Annalenalotta skrev 2016-06-06 17:52:25 följande:
Får man flika in som biomamma här? Ni är ett par stycken som skrivit hur jobbigt det är att hela tiden ha en tredje eller tom fjärde person att ta hänsyn till. Vilket jag kan förstå! Men tänker ni någon gång omvänt att biomammorna får motsvarande som de kanske inte ens valt? En ny person som det hela tiden ska tas hänsyn till. Och kanske till och med den personens ex.
Är själv biomamma som förväntas vara "sist" i bestämmandekedjan. Mitt ex nya bestämmer först med mitt ex, sen bestämmer de med hennes ex och sist kommer "samarbetet" med mig.
För mig var/är det så att all hänsyn skall tas till min bobus mamma. Hon "ger" inget om hon inte vinner på de4 själv. Det tog över tio år innan vi fick vara med och bestämma vilka veckor vi skulle ha på sommaren. Hon bestämmer saker (biobesök, lekland, Semesterresor osv på "vår" tid och frågar (meddelar) i efterhand. Hon hämtar tidigare än överenskommelse utan att stämma av ned oss först. Ringer på våra semestervecka och fråga om barnet inte vill komma till henne istället eftersom de ska på kalas, grilla med mormor eller gå o shoppa. Hon låter dottern ri ga o meddela att de bestämt annat. Osv i all oändlighet.
Visst finns de4 folk som anser sig ha rätten att bestämma i "båda lägren" men jag tror att man kan utgå från att folk talar sanning när de säger att det skapas problem..
PS. I perioder har samarbetet fungerat mkt bra med mamman, och så även planeringen. Det är ÄNDÅ ett störande moment att alltid behöva planera med ngn annan än familjen gällande om man kan åka en vecka på semester eller inte. När man kan ha kalas osv.