• Anonym (Aspergers?)

Ni som har barn med Aspergers...

... eller själva har diagnosen alternativt har mycket kunskap om den! Vill ni hjälpa mig att bedöma vår situation? Låter detta som Aspergers?

Vi har länge varit oroliga för vår äldsta son på nu 8 år och undrat om det kan finnas någon bakomliggande problematik hos honom som ligger till grund för hans beteende, eller om det ligger inom "normalspannet". Kanske kan någon som har kunskap om detta hjälpa oss att börja nysta? För att göra en lång historia åtminstone lite kortare så tänkte jag punkta upp drag i hans personlighet som vi reagerat på;

- Sen i grovmotoriken, gick först när han var 17 månader, fast när han väl gick så gjorde han det perfekt och ramlade inte en gång! Känner ovilja till att lära sig cykla, simma eller prova på nga sporter. Vi uppmuntrar och ger förslag till olika aktiviteter men han är inte intresserad. Har aldrig lärt sig ta fart på en gunga själv, vill inte. Är däremot jätteduktig på att köra fyrhjuling, lastmaskin och andra fordon.

- Lite stel i kroppen.

- Ängslig och rädd för saker. Var jobbigt att börja skolan, grät vid lämning (dagmammetiden gick dock bra). Han verkade bli ängslig över att han inte hade full koll på allting, blev förvirrad och upplevde det läskigt. Det som hjälpte var att vi följde samma rutin varje morgon vid lämningarna och gick igenom hans schema för hela dagen osv. Nu fungerar det bättre och han verkar inte längre rädd i skolan. Vill ej bli lämnad utan oss föräldrar hos kompisar, på kalas eller andra aktiviteter utan blir ledsen och ängslig, men på sistone har det blivit lite bättre och han har efter att en förälder varit kvar en stund klarat att vi sedan åker därifrån. Ser faror i allt. Vill vara helt säker innan han testar ngt. Detta har förstås medfört att han missar mycket roligt här i livet. Har ej kunnat delta på tex gympa el vatten-/simträning eftersom föräldrar inte får vara med på dessa aktiviteter (och hamnar därmed ännu mer på efterkälke motoriskt).

- Haft problem med kraftiga utbrott, dock blivit bättre på senare tid men är tykig, skriker och svär en del tyvärr och har ett "obstinat" beteende. Bestraffningar såsom "svärburk" fungerar inte alls, han blir ursinnig men lär sig ändå inget av det. Att lugna sig ensam på sitt rum har heller inte fungerat alls, har alltid kommit ut och gått efter oss och skrikit.

- Är avvaktade inför nya situationer och i samlingar med barn, står och tittar snarare än att ge sig in i leken. Är reserverad och vill att en förälder ska vara med hela tiden i leken vid olika slags tillställningar. Däremot med barn han känner väl, som tex sin lillebror, är han dominerande och styr och ställer i leken in i minsta detalj. Blir arg om lillebror inte gör exakt som han vill, regisserar ofta oss vuxna också på detaljnivå - vad vi ska göra, säga, var vi ska stå osv, ofta i rollekar (med figurer vi inte ens känner igen). Detta gör tyvärr att det blir ganska jobbigt för oss att leka med honom, då det blir väldigt uppstyrda och konfliktfyllda situationer.

- Verkar inte vilja utveckla sin självständighet; har inget intresse av att lära sig duscha själv eller torka sig efter toalettbesök utan vägrar oftast. Påklädning och tandborstning fungerar dock men inte utan "tjat" (har ingen initiativförmåga när det gäller sådant). Svårt att komma igång med saker och sina rutiner. Har genom alla år även vägrat snyta näsan, för att nämna exempel på lite udda saker som han hakar upp sig på.

- Är en dålig förlorare och lagsporter intresserar honom inte/klarar han inte. Hemma kan vi spela fotboll ibland och då blir han väldigt arg om han inte lyckas göra mål eller om ngn annan gör mål, likadant om vi spelar spel.

- Kan låna samma bok på bibblan om och om igen, som handlar om dinosaurier eller fordon.

- Har sinne för detaljer och minns dessa extremt bra.

