• livbojen

Blivit arbetslös- bli föräldraledig igen. SGI?! Hjälp!?

Hej!

Har någon koll på detta?

Jag är from i morgon arbetslös. Jag vill dock vara föräldraledig med mitt barn (över 1 år) några månader. Hur måste jag skydda min SGI nu när jag inte har ett jobb längre? Jag vet att jag måste ta fp 5 dagar i veckan, vilket jag kommer. Men måste jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen from i morgon ändå? Eller räcker det med att söka och gå på föräldraledighet direkt i morgon så att det inte blir nåt glapp? Har en fastställd SGI som jag vill behålla!

Hjälp någon kunnig!?

• Svar på tråden Blivit arbetslös- bli föräldraledig igen. SGI?! Hjälp!?
  • Alexi

Du måste ha sysselsättning fem dagar i veckan, ja, men du kan vara föräldraledig med minst 5 dagar fp i veckan eller du kan vara aktivt arbetssökande och inskriven på AF.

Dvs du kan inte vara aktivt arbetssökande och ta ut fp på heltid samtidigt. Så du behöver inte skriva in dig på AF nu men du får inte missa en enda dag för då är du körd.

Sen ska jag tillägga att om du haft en anställning på heltid stadigvarande och jobbat fram till nu. Då omfattas du av tremånadersregeln vilket innebär att din SGI är skyddad i tre månader från att ditt förvärvsavbrott inleds. Uppfyller du de kriterierna behöver du alltså inte ta ut fp eller skriva in dig på AF i tre månader.

• livbojen

På frågan " är du arbetslös?" vad fasen fyller jag o där?! Det är jag ju, men jag ska ju vara helt föräldraledig? Inte ta ut någon a-kassa eller så.

I informationen av den frågan står det " om du är helt arbetslös kan du bara få ersättning för de dagar som du går miste om arbetslöshetsersättning".

Vad betyder det?!

• Alexi
    livbojen skrev 2016-06-05 23:25:14 följande:
    På frågan " är du arbetslös?" vad fasen fyller jag o där?! Det är jag ju, men jag ska ju vara helt föräldraledig? Inte ta ut någon a-kassa eller så.

I informationen av den frågan står det " om du är helt arbetslös kan du bara få ersättning för de dagar som du går miste om arbetslöshetsersättning".

Vad betyder det?!
    Jag kan inte hur man fyller i. Finns det inga instruktioner? Eller så ring FK.
Svar på tråden Blivit arbetslös- bli föräldraledig igen. SGI?! Hjälp!?