styvmamma tråden
Här är en till bonusmamma :)
Två fina bonusbarn och två egna.
Och dessvärre en helt galen biomamma att hantera. :D
Här är en till bonusmamma :)
Två fina bonusbarn och två egna.
Och dessvärre en helt galen biomamma att hantera. :D
Här är problemet att mamman inte är särskilt snäll mot barnen. Hon beter sig jättekonstigt, hör ALDRIG av sig till barnen och hon särbehandlar dem. De är i lägre skolåldern så de kan ju förmedla en hel del om vad som händer hos mamman och det är rätt konstiga saker - även om hon på ytan är välordnad och ordentlig.
Jag hoppas och tror att det handlar om sårade känslor och svartsjuka och kommer gå över. Men det är inte roligt för barnen.
Hej..
Har en jätte bra relation men mina bonus barn men jag tycker relationen med deras mamma är påfrestande och jobbig emellanåt..
Vad hur taklar du biomamman o vad gör hon som du tycker är jobbigt?
Ja.
Hon har tydligen varit rätt labil alltid, hennes nära släktingar har t ex hintat till min sambo när de två var ett par att "hon måste behandlas med silkesvantar" och "hon har aldrig kunnat stå ut med att inte få sin vilja igenom". Så det är kanske lite helt vanlig egoism i det också. Barnen är jättefina iaf. :)
Fy vad hemskt för barnen i fråga ????
De får vi hoppas att de gör...
Du har så rätt :)
Jag har varit irriterad på henne när hon hållit på att bete sig knäppt men mestadels så tycker jag mest synd om henne. Hon verkar så otroligt borta.
Dock har jag svårt att hantera när hon t ex pratar med ena barnet på telefon (för att han ringer henne - aldrig tvärtom) och det lilla barnet står och hoppar och vill prata med mamma och mamman ALDRIG frågar efter henne, vill prata eller ens hälsar till henne.
Där blir jag så ledsen för deras skull. Skulle aldrig göra så mot NÅGOT barn.
Är både bio och bonus.
Måste säga att man MÅSTE ha förståelse för att det inte är lätt att ta till sig nån annans barn bara sådär. Finns den förståelsen så kommer man långt.
Visst är det ett val man har gjort såklart.
jag har gjort det valet jag med, men min sambo kräver inte att jag ska älska hans barn som mina egna och tvärtom. Det enda vi bestämt oss för är att barnen får inte särbehandlas. Ingen orättvisa. Sedan är det klart att jag visar mer kärlek till mina egna. Men det gör han till sina också så de får lika mycket där med!
Tycker vi har hittat ett bra sätt.
Ingen ide att bråka med några ex heller. Barnen älskar BÅDA sina föräldrar och det måste respekteras. Vad man än tycker om det knäppa exet. Hahaha
Jag för min del skulle nästan vara glad om hon typ ville komma på besök, hörde av sig till barnen, eller ens pratade med mig som ändå är i deras liv halva tiden. Hon föredrar, på riktgt, att barnen är till 18 på fritids när deras pappa kört fast i trafiken framför att jag skulle hämta dem kl 16. Den yngsta ska enligt henne stå i regn och vänta med pappa när den store spelar fotboll för att hon inte ska vara hemma ensam med mig. Ok om det är helt nytt och så, men här är det inne på tredje året av detta känslolösa beteende.
Vist måste allt i grunden om att bio mamma förlorar kontrollen och sin position?
Det där stämmer inte. Om man lever under existensminimum och har rätt till underhållsstöd för barnen så är det det första soc kommer kräva innan de ger ett öre. Naturligtvis! Varför skulle kommunen betala för barnen det den andre föräldern ska skjuta till?
Inte en chans. Som Brumma har skrivit så är det andra instanser, inte exet, som går in och stöttar om en har dålig ekonomi. Här är det förvisso exet eftersom han är feg.
Och på sitt sätt väljer mamman framför sin nya kvinna och sina barn, för TÄNK vad mycket roligt de kan göra hos pappa för de 4196 kr extra de får i månaden om pappan kräver halva barnbidragen och slutar betala underhåll.
Det är inte så längre. Om föräldrarna har väldigt olika inkomstnivå så kan det bli så att den ena får skjuta till till den andra. Det är ju egentligen rätt logiskt.
Och vad gäller barnbidraget så ska det vara ett utjämnande bidrag. Jag tycker det är bra att den förälder som oftast har sämst ekonomi efter en skilsmässa (nästan alltid mamman) får en extra hjälp. Det är ju inget man blir rik på, eller hur?
Fast hon har inte rätt till underhållsstöd. Underhållsstöd vid växelvis boende möjligtvis om hon har låg inkomst men inte underhållsstöd från pappan.
Vad menar du att pappan "ska" skjuta till?
Han ska inte skjuta till ngt alls vid vv boende. Han har däremot rätt att få halva barnbidraget för båda barnen. Barnen bör - rent lagligt - även vara skrivna hos sin pappa där de har din huvudsakliga dygnsvila.