• Agdaa

Husbil

Hej!

Jag funderar på att prova det här med husbilslivet nu i sommar men är lite feg för att köpa en så jag tänkte kanske hyra en först för att testa. Nån som gjort så el är det bättre att bara köra o köpa en själv. Det är ju ganska dyrt (o verkar svårt att hitta nån som hyr ut) så kanske lika bra o skaffa en nu. Men så är jag ensam o vet inte hur man gör med allt elladdning, toatömning o allt som kan hända med bilen ändå så vad är era tips?
  • Svar på tråden Husbil
  • Farfallos

Oj, har du verkligen tänkt över detta? Husbil vs husvagn, stuga mm. Husbil är ju att föredra framför husvagn om man ska köra långt, men ett aber om man ska in i stan eller in i garage, eller parkera, eller....
    Husvagn är knepigare på vägen och om du måste backa, men den går att lämna på campingplatsen (eller var man har den) och ta bilen in till stan. Husvagnen är ju dessutom ett billigare alternativ.

...men jag som inte är så bekväm av mig föredrar nog tält i alla fall. Det blir inte att man häckar inne då, utan aktiverar sig, men det är ju en helt annan fråga.

• Agdaa

Jaa. Det har jag.

Jag är van bilförare så den biten blir nog inga problem.

Men min bil har ingen dragkrok så då plir d projekt byta bil o d känns lite häftigt för 3 semesterveckor.

Nuvar det egen husbil vs hyrd husbil som var frågan :)

• Kodia

Det är en bra idé att hyra husbil först, så du vet om det är något för dig och vilken planlösning mm. du i så fall vill ha.
    Visst är det jättedyrt att hyra husbil, men det är ännu dyrare att göra ett felköp...
    Du kan hitta info om massa saker (tex. toatömning) om du googlar lite. Det finns också många informativa filmer på Youtube. (Testa att skriva orden på engelska också.)
    Vi har husbil, och köpte utan att ha provat innan, men det hade lika gärna kunnat bli helt fel, så mitt tips är att tänka efter, så att du blir nöjd. Jag svarar gärna på frågor om det är något du undrar!

• Agdaa

Httade en att hyra på blocket :)

Men hur kan man va säker på att inte bli blåst på saftig bokningsavgift så man inte åker ditnär semestern kommer o d inte finns nån husbil att hämta??

• Kodia

Ja, det finns ju alltid en risk att bli lurad, men jag hade nog gjort lite "detektivarbete":
    - ringt och pratat med dem
    - kollat namn och telefonnummer på eniro och google
    - bett om reg. numret och kollat det på biluppgifter.se
    - bildgooglat på bilderna i annonsen
    - ev. ställt någon fråga om husbilen som man bara kan veta om man har den, typ vad som finns bakom någon lucka man ser på någon bild

• Popetot

Jag och min man hyrde två gånger innan vi nu har köpt en ny husbil. Tyckte det var bra att hyra innan för att få en känsla av vad vi ville ha. Inför köpet har vi gjort mycket efterforskningar. Varit på utställningar etc. Hyr inte husbils firmor ut? Brukar ta ordentligt betalt dock till skillnad från privat. Men om du visar intresse för att eventuellt köpa längre fram så kanske de gör en bra deal. Vi älskar husbils livet. Vi är ganska rastlösa och vill inte ligga länge på samma ställe utan bara en eller två nätter. Då är ju helt klart husbil att föredra framför husvagn. Lycka till med dina planer!

Svar på tråden Husbil