Inlägg från: Anonym (Bio+bonusar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bio+bonusar)

styvmamma tråden

Anonym (Oh ja.) skrev 2016-06-05 09:17:23 följande:

Ja, det finns MASSOR av oss. Tyvärr är det svårt att diskutera vardagsproblem eftersom biomammor och andra vanligen kartar in och börjar gapa om att man visste vad man gav sig in på osv.

Som bonusmamma FÅR du inte (för vissa) ha problem med bonusbarnen! Om man sen ställer samma fråga, men skriver att det är sitt eget barn, ja då får man en massa uppmuntranden och stöttande ord

Dubbelmoral till tusen.

Dessutom, skriver man att man tar ansvar och gör allt som föräldrarna gör heter det att man försöker ta mammans roll Du kan inte göra rätt helt enkelt, men jag är gärna med och ger råd om jag kan och tar emot råd om jag behöver. 

Huvudet på spiken!!

Om jag gnäller över bonusarnas beteende eller ens gör en nästan ljudlös suck när de inte klarar av att uppföra sig så blir sambon helt förbannad och undrar vad jag har emot hans barn. Har inget emot barnen men klarar inte av deras ljudnivå. (Kollade med decibelmätare en gång, de hade högre ljud än min väckarklocka!)

Om jag svär över vårt gemensamma barns beteende är det okej och han kan ta ett ordentligt snack med honom. Tydligen skillnad på barnen här! Känsligt ämne för alla.

biomamman har en gång frågat hur veckan gått, jag sa som det var och jag fick en utskällning och borde minsann inte klaga för jag har ju valt det själv!
  • Anonym (Bio+bonusar)

Jag förstår t.ex. inte varför biomamman verkar tycka att det är okej att ringa precis närsomhelst och berätta att lille "Pelle" på 8 år har ätit en banan, eller att "Kalle" 5 år är ute och spelar fotboll. När vi äntligen har nån dag utan barnen så ska hon ringa en gång i timmen och prata. Får liksom aldrig ledigt så vi kan tänka på oss själva! Det som Pelle och Kalle gör kan hon berätta nästa gång sambon hämtar dom.

Helt annan sak om barnen själva vill ringa och prata med sin pappa, men då det alltid bara är hon som ska prata tycker jag det blir lite fel. Som att hon måste ringa och kolla så vi inte glömmer någon av dem.. Och på samma gång ha lite kontroll över oss.

En till sak jag stör mig på är att hon blir irriterad över att jag ibland väljer att jobba då bonusarna är här. Hon tycker att jag borde vara hemma med dom och jobba på våra lediga dagar. Men om jag skulle jobba då så får jag ju aldrig nåt ledigt. Bonusarna är mycket mer krävande än min baby och det är allt annat än ledigt att vara hemma med dom.

• Anonym (Bio+bonusar)
    Brumma skrev 2016-06-06 18:10:19 följande:

För mig var/är det så att all hänsyn skall tas till min bobus mamma. Hon "ger" inget om hon inte vinner på de4 själv. Det tog över tio år innan vi fick vara med och bestämma vilka veckor vi skulle ha på sommaren. Hon bestämmer saker (biobesök, lekland, Semesterresor osv på "vår" tid och frågar (meddelar) i efterhand. Hon hämtar tidigare än överenskommelse utan att stämma av ned oss först. Ringer på våra semestervecka och fråga om barnet inte vill komma till henne istället eftersom de ska på kalas, grilla med mormor eller gå o shoppa. Hon låter dottern ri ga o meddela att de bestämt annat. Osv i all oändlighet.

Visst finns de4 folk som anser sig ha rätten att bestämma i "båda lägren" men jag tror att man kan utgå från att folk talar sanning när de säger att det skapas problem..

PS. I perioder har samarbetet fungerat mkt bra med mamman, och så även planeringen. Det är ÄNDÅ ett störande moment att alltid behöva planera med ngn annan än familjen gällande om man kan åka en vecka på semester eller inte. När man kan ha kalas osv.

Hos oss är det tvärtom. Hon kommer hit med dom tidigare än avtalat, hämtar dom senare och ber mig att ta dom extra dagar om sambon jobbar(på hennes veckor!). Förra året bokade hon en resa och lämnade barnen åt mig en vecka, på vår barnfria vecka. ..Utan att ens fråga mig om jag kunde ha dom..hade då en baby på ca 3 månader så skulle verkligen inte ha velat ha dom här. Hon gör allt för att slippa ha barnen själv, ändå betalar vi fullt underhåll. Har dom vv.

Hon bokar in dyra aktiviteter som vi måste betala för, hittar jag något billigare alternativ duger det inte. Allt för att sabotera!

Synd om barnen för jag blir ju fortare irriterad på dem också när det inte fungerar med mamman, eller då hon tvingar dom på mig då vi ska ha ledigt och jag har andra planer.

Men förstår att det är väldigt jobbigt om det är andra vägen också!
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Brumma skrev 2016-06-06 21:53:34 följande:

Måste fråga.. Varför i hela friden betalar ni underhåll? Och går med på att betala aktiviteter enbart hon väljer?

För att sambon inte vågar säga emot henne. Hon är skyldig sambon över 20000 kr, han har nån gång sagt att han drar bort det av underhållet. Då hotar hon med soc och han vågar inte annat än att betala. De har inget avtal alls om undehållet, och hon säger att om han går och fixar något sådant så ser hon till att han aldrig mer får träffa barnen. Han tror på allt hon säger!

