styvmamma tråden
Hej! Nu bor vi i Finland så vi har kanske lite annorlunda "regler" här.. Kanske ändå någon som vet om det ska vara såhär?
Vi har försökt få ha mannens barn vv, men mamman vill inte gå med på det då hon är hemma på dagarna. Istället har vi måndag, onsdag, fredag, lördag och söndag en vecka, och tisdag&torsdag veckan efter. De kommer kl 15 då mannen slutar jobbet och åker hem till sin mamma runt 20.30. Alltså 5,5 timmar varje kväll, förutom helgerna då de kommer 15 på fredag och far hem 19.00 på söndag. Vi betalar fullt underhåll (155?/barn)+ hälften av dyrare saker som t.ex. Cyklar, vinterkläder och aktiviteter. Jag tycker att vi borde få betala mindre då de ändå är här så mycket? De kostar ju här också, minst 2 måltider per dag. De har också eget rum som kostar att värma upp. Enligt mamman måste vi betala fullt underhåll då de bara sover här ca4 nätter i månaden. Ifall de skulle sova här 10-13 nätter skulle vi få dra bort 40?, 14-16 nätter får man dra bort 60?. Ändå är det ju närmare 100? man skulle betala..? Hur kommer det sig? Hon får förresten allt barnbidrag också.
Sen tycker jag att dethär varannan-dag-systemet är skitjobbigt! Jag blir helt slut och förvirrad och hinner aldrig vila ut mellan gångerna. Tänker att det måste ju vara minst lika tungt för barnen att hoppa fram och tillbaka mellan båda hemmen hela tiden. Tror att de skulle vara lättare att ha här om det inte var en massa byten hela tiden. För just nu är det skrik och bråk från att de kommer tills de far tillbaka till mamman. Inte en enda lugn minut får vi!