• Anonym (???)

styvmamma tråden

eemmaaa skrev 2016-06-08 14:51:31 följande:

Hej! Nu bor vi i Finland så vi har kanske lite annorlunda "regler" här.. Kanske ändå någon som vet om det ska vara såhär?

Vi har försökt få ha mannens barn vv, men mamman vill inte gå med på det då hon är hemma på dagarna. Istället har vi måndag, onsdag, fredag, lördag och söndag en vecka, och tisdag&torsdag veckan efter. De kommer kl 15 då mannen slutar jobbet och åker hem till sin mamma runt 20.30. Alltså 5,5 timmar varje kväll, förutom helgerna då de kommer 15 på fredag och far hem 19.00 på söndag. Vi betalar fullt underhåll (155?/barn)+ hälften av dyrare saker som t.ex. Cyklar, vinterkläder och aktiviteter. Jag tycker att vi borde få betala mindre då de ändå är här så mycket? De kostar ju här också, minst 2 måltider per dag. De har också eget rum som kostar att värma upp. Enligt mamman måste vi betala fullt underhåll då de bara sover här ca4 nätter i månaden. Ifall de skulle sova här 10-13 nätter skulle vi få dra bort 40?, 14-16 nätter får man dra bort 60?. Ändå är det ju närmare 100? man skulle betala..? Hur kommer det sig? Hon får förresten allt barnbidrag också.

Sen tycker jag att dethär varannan-dag-systemet är skitjobbigt! Jag blir helt slut och förvirrad och hinner aldrig vila ut mellan gångerna. Tänker att det måste ju vara minst lika tungt för barnen att hoppa fram och tillbaka mellan båda hemmen hela tiden. Tror att de skulle vara lättare att ha här om det inte var en massa byten hela tiden. För just nu är det skrik och bråk från att de kommer tills de far tillbaka till mamman. Inte en enda lugn minut får vi!

Varför låter ni mamman diktera villkoren?
  • Anonym (???)
    eemmaaa skrev 2016-06-08 15:37:57 följande:
    Detdär med hur mycket man får dra bort vid umgänge fick vi höra från soc, men tycker att det är sjukt att det bara är nätterna som räknas. De kostar ju inget (förutom uppvärmning av rummet!) då de sover! De kunde ju isf lika gärna komma hit kl 21 varje kväll och gå rakt i säng och åka tillbaka till mamman direkt de vaknar så skulle vi inte behöva betala alls.
    Jag menar varför ställer ni upp på varannan dag? Säg att ni vill ha varannan vecka istället..
  • Anonym (???)
    eemmaaa skrev 2016-06-08 16:38:22 följande:
    Vi har försökt få vv i 3 år nu men hon vägrar och säger att dethär är bäst för barnen.
    Varför vägrar inte ni hennes upplägg?
  • Anonym (???)
    eemmaaa skrev 2016-06-08 21:24:46 följande:
    Har nog försökt men det blir bara värre för allihopa! Har försökt säga att vi vill ha varannan vecka ledigt, speciellt då det ändå bara är nätterna som räknas men hon tycker att hon behöver ledigt varannan dag om hon ska orka. Jag tycker att det skulle vara bättre med varannan vecka, då skulle man ju hinna vila upp sig ordentligt mellan varven. Dessutom är det skitsvårt att planera in nånting då varannan dag är bokad. Men att lämna bort typ tisdag&torsdag varannan vecka är omöjligt!

Försökte också föreslå vv, med nån timme hos andra föräldern varje torsdag så blir det inte för lång tid mellan gångerna de träffas.. Det gick såklart inte heller!
    Fast jag fattar fortfarande inte varför ni dansar efter hennes pipa? Har hon sista ordet eller vad?
Svar på tråden styvmamma tråden