- Lekar som intresserar är rollekar (mycket "fightande") och ibland lego, bilbana mm - men tv-/datorspel är han som "besatt" av. Vi begränsar dock spelande då vi märker att han inte mår väl av det egentligen, han blir så arg, jagar upp sig och kan inte hantera motgångar i spelet. Fast han innan lovat att avsluta spelet när vi säger till (vi pratar tydligt om detta innan) så lyssnar han ändå inte sedan och blir fruktansvärt arg när han måste stänga av. Leder ofta till spelförbud - det är en ständig konflikt hemma. Beter sig också dumt efter att han spelat, är som att han blir helt upp och ner. För många intryck för hans hjärna?? Vi vill istället ta med barnen utomhus så mkt som möjligt men intresset är svalt för utomhuslekar, och dessutom blir det alltid konflikter ute vad vi än hittar på för roligt med barnen. En liten sorg för oss eftersom vi gärna vill leka med dem och hitta på massa roliga saker med våra barn!

- Gör en lite konstig "gest" när han blir glad (svår att beskriva). Stereotypt beteende?

- Har genom åren haft lite fixeringar och ticsliknande grejer för sig så som harklingar, tandgnissel, överdrivet spottande vid tandborstning etc.

- Oerhört känslig för om något med kläderna sitter fel - oj vad vi har kämpat med sockar, vantar, jackor mm...! Har känts som en mani nästan. Känslig för ljus och ljud (om det inte är han själv som väsnas). Tycker det är jättejobbigt med högljuddheten som uppstår i duschen efter gympan i skolan tex.

- Känslig för alltför mycket intryck. Känns som att han inte orkar med allt riktigt, han blir trött i huvudet och sedan bråkig hemma. För lite stimuli kan ha samma effekt. Får också intryck av att han har stora krav på sig själv och detta tar också på energin.

- Har problem med uppmärksamhet, lyssnar inte på oss, är i sin egen värld. Går helt in i det han gör. Har nog alltid varit sådan om jag tänker efter! Brukade skoja om att han var en liten drömmande filosof som bebis som ibland "svävade bort" tittandes ut genom fönstret. Märks att han ändå börjar anstränga sig nu ibland för att lyssna bättre. Sökte inte ögonkontakt lika mkt som andra barn som bebis och "skärmade av sig", men var inget jag direkt reagerade på då. Idag har han inga problem med ögonkontakt vad jag kan märka.

- Har under åren märkt att han verkar ha bristande...empati? Svårt att hitta rätt ord, för visst kan han bry sig om andra, men tex om hans syskon har slagit sig ordentligt och gråter när han själv är inne i affekt så kan han inte avledas av det, han står fortfarande och vrålar över sin i jämförelse lilla "bagatell" (som förstås inte är en bagatell för honom). När lillasyster blir rädd, gråter och inte får matro för att han skriker och vi förklarar detta så slutar han ändå inte, bryr sig inte om hennes känslor i det läget. Om han själv inte är i affekt kan han dock vara väldigt omhuldande om lillasyster; gosa, trösta osv.

- Är intelligent och har lätt för sig i skolan. Har alltid varit väldigt tidig med att lära sig saker. Språkligt sett så skriver och läser han jättebra. Tar alltid god tid på sig bara, men är noggrann och ordentlig. Har haft lite problem med vissa uttal när han var yngre, varit hos logoped för detta och idag är uttalet bra. Stressar när han pratar, har liksom andan i halsen. Blir oerhört intensiv, detaljerad och invecklad när han ska berätta/förklara någonting. Finmotoriken är väl utvecklad. I skolan fungerar allting jättebra; han lyssnar, gör allt han ska och är en kamratlig, snäll och skötsam gosse där som inte gör mkt väsen av sig - det är annat mot hemma..! Lärarna kallar honom "lite känslig" bara.

- Har insomningsbesvär och kan ligga vaken länge på kvällarna, vilket i sin tur ger sömnbrist som förvärrar beteendet. Hade nattskräck som yngre. Är rädd för att sova själv på sitt rum.