Men om hon knappt orkar med barnen på sina egna veckor så är det ju löjligt att tro på nåt sånt, då vi ändå har dom mer än vad hon har. Dessutom har barnens farmor dem 2 kvällar varje vecka då mamman ska ha dom. (Dagtid är de på förskola!)
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 23:15:51 följande:

Ja, i den här tråden och alla liknande är biomammorna alltid "helt galna", "psyko" och "inte av denna värld". Jag kan bara inte tro att bonusmammorna alltid är så oskyldiga. Det finns alltid två olika historier.

Det är klart att det finns 2 sidor av allt!

Att som biomamman komma in på en sånhär tråd kan säkert vara jobbigt, om jag skulle skilja mig och min sambo hittade en ny skulle jag säkert läsa alla sånahär forum och fundera vad den nya tycker om mig och min son.. Tror inte att någon har det lätt, varken bio eller bonus.

Men Jag upplever nog det som att man har det lite värre som bonusmamma. Åtminstone i vårt hem. Sambon pungar ut med 1/5 av sin lön åt exfrun, vi blev tvungna att köpa större hus så barnen skulle få ett ordentligt stort sovrum (=mera lån!) de äter här lika ofta som hos sin mamma och jag ska städa efter dom och tvätta deras kläder osvosv.. Tacken jag får är sura miner av mamman då jag inte vill ställa upp på våra barnfria veckor.

Om jag sen skriver ärligt hur jobbigt jag kan tycka att det är så är jag en dålig bonusmamma som borde ha tänkt efter innan jag flyttade ihop med min sambo. Och stackars barn som måste bo med en människa som har tröttnat på att curla dom, de kommer att bli traumatiserade...
  • Anonym (Bio+bonusar)

Sedan vi köpte hus tillsammans och skaffade gemensamt konto har jag nog nångång försökt fråga varför han betalar underhåll. 1/5 av hans lön går till exet, 2/5 till huslån, 1/5 till räkningar och 1/5 ska vi leva på. Om man då tänker att barnen är vv, så blir det ju i princip 1 barn på heltid. Så 4pers ska leva på samma summa som han betalar åt henne varje månad.

Jag har aldrig sagt att han inte får betala, men visst är det jobbigt att de kontoutdragen då man själv inte har nån krona över i slutet av månaden!

• Anonym (Bio+bonusar)

Och nej, mamman har INTE dålig ekonomi. Hennes barn går med märkeskläder och hon och hennes nya åker utomlands med jämna mellanrum.

Mitt barn går i begagnade kläder, allt i hans rum har jag köpt begagnat. Så samma levnadsstandard har de verkligen inte!

• Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 23:53:01 följande:

Men hur kom det sig att han betalade underhåll från första början? Verkar ju konstigt om de hade barnen lika mycket och hon dessutom är rikare??

För att hon då ännu var föräldraledig med hans barn. Efter ca 1 år började hon jobba igen men nån månad senare fick hon barn med en ny man och har varit hemma sen dess. Hon sa en gång att då hon börjar jobba igen så slipper vi betala underhåll då hon får en stadig inkomst, så i princip betalar vi henne så att hon ska få vara hemma med sitt sista barn.
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-06-08 08:08:37 följande:

Hur vet du att han har dom mer än halvtid? Styvmamman skrev att dom varit med henne EN semester vecka och nån gång när pappan jobbat. Det kallar jag enstaka tillfällen och inte mer än halvtid!

Oavsett bidrag, försörjningsstöd m.m så är det MÅNGA människor som tvingas leva långt under existensminimum!

Kanske tog dem massa lån i mammans namn under deras tid ihop som mamman nu får lida för! Soc betalar inte skulder!

Vi har dom lite mera än halvtid. Vv+ extra dagar då mamman "behöver ledigt". Sina semesterveckor planerar hon in på våra lediga veckor så då är bonusarna med oss på hennes veckor.

De hade lån i hans namn. Huset sålde de och delade jämnt på vinsten. Hon fick behålla bilen.
  • Anonym (Bio+bonusar)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-08 00:25:11 följande:

Jaha, det låter ju konstigt. Men minst lika konstigt att din man går med på det. Han måste väl också fatta att hon kommer med tomma hot. Kan det vara så att han har dåligt samvete för att han lämnade henne med ett mycket litet barn?

Dåligt samvete vet jag nog att han har. Vet inte om det är för exfruns eller barnens skull.. Då de är här umgås han med dem varenda ledig minut, han "har ju dem så sällan" så de e klart att han ska leka med dom och passa upp dom till 150%. Jag och min som får vår uppmärksamhet då de inte är här säger han. Men då de inte är här så är han ofta helt slutkört och vill mest bara sova.

Jag funderar ofta på hur det blir när vår son blir äldre. Hur förklarar man att "vi leker på bonusveckorna, annars blir pappa så trött. Vi betalar så mycket åt X så tyvärr kan vi inte åka bort i sommar." Känns orättvist mot vår son. Än så länge är han för liten att förstå, men hur blir det senare? Hur ska man förklara att mamma och pappa tex. Inte kan gå ut på middag på bonusveckorna så vi tvingas alltid lämna bort bara sonen och göra allt tråkigt då bonusarna inte är här. Åtminstone jag skulle känna att tiden med bröderna är mycket viktigare.

För mig känns det nu som att tiden som vi bara är 3 om är mindre viktig. För sambon verkar livet pausa tills bonusarna kommer tillbaka nästa gång. Vi är en familj på 5, men vi är ju också en familj på 3!
Svar på tråden styvmamma tråden