• mammalovis

    Går äldsta barnets aktiviteter före syskonets kalas?

    Vår dotter fyller år idag. Vi delar upp släkten med en dag på min sida och en dag med kalas på pappans sida för att vi ska hinna umgås mer och få plats. Vi kan bli över 30 personer totalt.

    Förra året hade hennes äldsta syster uppsjungning med kören sista gången för terminen samma dag vi hade kalas och det blev jättestressigt då han behövde skjutsa mitt i kalasförberedelserna till en annan ort. Jag tror inte vi visste om det när kalasinbjudan skickades ut. Sedan tillkom ett sent firande med kören på nationaldagen som inte ens hennes mormor skulle sjunga på, så det fick hon faktiskt hoppa över.

    I år la vi medvetet kalasen så det inte skulle krocka med köravslutningen. Inbjudan skickades ut i mitten av maj. Ca en vecka senare får de reda på att de har ett uppträdande med Kulturskolan samma dag på förmiddagen. Drygt en vecka innan meddelar kören att de ska sjunga samma dag på kvällen. Ingen av aktiviteterna kan hon ta sig till själv utan måste ha skjuts. Tösen vill gå på båda, men vi låter henne välja en aktvitet, då vi inte kan flytta kalaset med över 20 personer för detta. Att skjutsa henne hade tagit ca 40 minuter ena hållet på kvällen och lika lång tid på förmiddagen.

    Vad hade ni gjort? Eller hur löser ni det när familjens aktiviteter krockar?

    Problemet kommer ju uppstå varje år. Veckan efter är det resa med kören ena dagen för familjen och vi behöver ha lite tid att förbereda också. Helgen innan blir för diffust för yngsta, tänker jag.

  • Svar på tråden Går äldsta barnets aktiviteter före syskonets kalas?
  • Alexi

    Hur gamla är barnen? Hur ser barnet på kören och på ert släktkalas, är kören viktigare?

    Varför inte fråga kören innan ni bjuder in till kalas hur planeringen är?

  • Carambolan

    Finns det ingen annan i kören som ska åt samma håll och kan ta med sig ert barn?

  • buggi

    Ta ett år i sänder, vem vet vilka aktiviteter som gäller nästa år.

    Jag skulle se till att kunna gå på en av körevenemangen och fixa att hon kunde åka med någon till de andra. Snart kan hon dessutom åka kollektivt själv.

  • Harmagedon

    Ingen går före någon annan i vår familj. Men är det skjuts det är frågan om så kollar vi såklart runt om vi inte kan dela med en annan familj. Stora släktkalas för barns födelsedagar brukar vi inte hålla på med heller.

  • Lena

    Helgen innan är inte för diffust. Och fråga aktiviteterna i förväg nästa gång.

  • Physalis

    När jag växte upp var någons födelsedag den dag där all fokus låg på födelsedagsbarnet, alla i familjen var delaktiga för att den firade skulle känna sig älskad och speciell, så det låter i mina öron rätt taskigt att flera ur närmsta familjen lämnar någons födelsedagskalas för att göra något annat. Lite konstigt för era gäster också som avlägger sin lediga tid för att hälsa på, om folk i värdfamiljen drar mitt i kalaset.

    Uppenbarligen lever ni annorlunda än vad jag är van vid men mitt råd hade varit att förklara att ni ska fira lillasyster med kalas så därför är ni upptagna och kan ej åka iväg på körgrejer. Speciellt som storasyster ändå har nya körgrejer nästkommande helg.

    Alternativt bett någon annan ur kören skjutsa storasyster fram och tillbaka.

  • Vivvianolina

    Jag tycker kalaset går före. Nu kanske lillasyster är så liten att hon inte kommer minnas. Men när hon blir äldre och förstår lite mer kommer hon säkert känna att hon hamnar på andraplats. Även om släkten firar henne två gånger.

    Eftersom ni planerade kalaset så det inte skulle krocka med storasysters kör men att det ändå händer pga Kör ledaren tycker jag att ni inte ska skjutsa er dotter. Man ka ju alltid kolla om nån kan skjutsa men jag tycker att när det är kalas i familjen ska hela familjen närvara. Hon får lära sig att man inte alltid kan få som man vill och ibland måste man offra sin tid för någon annan skull.

  • mammalovis
    Alexi skrev 2016-06-06 22:01:24 följande:
    Hur gamla är barnen? Hur ser barnet på kören och på ert släktkalas, är kören viktigare?

    Varför inte fråga kören innan ni bjuder in till kalas hur planeringen är?
    Barnet som fyllde är 3 år, storasyster fyller 12 år. Svårt att veta vad barnet tycker då hon sällan har en egen åsikt eller styrs av en annan person.

    Det är lite svårt att förutse att kören ska ha mer än familjefest och familjeresa, så det tänkte vi inte på att vi behövde göra. Dessutom träffar vi sällan körledaren. Att tiden dessutom ändrades på lördagen fick vi reda på via sms kvällen innan ...