Kan tillägga att jag upplevde bebistiden som normal. Ingen (känd) ärftlighet för neurologiska funktionshinder. Tycker att vi ser förbättringar i många av beteendena, är alltså inte helt statiskt. I övrigt är han en väldigt fin, nyfiken, vetgirig, klok, omtänksam och kärleksfull liten kille som ofta ger beröm och komplimanger. Visar mycket kärlek gentemot sina syskon och även oss.

Vad tror ni, kan det föreligga något funktionshinder (vi tänker ffa på Aspergers)? Bör vi försöka få en utredning och hur gör vi i så fall? Eller är det bara en stark och i många fall "svår" personlighet? Svårt att veta var gränsen går. Har alltid känt att det här beteendet krävt otroligt mycket av oss föräldrar och att det varit väldigt kämpigt. Tyvärr tappar vi också tålamodet, känner att vi kör fast... men vet inte hur vi ska kunna få stöd. Hopplöshets-, värdelöshets- och vanmaktskänslor hos oss föräldrar har kantat vår vardag. Nu har vår 8-årings beteende dock kommit lite i skymundan eftersom vårt mellanbarn är inne i en stor 6-årstrots som tar vår mkt av vår energi och uppmärksamhet.

Har ni något råd i hur vi kan hjälpa vår äldste son och hur vi ska bemöta honom för att ge honom de bästa förutsättningarna till att utvecklas till en trygg och välmående individ med en bra självkänsla? Alla tips mottages tacksamt. Även kring hur man ska ta upp det här med andra närstående. Tack på förhand! Uppskattar all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden Ni som har barn med Aspergers...
  • Harmagedon
    Anonym (Aspergers?) skrev 2016-06-08 23:22:35 följande:
    Visst är det så, barn får stämplar ändå.. Det är så stort steg bara mellan att bara vara besvärlig och ha ett uttalat funktionshinder ... Förstå mig rätt, det finns ingenting skamligt med att ha en diagnos, men som mamma är man nog ofta lite orolig över att "ta steget" och våga utreda.. Vill att det isf verkligen ska gynna honom märkbart.
    Ja det är helt klart värre att bara vara besvärlig än att ha ett funktionshinder som man kan få stöd för och inte längre vara besvärlig. Men det var väl inte så du menade ;)?

I vilket fall som helst sä tänker jag att du har en intelligent pojke som gillar att lära sig. Just nu har ni en lärare som gör anpassningar ändå. Men rätt vad det är stöter ni på en som bestämmer sig för att pojken bara är besvärlig och det är dags att sluta med daltandet. ( ja, det finns sånna fortfarande)

Eller så går hela skoltiden bra och han vill plugga vidare på universitet. Men det så funkar det dåligt för att han inte riktigt klarar miljön. Har man en npf diagnos så har man rätt till väldigt många fler anpassningar.

Väldigt många som diagnostiseras med autism i vuxen ålder har utvecklat andra problem. Tex depressioner och självskadebeteende. Livet har helt enkelt gett dem för många törnar när de inte fått anpassning för sitt funktionshinder.

Men vilka nackdelar är det du ser med att ditt barn får en diagnos? Du kan inte låta det stanna med något luddigt obehag. Funktionshindret är ju där oavsett.
  • Anonym (Aspergers?)
    Anonym (Ja) skrev 2016-06-08 23:31:13 följande:

Låter som min äldsta dotter, utom utbrott. Hon är snarare tvärtom, lite introvert, aldrig haft en trotsålder. När dagmamman frågade om hon har asperger blev jag jättestött, men med åren började jag förstå att hon inte menade illa, hon hade haft barn med diagnosen innan och kände igen min dotters sätt att vara.

