• Brumma

styvmamma tråden

Varit bonusmamma i ca femton år. Kan väl säga att det gått upp o ner :idag skulle jag aldrig bli tillsammans med en man med hemmaboende barn. Inte pga barnet utan pga att det alltid finns en tredje (eller tom fjärde om mamman har ny partner) person som det skall tas hänsyn till och som gör att det inte går att planera livet :/ Även i de perioder som samarbetet fungerat riktigt bra är just den biten något jag inte alls kan tänka mig igen.

• Brumma
    Annalenalotta skrev 2016-06-06 17:52:25 följande:

Får man flika in som biomamma här? Ni är ett par stycken som skrivit hur jobbigt det är att hela tiden ha en tredje eller tom fjärde person att ta hänsyn till. Vilket jag kan förstå! Men tänker ni någon gång omvänt att biomammorna får motsvarande som de kanske inte ens valt? En ny person som det hela tiden ska tas hänsyn till. Och kanske till och med den personens ex.

Är själv biomamma som förväntas vara "sist" i bestämmandekedjan. Mitt ex nya bestämmer först med mitt ex, sen bestämmer de med hennes ex och sist kommer "samarbetet" med mig.

För mig var/är det så att all hänsyn skall tas till min bobus mamma. Hon "ger" inget om hon inte vinner på de4 själv. Det tog över tio år innan vi fick vara med och bestämma vilka veckor vi skulle ha på sommaren. Hon bestämmer saker (biobesök, lekland, Semesterresor osv på "vår" tid och frågar (meddelar) i efterhand. Hon hämtar tidigare än överenskommelse utan att stämma av ned oss först. Ringer på våra semestervecka och fråga om barnet inte vill komma till henne istället eftersom de ska på kalas, grilla med mormor eller gå o shoppa. Hon låter dottern ri ga o meddela att de bestämt annat. Osv i all oändlighet.

Visst finns de4 folk som anser sig ha rätten att bestämma i "båda lägren" men jag tror att man kan utgå från att folk talar sanning när de säger att det skapas problem..

PS. I perioder har samarbetet fungerat mkt bra med mamman, och så även planeringen. Det är ÄNDÅ ett störande moment att alltid behöva planera med ngn annan än familjen gällande om man kan åka en vecka på semester eller inte. När man kan ha kalas osv.
  • Brumma
    Anonym (Bio+bonusar) skrev 2016-06-06 21:12:02 följande:

Hos oss är det tvärtom. Hon kommer hit med dom tidigare än avtalat, hämtar dom senare och ber mig att ta dom extra dagar om sambon jobbar(på hennes veckor!). Förra året bokade hon en resa och lämnade barnen åt mig en vecka, på vår barnfria vecka. ..Utan att ens fråga mig om jag kunde ha dom..hade då en baby på ca 3 månader så skulle verkligen inte ha velat ha dom här. Hon gör allt för att slippa ha barnen själv, ändå betalar vi fullt underhåll. Har dom vv.

Hon bokar in dyra aktiviteter som vi måste betala för, hittar jag något billigare alternativ duger det inte. Allt för att sabotera!

Synd om barnen för jag blir ju fortare irriterad på dem också när det inte fungerar med mamman, eller då hon tvingar dom på mig då vi ska ha ledigt och jag har andra planer.

Men förstår att det är väldigt jobbigt om det är andra vägen också!

Måste fråga.. Varför i hela friden betalar ni underhåll? Och går med på att betala aktiviteter enbart hon väljer?
  • Brumma
    Anonym (Bio+bonusar) skrev 2016-06-07 08:28:31 följande:

För att sambon inte vågar säga emot henne. Hon är skyldig sambon över 20000 kr, han har nån gång sagt att han drar bort det av underhållet. Då hotar hon med soc och han vågar inte annat än att betala. De har inget avtal alls om undehållet, och hon säger att om han går och fixar något sådant så ser hon till att han aldrig mer får träffa barnen. Han tror på allt hon säger!

Men om hon knappt orkar med barnen på sina egna veckor så är det ju löjligt att tro på nåt sånt, då vi ändå har dom mer än vad hon har. Dessutom har barnens farmor dem 2 kvällar varje vecka då mamman ska ha dom. (Dagtid är de på förskola!)

Håller med ovan.

Jag förstår att han är orolig MEN hon utnyttjar både er och barnen. Er gällande pengar och barnen som utpressning för att FÅ pengarna.

Dokumentera. Sluta betala underhåll OCH kräv halva barnbidragen...

Betala aktiviteter om ni VILL. Hon skall då naturligt betala hälften.

Så länge pappan fortsätter att bara rädd för henne så kommer hon att fortsätta. . Det gäller 50 000 om året (dubbelt underhåll samt ett barnbidrag) som ni GER till hans ex. Inte till hans barn. Om tio år är den summan uppe i en halv miljon.

