• Anonym (..)

styvmamma tråden

Anonym (J) skrev 2016-06-07 21:23:03 följande:

Det är inte så längre. Om föräldrarna har väldigt olika inkomstnivå så kan det bli så att den ena får skjuta till till den andra. Det är ju egentligen rätt logiskt.

Och vad gäller barnbidraget så ska det vara ett utjämnande bidrag. Jag tycker det är bra att den förälder som oftast har sämst ekonomi efter en skilsmässa (nästan alltid mamman) får en extra hjälp. Det är ju inget man blir rik på, eller hur?

Fast det krävs en väldigt stor skillnad i inkomst, ingen med vanligt svenssonjobb kommer bli tvungen att skjuta till pengar till den andre föräldern.

Min styvsons mamma har ingen inkomst(har inte ens orkat ta sig till arbetsförmedlingen) hon lever helt på sin pojkvän och försökte därför få pengar av min man som har ca 40 000 innan skatt, hon fick inte ett öre.

Och sen undrar jag varför du är så säker på att mamman i de t här fallet har så dålig inkomst? Chansen är lika stor att hon bara vill ha mer pengar.
  • Anonym (..)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 21:52:36 följande:

Angående ekonomin tycker jag att ni måste ta hänsyn till vad de hade för en överenskommelse från början. 

För oss var det tex så att jag alltid jobbade deltid och tog mycket större ansvar för barn och hem medan han gjorde karriär. Sen blev det skilsmässa (hans beslut helt och hållet) och barnen varannan vecka. Ingen av oss betalar underhåll till den andra, men eftersom han tjänar bra mycket mer än jag kom vi överens om att han betalar en mycket större del av barnens utgifter än vad jag gör. Detta var vi båda helt införstådda med och inget jag tvingade honom till.

Om nu en ny kvinna kom och skulle bestämma att han måste sluta med det, ja då skulle jag nog bli väldigt arg. Bara som en tanke från andra sidan...

Nja, jag kan tycka att den överenskommelsen jag och min man har nu upphör om vi skiljer oss. Och även om den inte upphört vis skilsmässan får man ju själv förstå att om min man får för sig att skaffa fler barn med en ny kvinna efter mig så kanske han inte kan betala större delen av barnens försörjning längre även om han gjort det tidigare..
  • Anonym (..)
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 22:17:24 följande:

Alltså överenskommelsen kom ju till i samband med skilsmässan. Om han får fler barn är det möjligt att han inte kan betala lika mycket. Då får han dela upp det så alla hans barn får samma standard när det kommer till aktiviteter etc.

Jaha, när jag läste inlägget så förstod jag det som något ni kommit överens om under tiden ni levde tillsammans.
Svar på tråden styvmamma tråden