Nu är jag själv helt övertygad om att det är asperger men har aldrig utrett något. Det är lite kämpigt i skolan med kärnämnena tyvärr, men är nu 16 år och ska börja gymnasiet i höst. Jag känner att för skolarbetet skull kanske en diagnos skulle underlätta, men för min del bryr jag mig inte mer än så. Vi har våra vägar, sätt och taktiker som funkar oerhört bra... allt utom att få henne i duschen haha

Skönt att ni hittat vägar som fungerar för er tjej!
  • Anonym (Aspergers?)
    v i r r a skrev 2016-06-08 23:47:49 följande:

Ja prata med lärarna. Ni behöver inte säga något om att ni anar att det kanske skulle gå att sätta diagnos om ni inte vill det. Kanske visar det sig

Jag är evigt tacksam för att min sons lärare tog initiativ till samtal kring vår sons svårigheter. Det var skönt att få någon någon annans bild av vår pojkes styrkor och svagheter. Mitt självförtroende som förälder ökade efter att ha fått bolla med professionella om hur olika situationer kan hanteras.

Har du funderat något kring om släktingar till din pojke kan ha autistiska drag? Jag har hittat en hel drös i min och makens släkt efter det att jag börjat tänka i de här banorna... bla mig själv!

Jag kan inte komma på ngn på rak arm som har de dragen, men jag ska fundera ett varv till... ;)
  • Anonym (Aspergers?)
    Pajama skrev 2016-06-09 01:30:14 följande:

Vilken intressant tråd och vilka bra tips!!

Jag tror att din pojke har autistiska drag (aspergers eller autism)

Här hos oss är det så att det måste märkas problem både hemma och på skolan, för att en utredning ska göras från skolans håll, eller remiss tas hänsyn till.

Jag har en systerson med diagnostiserad aspergers och en son som står i kö för utredning för adhd / autism. Jag känner igen jättemycket.

För min sons räkning var det förskola och skola som reagerat och jag är glad att de har varit så proffessionella. Har varit tveksam till, förut, att diagnostisera, men när man inser vad adhd kan leda till, om folk runt omkring inte förstår, så fattar man att man bör ta den hjälp som finns, i form av utbildning, självförståelse och annat.

Min systerson fick god hjälp i 7-års åldern att föräldrarna fick utbildning och en annan förståelse, och så småningom fick systersonen medicinering. Utan medicin kan han inte sitta still och koncentrera sig eller samtala normalt med andra. Med medicin klarar han skola, samvaro, tillställningar och mår bra ändå! Han har klarat en normal skola, vilket han nog inte skulle ha gjort annars. Och som sagt, ´bemötandet från omgivningen som är mer eller mindre kunniga, ändras ju radikalt från att se honom som egoistisk bråkstake, till någon som behöver struktur och förklaringar och tydliga instruktioner.

Tror det är så hos oss också, att skolan ska ha uppmärksammat problem för att man ska få komma till BUP - vilket de inte verkar ha gjort. De fördelar du lyfter med att få diagnos är verkligen viktiga, och ngt att tänka igenom ordentligt. Trodde inte Aspergers medicinerades!
  • Harmagedon

Nej man kan inte medicinera asperger men man kan medicinera koncentrationssvårigheter som många med asperger har. Ibland tillräckligt för att det ska räcka till en adhd diagnos.

• Anonym (Aspergers?)
    Harmagedon skrev 2016-06-09 07:18:55 följande:

Ja det är helt klart värre att bara vara besvärlig än att ha ett funktionshinder som man kan få stöd för och inte längre vara besvärlig. Men det var väl inte så du menade ;)?

I vilket fall som helst sä tänker jag att du har en intelligent pojke som gillar att lära sig. Just nu har ni en lärare som gör anpassningar ändå. Men rätt vad det är stöter ni på en som bestämmer sig för att pojken bara är besvärlig och det är dags att sluta med daltandet. ( ja, det finns sånna fortfarande)

Eller så går hela skoltiden bra och han vill plugga vidare på universitet. Men det så funkar det dåligt för att han inte riktigt klarar miljön. Har man en npf diagnos så har man rätt till väldigt många fler anpassningar.

Väldigt många som diagnostiseras med autism i vuxen ålder har utvecklat andra problem. Tex depressioner och självskadebeteende. Livet har helt enkelt gett dem för många törnar när de inte fått anpassning för sitt funktionshinder.

Men vilka nackdelar är det du ser med att ditt barn får en diagnos? Du kan inte låta det stanna med något luddigt obehag. Funktionshindret är ju där oavsett.