    Likaså hade Kulturskolan avslutningsspelning två gånger tidigare PLUS detta på nationaldagen som kom sent, så det var också svårt att förutse. Till nästa år vet vi att det blir problem att tillgodose allas viljor. Lillasyster kan ju inte välja en annan dag att fylla år på, men kalasen kan ändras.
  • mammalovis
    Carambolan skrev 2016-06-06 22:03:29 följande:
    Finns det ingen annan i kören som ska åt samma håll och kan ta med sig ert barn?
    Inte på Kulturskolan vad vi föräldrar vet och till kören bara vissa veckor då det barnet bor på två ställen.
  • mammalovis
    buggi skrev 2016-06-06 22:11:29 följande:
    Ta ett år i sänder, vem vet vilka aktiviteter som gäller nästa år.

    Jag skulle se till att kunna gå på en av körevenemangen och fixa att hon kunde åka med någon till de andra. Snart kan hon dessutom åka kollektivt själv.
    Just nu är samhället så osäkert på vår ort att hon följs till bussen eller skjutsas. Det har varit oprovocerade överfall av gäng på både vuxna och yngre, både misshandel och hot för att få mobiltelefonen, så vi släpper henne ogärna ensam.

    Så då är storasyskonens närvaro inte så viktig hos er med andra ord, om äldres aktiviteter alltid ska genomföras?
  • mammalovis
    Lena skrev 2016-06-06 22:49:22 följande:
    Helgen innan är inte för diffust. Och fråga aktiviteterna i förväg nästa gång.
    Men om vi frågar aktiviteterna nästa gång och ett barns aktiviteter ändå blockerar 3 dagar, ska vi skippa kalaset då?
  • äldreochklokare

    om hon är 12 och lilla barnet bara 3 kan jag tänka mig att storasyskonet hellre är på sina köraktiviteter OM hon verkligen älskar sin kör och att sjunga! 
    Du tycker jag hon ska få det.

    Verkar hon tycka att det blir lite mycket med alla uppvisningar kanske hon hellre är hemma på kalaset.Det måste ju ändå vara valbart att inte vara med på varenda konsert.

  • mammalovis
    äldreochklokare skrev 2016-06-07 12:00:56 följande:
    om hon är 12 och lilla barnet bara 3 kan jag tänka mig att storasyskonet hellre är på sina köraktiviteter OM hon verkligen älskar sin kör och att sjunga! 
    Du tycker jag hon ska få det.

    Verkar hon tycka att det blir lite mycket med alla uppvisningar kanske hon hellre är hemma på kalaset.Det måste ju ändå vara valbart att inte vara med på varenda konsert.
    På kalaset har vi en jämngammal kusin, de brukar vara fler annars, men hon hade kul och de spelade kubb ihop.

    Då hon är uppfostrad av sin mamma så har hon nog inte ens insett att hon har ett val och det jobbiga blir ju att hon står mellan sin mamma som säger en sak och sin pappa som säger en annan. Hon har väldigt svårt att välja bort saker överhuvudtaget när hon måste. Hon har redan valt att gå på kompiskalas och framträdanden framför sina syskon som hon bara träffar varannan helg och bara förväntar sig att hon ska skjutsas 4 mil för bara en aktivitets skull och kan kräva två. Oftast kommer ju allt med knappt en halv veckas varsel, så helgerna är svåra att planera. Hon har ingen förståelse för att saker drabbar resten av familjen och tycker det är självklart att hon ska få som hon vill.

    Däremot gillade hon väl inte fotbollen hon hade för några år sedan och försökte hitta på ursäkter att slippa, men det var nog mer för att det var jobbigt att springa.

    Hon var  osäker om hon skulle fortsätta med instrumentet i höst då hon antingen måste lämna instrumentet eller köpa det, så hon sa att det började bli lite mycket, men om det var för pengarnas eller tidens skull vet jag inte. Egentligen hade hon behövt ha en motionsaktivitet kan jag tycka, men nu är det som det är.
  • buggi
    mammalovis skrev 2016-06-07 11:59:02 följande:
    Men om vi frågar aktiviteterna nästa gång och ett barns aktiviteter ändå blockerar 3 dagar, ska vi skippa kalaset då?
    Men kalaset kan väl vara både en vecka före eller efter födelsedagen, hos oss brukar vi alltid få lägga kalasen på helgen för annars kan ingen komma. Kolla bara aktiviteterna innan, det är allt ni kan göra. Och om det sen dyker upp något får man ta ställning till det. Återigen, ta ett år i sänder - nästa år kanske inte stora tjejen har några aktiviteter alls, och lillasyster har vattkoppor på sin födelsedag.
Svar på tråden Går äldsta barnets aktiviteter före syskonets kalas?