• Anonym (masken)

Springmask

Hej
    Som rubriken lyder. Vi har drabbats av springmask. Tog först en dos vanquin (8 dagar sedan idag). 
    Maskarna levde fortfarande tre dagar efter första dosen, vc skrev då ut vermox. Det slutade krypa på mig två dagar efter den dosen. Sedan dess (alltså 5 dagar sedan Vermox) hittar jag fortfarande döda maskar i avföringen. Är detta normalt förlopp? Hur länge ser man döda maskar??
    Det har som sagt var slutat att kännas som om det kryper omkring i baken, men nu tycker jag det känns lite som diffust kli.. är det då nya ägg som kliar och jag kan förvänta mig ett nytt maskutbrott före nästa kur? Känns som om man aldrig blir av med detta!
    Är det någon idé att ta ytterligare en dos Vermox nu efter 1 v, för att sedan upprepa igen efter 2 och 3 v för att vara på den säkra sidan? 

• Svar på tråden Springmask
  • Anonym (masken)

Jag måste haft en enorm invasion, fy så äckligt, det är hur många döda maskar som helst när man gått på toa och gjort nr 2. Usch känner mig så äcklad av detta! Kan det inte bara ta slut.
    Någon som vet hur effektivt det är att ta ytterligare en dos vermox så som jag skrev i trådstarten? Eller gör jag mig själv en björntjänst, tänker om det blir så att det inte biter alls på dom nästa gång det kommer tillbaka (ja för det lär det väl göra antar jag?!)

• Anonym (masken)

1 v sedan vermox idag, ska man ta en dos till? Skäms

• Anonym (abbe)

Min rekommendation är att du varvar vanquin med vermox en till två gånger i veckan under fyra veckor. OCH slutar HELT med socker tills masken med säkerhet är borta.

• Anonym (masken)
    Anonym (abbe) skrev 2016-06-07 14:39:19 följande:

Min rekommendation är att du varvar vanquin med vermox en till två gånger i veckan under fyra veckor. OCH slutar HELT med socker tills masken med säkerhet är borta.

Oj det lät mycket, att varva med både vanquin och vermox. Det hade nog inte min mage ens klarat av. Så springmasken gillar socker? Hade jag ingen aning om.
  • Anonym (abbe)
    Anonym (masken) skrev 2016-06-07 14:42:55 följande:

Oj det lät mycket, att varva med både vanquin och vermox. Det hade nog inte min mage ens klarat av. Så springmasken gillar socker? Hade jag ingen aning om.

Det är inga supergifter vi talar om. Själv käkade jag vermox dagligen under en månad utan att ta minsta stryk. Men det är ju såklart individuellt.

Vi blev av med masken först när vi (jag) la om kosten och plockade bort allt socker och annan skräpmat helt och hållet. Tydligen blir tarmens bakterieflora gynnsam för masken av socker och annan skräpmat.
  • Anonym (masken)

Åh... Har de senaste dagarna känt diffust kli i rumpan igen!!! Har kollat i toan och verkligen synat efter nr två. Hittar inget. Sist kunde jag ju se maskar och även plocka bort dom när det kliade (hemskt!!) ska jag ta medicin nu trots att jag inget har sett? Kan det vara inbillning?

• Anonym (arbetar med barn)

För tio år sedan hade jag en period då jag inte lyckades bli av med mask förrän jag gick till hälsokost och köpte vitlökskapslar som jag stoppade upp där bak.

Detta efter att jag var desperat efter en lösning på mitt långvariga problem. Informationen jag fick fram som ledde till denna drastiska åtgärd är att medicin som sväljs hinner förlora sin verkan innan det når tarmöppningen (där springmasken bor och frodas + lägger ägg).

Har aldrig haft detta igen. efter flera års fram och tillbaka med läkemedel från apotek.

Lycka till.

• Anonym (masken)

Okej.. Maskarna försvann ju efter förra dosen. Två månader sen typ på datumet. Varför kommer de tillbaka? Knappast så att jag gräver i sandlådan och inte tvättar mig. Alla i familjen har behandlats

• Anonym (abbe)
    Anonym (masken) skrev 2016-08-09 16:27:15 följande:

Okej.. Maskarna försvann ju efter förra dosen. Två månader sen typ på datumet. Varför kommer de tillbaka? Knappast så att jag gräver i sandlådan och inte tvättar mig. Alla i familjen har behandlats

Därför att du inte gjorde som jag sa ;)
  • Anonym (masken)
    Anonym (abbe) skrev 2016-08-09 16:32:56 följande:
    Därför att du inte gjorde som jag sa ;)
    Men om man fått bort maskarna en gång med medicinerna så finns det ju inte kvar i kroppen längre? Sen helt plötsligt kommer de tillbaka. Från vart?
  • Anonym (abbe)
    Anonym (masken) skrev 2016-08-09 16:42:25 följande:

Men om man fått bort maskarna en gång med medicinerna så finns det ju inte kvar i kroppen längre? Sen helt plötsligt kommer de tillbaka. Från vart?

Antingen är du återsmittad eller så bet medicinerna inte.
  • Anonym (masken)
    Anonym (abbe) skrev 2016-08-09 16:45:29 följande:
    Antingen är du återsmittad eller så bet medicinerna inte.
    Återsmittad från vart? Nitisk städning alla familjemedlemmar behandlade. Symtomfria i två månader och sen tillbaka igen. Men bara på mig. Ingen annan. Hade mer förstått om barnen fått det först eftersom de inte håller samma hygien som en vuxen...
  • Anonym (abbe)
    Anonym (masken) skrev 2016-08-09 16:51:37 följande:

Återsmittad från vart? Nitisk städning alla familjemedlemmar behandlade. Symtomfria i två månader och sen tillbaka igen. Men bara på mig. Ingen annan. Hade mer förstått om barnen fått det först eftersom de inte håller samma hygien som en vuxen...

Maskägg finns överallt. Det går inte att skydda sig själv från dem. Dessutom finns det de som påstår att har man en gång blivit smittad så får man leva med dem resten av livet.

I vilket fall handlar om hur pass motståndskraftig man är mot parasitangrepp. Vår moderna livsföring gör oss mottagliga, vissa mer än andra. Det var därför jag hintade om livsstilsförändringar tidigare.

Allt handlar om att kroppen, och särskilt tarmen, ska vara hälsosam. Vilket innebär det samma som motståndskraftig.
Svar på tråden Springmask