Fodervärdsavtal
Jag har haft en tik på halvfoder. Uppfödaren tog en kull på henne och jag tog en av valparna på helfoder. Vid ett års ålder visade sig att den hunden hade defekter och uppfödaren ville inte använda henne i avel. Hon sa "nu är hon din".
Efter några veckor var hon och hälsade på. Min tik var väldigt instabil psykiskt. Fungerade inte ens hemma där hon vuxit upp. Uppfödaren sa då att jag har hennes godkännande om jag valde att ta bort henne. Att hon inte trodde det skulle vara någon idé att placera om henne.
Avlivning var det sista jag ville. Men efter något år insåg jag att det mest humana mot tiken vore att låta henne somna in. Förutom dåligt psyke hade hon patella som behövdes opereras. Vet. sa att det inte fanns garanti på att hon skulle bli bra. Det var dessutom dyrt och lång rehabilitering...
Så jag tog bort henne. Utan att tala om det för uppfödaren eftersom hon sagt att det var ok tidigare.
När jag sedan träffar uppfödaren och berättade det sa hon att hon skulle gjort samma sak.
Några dagar senare sa hon att hon kunde stämma mig för brutet avtal. Då var det plötsligt inte ok att jag gjort som jag gjort. För jag var tydligen fortfarande fodervärd. Och att hon kanske ville använda denna trasiga hund med taskigt psyke i avel.
Hon har sagt att hunden var min och att det var ok att avliva den. Men nu förnekar hon det.
Vad ska jag ta mig till?