inte rinner ut.

• carolinheiner
    Kisen skrev 2016-06-04 21:31:09 följande:

Hej som rubriken lyder.

Jag är i v22+0 (21+0). Min moderkaka är lös så jag blöder till och från och går på medicin för det. Är 3e barnet vi väntar och moderkakan sitter precis på snittet som blev med andra barnet 2015 i april. Ena fosterhinnan är det ett hål på. Och är livrädd att vattnet ska gå när som...

Så min fråga lyder om någon annan här inne har fått vattenavgång i v21? Vad hände? Gjorde dom något åt det då man inte tillhör förlossningen förens 22 fulla veckor? Klarade er bebis sig? När födde ni? Mpnga frågor men är så sjukt orolig att jag knappt kan sova om nätterna. Andra dottern föddes i v30+0 pga vattenavgång och gick trots allt bra. Men nu är det bara v21... jötte tacksam för svar!!

OM ditt vatten går så är de inte slutet. Detta är moderkakans jobb. Så förhoppningsvis gör den då sitt jobb å återbildar vatten.
    Men sen finns de alltid en risk för infektioner när de blivit vattenavgång.. Om du får värkar nu så (förhoppningsvis) får du hjälp med injektioner för att stoppa ev värkar.
    Första sonen kom i v 22+5. Kom in fullt öppen så dom fick inte stoppa förlossningen. Han fick inte överleva tyvärr.
    Son nr två ville komma i v 22+1.. Fick åka ner till Lund å genomgå en op å tyvärr fick ja då vattenavgång på bordet. Veckan efteråt hade ja inget vatten alls å prognosen såg väldigt mörk ut. 2 v efteråt hade jag lika mkt vatten som vid en normal graviditet utan vattenavgång å prognosen var positiv igen, 5 dagar efteråt föddes sonen i v 26+0. Fick en akut infektion i livmodern som gjorde att förlossningen drog igång. Idag är hanen pigg å frisk 1 åring :)
    Önskar sig all lycka till å hoppas att bebisen vill stanna ett tag till :)
  • Kisen

Tack för du delar med dig caroline! Ja mitt vatte gick i förrgpr som jag könde på mig. Läskigt att jag känner mi kropp 98% .. fick komma in där jag bor med ambulans. De avrådde att avbryta graviditeten å de ville inte ge stoppande för vekar eller kortison. Massa bråk med dom så gav dom mig det endå och sen npgra sammtal till så skickades jag med ambulans en lpng färd till Lund så nu är jag å sambon här. Är idag v22+0 så varje timme och dag är en bonus för oss nu.

• Kisen

Tack för du delar med dig caroline! Ja mitt vatte gick i förrgpr som jag könde på mig. Läskigt att jag känner mi kropp 98% .. fick komma in där jag bor med ambulans. De avrådde att avbryta graviditeten å de ville inte ge stoppande för vekar eller kortison. Massa bråk med dom så gav dom mig det endå och sen npgra sammtal till så skickades jag med ambulans en lpng färd till Lund så nu är jag å sambon här. Är idag v22+0 så varje timme och dag är en bonus för oss nu.

• carolinheiner
    Kisen skrev 2016-06-11 13:07:15 följande:

Nu håller vi alla tummar!! :)
Svar på tråden V21+0 lös moderkaka!!