Det finns en hel del ni kan göra för en halv miljon :/
  • Brumma
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-06-07 17:15:34 följande:

Troligen går vartenda öre till barnen eftersom hon inte kan dra av något för skulden!

Hon har dem mindre än två veckor i månaden. Hon betalar inga aktiviteter. Hon får båda barnbidragen PLUS fullt underhåll?

Nä du. Jag är faktiskt fullkomligt övertygad att det mesta av de pengarna INTE går till barnen. Hon ska ju liksom bidra själv oxå..
  • Brumma
    Anonym (Ehhh) skrev 2016-06-07 18:21:55 följande:

Så du har koll på hennes ekonomi alltså? Jag missade det och tänker att hon kanske lever långt under existensminimum!

Om hon lever på existensminimum så finns det flera andra vägar än att pappan betalar dubbelt. Bostadsbidrag, underhållsstöd vid växelvis boende (från försäkringskassan och påverkar inte den andra föräldern), soc..

En annan bra idé när man lever på existensminimum är att INTE välja de dyraste aktiviteterna när det finns likvärdiga billigare alternativ.
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2016-06-07 20:16:57 följande:

Det där stämmer inte. Om man lever under existensminimum och har rätt till underhållsstöd för barnen så är det det första soc kommer kräva innan de ger ett öre. Naturligtvis! Varför skulle kommunen betala för barnen det den andre föräldern ska skjuta till?

Fast hon har inte rätt till underhållsstöd. Underhållsstöd vid växelvis boende möjligtvis om hon har låg inkomst men inte underhållsstöd från pappan.

Vad menar du att pappan "ska" skjuta till?

Han ska inte skjuta till ngt alls vid vv boende. Han har däremot rätt att få halva barnbidraget för båda barnen. Barnen bör - rent lagligt - även vara skrivna hos sin pappa där de har din huvudsakliga dygnsvila.
  • Brumma
    Anonym (Oh ja.) skrev 2016-06-07 19:56:08 följande:

Inte en chans. Som Brumma har skrivit så är det andra instanser, inte exet, som går in och stöttar om en har dålig ekonomi. Här är det förvisso exet eftersom han är feg.

Och på sitt sätt väljer mamman framför sin nya kvinna och sina barn, för TÄNK vad mycket roligt de kan göra hos pappa för de 4196 kr extra de får i månaden om pappan kräver halva barnbidragen och slutar betala underhåll.

4498:-

De har ett gemensamt barn också och eftersom barnen rent lagligt borde stå skrivna hos pappan får de räkna tre barn när det gäller flerbarnstillägg ;)
  • Brumma
    Anonym (J) skrev 2016-06-07 21:23:03 följande:

Det är inte så längre. Om föräldrarna har väldigt olika inkomstnivå så kan det bli så att den ena får skjuta till till den andra. Det är ju egentligen rätt logiskt.

Och vad gäller barnbidraget så ska det vara ett utjämnande bidrag. Jag tycker det är bra att den förälder som oftast har sämst ekonomi efter en skilsmässa (nästan alltid mamman) får en extra hjälp. Det är ju inget man blir rik på, eller hur?

Visa mig gärna en dom på att ngn blivit dömd att betala underhåll vis växelvis boende. Det blev en dom för några år sedan men den upphävdes av nästa instans.

Här har pappan tom MER än halvtid. .

Det finns numera lag på att båda föräldrarna har rätt till halva barnbidraget vid växelvis boende. Det är enda kravet. Mkt bra tycker jag.
  • Brumma
    Anonym (andra sidan) skrev 2016-06-07 21:52:36 följande:

Angående ekonomin tycker jag att ni måste ta hänsyn till vad de hade för en överenskommelse från början. 

För oss var det tex så att jag alltid jobbade deltid och tog mycket större ansvar för barn och hem medan han gjorde karriär. Sen blev det skilsmässa (hans beslut helt och hållet) och barnen varannan vecka. Ingen av oss betalar underhåll till den andra, men eftersom han tjänar bra mycket mer än jag kom vi överens om att han betalar en mycket större del av barnens utgifter än vad jag gör. Detta var vi båda helt införstådda med och inget jag tvingade honom till.

Om nu en ny kvinna kom och skulle bestämma att han måste sluta med det, ja då skulle jag nog bli väldigt arg. Bara som en tanke från andra sidan...

Fast här verkar det ju knappast vara en överenskommelse som ngn ny kvinna lägger sig i.

När man hotar med att ta ifrån föräldern barnen om man inte får betalt - då har man fasen gått LÅNGT över gränsen!

Jag förstår inte varför man måste ta fullt normala saker och lägga det i jämförelse från "andra sidan" när det inte är normala saker som diskuteras? Och lägga till att "om en ny kvinna skulle förbjuda" - har något som skrivits här gett anledning till att tro att ngn ny kvinna skulle förbjuda något liknande?
Svar på tråden styvmamma tråden