Förstår poängen ;) Här vänder vi på steken! :) Men nu när jag läser känner jag att besvärlig är ett så tråkigt ord, jag tog det mest som ett exempel. Ser inte min son som besvärlig, utan snarare ... Speciell!

Kan man verkligen vara 100 % säker på att OM diagnos sätts så är det garanterat att diagnosen föreligger? De kan inte sätta diagnos för lättvindigt? Det är inte enbart föräldrarnas berättade anamnes av barnet de går efter utan det görs tester som verkligen "bevisar" att han har funktionshinder? Är kanske det jag är mest rädd för, att han ska få en diagnos och sedan kanske han mognar o utvecklas helt adekvat med tiden så att det var "i onödan"..hoppas du förstår hur jag menar.
  • Harmagedon

En sak som jag tänkt mycket på när det gäller min dotter är ju att hon ska bli vuxen med autism. Då kommer jag inte kunna hjälpa henne längre och därför känns det skönt att hon har sin diagnos på plats som barn. Så behöver hon stöd som vuxen behöver hon inte då vänta i en gigantisk kö på vuxenpsyk för att hon ska få rätt till det stöd hon har rätt till. Vägen till rätt vård kan vara nog så snårig utan npf. Behöver hon inget stöd så kan hon ju bara lägga diagnosen längst ner i bra att ha högen.

Jag känner många vuxna med asperger. De har fått sina diagnoser som unga vuxna och har jobbiga skoltider bakom sig. Flera av dem saknar grundskoleexamen. De har kommit till sin arbetsplats tack vare sina specialintressen och just den arbetsplatsen funkar det bra på. De har löner som gör att det funkar utmärkt att köpa en bostad men de som inte fått hjälp av föräldrar eller vänner med det praktiska har fått hjälp av sin chef för att då det gjort.

• v i r r a
    Harmagedon skrev 2016-06-09 07:18:55 följande:

Jag förstår precis vad du menar. Det finns mycket hjälp att få om det finns en diagnos. Samtidigt tänker jag - varför skynda att sätta diagnos? Jag ser ingen anledning att sätta igång en utredning som en säkerhetsåtgärd ifall det blir stora problem någon gång senare.

Jag ser utredning och diagnos som en bra möjlighet att få hjälp OM det blir tuffare längre fram. Den dörren står öppen men vi behöver inte gå in genom den innan det verkligen är nödvändigt. När vi gått in genom den dörren är det knivigare att gå tillbaka. Därför avvaktar vi.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Aspergers?) skrev 2016-06-09 14:13:02 följande:

Skönt att ni hittat vägar som fungerar för er tjej!

Kanske är mkt pga att jag arbetar med den målgruppen, har nog "jobbtaktik" på hemmaplan utan att tänka på det :) Lycka till!
  • v i r r a
    Anonym (Aspergers?) skrev 2016-06-09 21:47:17 följande:

Förstår poängen ;) Här vänder vi på steken! :) Men nu när jag läser känner jag att besvärlig är ett så tråkigt ord, jag tog det mest som ett exempel. Ser inte min son som besvärlig, utan snarare ... Speciell!

Kan man verkligen vara 100 % säker på att OM diagnos sätts så är det garanterat att diagnosen föreligger? De kan inte sätta diagnos för lättvindigt? Det är inte enbart föräldrarnas berättade anamnes av barnet de går efter utan det görs tester som verkligen "bevisar" att han har funktionshinder? Är kanske det jag är mest rädd för, att han ska få en diagnos och sedan kanske han mognar o utvecklas helt adekvat med tiden så att det var "i onödan"..hoppas du förstår hur jag menar.

Jag blir gärna rättad om jag har fel... Som jag förstått det går det att säga att tillräckligt många kriterier uppfylls i den senaste diagnosmanualen för att sätta diagnos men diagnosen är ju vad den är - helt baserad på kriterier. Det går att säga att kriterierna uppfylls men det går inte att säga att kriterierna är de samma om 10, 20 eller 100 år. Så nja.. det är väl en definitionsfråga men någon 100%lig diagnos på samma sätt som benbrott eller gråstarr går inte att sätta.
Svar på tråden Ni som har barn med Aspergers...