Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

Rutiner en klassfråga?

Fast alltihop handlar ju om individuella prioriteringar och personlig definition av begreppet rutiner.

Vi har jättefint rutiner om man jämför med vissa och är skitsamma om man jämför med andra.

Dessutom får jag inte ihop hur utbildningsnivå kan höra till klass. I Sverige har alla rätt till utbildning oavsett bakgrund och det finns många, många, många som kommer från vanliga arbetarfamiljer eller som vi i vår familj, bönder. Alla är högutbildade men skulle aldrig bli anklagade för att tillhöra en högre klass.

• Royalle
    Anonym (generaliseringar) skrev 2016-06-08 11:47:43 följande:

Visst. Så ser man ju också att skribenter här tolkar det ganska olika.Utbildningsnivå är den viktigaste faktorn i "klass" om man alls använder det begreppet. Ekonomiskt kan arbetare ha det bättre förspänt än akademiker. Ja, vi har möjligheter till social rörlighet men det är stora skillnader i ex hur många som går vidare till högre utbildning från familjer med resp utan tradition av högre studier.

Som klassresenär stämmer man mindre klockrent in på schablonerna. Har själv föräldrar som är första generationens högutbildade. Jag har tillräckligt mycket av medelklass i mig för att ha det ostädat och tillräckligt mycket av bönder/arbetare för att skämmas lite över det

Varför skäms du över bönderna? Det är ju vi som förser alla i landet med mat, frisk luft, öppna landskap och en oerhörd mängd arbetstillfällen både direkt i lantbruket men också i nästa led.
  • Royalle
    Anonym (generaliseringar) skrev 2016-06-11 12:54:11 följande:

Du missuppfattade syftningen i "tillräckligt mycket av medelklass i mig för att ha det ostädat och tillräckligt mycket av bönder/arbetare för att skämmas lite över det". Arbetar-/bondevärderingarna jag i viss mån fått med mig får mig alltså att skämmas lite över det "medelklassostädade" i mitt hem, inte över mina rötter eller släktingar.

Aha. Jag är stolt bonde, och stolt högutbildad. Och tillräckligt gammal för att veta att det städade hemmet har sin tid och småbarnsåren sin tid. Här är inte så snyggt vid skolstart när tröskningen är i full gång heller ????
Svar på tråden Rutiner en klassfråga?