• mammalovis

    Får boendeföräldern styra barnets aktiviteter på umgängesförälderns helg?

    Samma ämne finns i syskontråden, då jag ville få svar även från kärnfamiljer om tänket är olika, men här kommer den riktiga, men mer tillspetsade ekvationen, då tonen brukar bli hårdare när det gäller familjer med bonusbarn, då det barnet oftare är heligt än dess halvsyskon.

    Lillasyster fyller år på nationaldagen. Vi har alltid kalas med kusinerna på min sambos sida och är uppåt 27 personer. Det är den dag som de lättast kan komma. Min familj kommer en annan dag så de verkligen får umgås med barnen, annars har de fullt upp med vårbruket. De sätter 15-20 sorter potatis för försäljning och pappa tyckte sist att mina mina barn var högljudda och annars är vi 8 till.

    Sambon har en dotter på snart 12 år som sjunger i kör på mammans ort och spelar ensemble på vår. Hon bor här varannan helg. I år har vi mestadels fått ta de helger som blir över då de har dop, bröllop, firar mors dag, möhippa då hon behövde hjälpa till att passa småsyskonen mm på mammans sida. Vi har endast begärt att få henne då lillasyster fyller år under en 4-månadersperiod. Bonusdottern har kalas på sambons sida helgen efter sin födelsedag då mamman har monopol på denna. Likaså har mamman alltid midsommarhelgen, julaftons morgon och förmiddag samt nyårsafton och som regel påsken med, då det är heligt för henne, vi har inte orkat strida för att vara en hel familj. Jag har en dotter som har varannan helg, så att få ihop allt är svårt. 

    Förra året hade sambons dotter två avslutningskonserter med Kulturskolan i maj och en avslutningsgudtjänst denna helgen och familjeresa med kören helgen efter. Hon fick gå på alla fyra trots att förberedelserna av kalaset stördes av ena då sambon fick skjutsa henne och var borta 45 minuter på förmiddagen när maten skulle lagas och borden dukas ute/inne efter väder. Vi har för litet kylskåp att kunna förbereda mer dagen innan. Vi visste inte om kören när kalaset las då hennes mamma får alla papper och sambon dessutom glömmer att meddela mig. Torsdagen innan tillkom att hon skulle sjunga med kören en gång till samma helg på nationaldagen, men då inte ens hennes mormor skulle närvara och sjunga avstyrde vi detta då kalaset inte var slut då. 

    I år har hon haft tid för de två konserterna i maj, men var sjuk ena med hosta och hennes mamma avstyrde. Vi har placerat kalasen så körframträdandet låg mellan kalasdagarna, så vi skulle slippa stressa då vi dessutom har en bebis med oregelbundna mattider. Inbjudan skickades ut i mitten av maj. I slutet av maj får vi reda på att Kulturskolan ska spela på förmiddagen på nationaldagen. Mamman som är bortrest med husbilen denna helg tycker självklart hon ska få spela. Sambon säger att vi får se om vi lyckas lösa det.

    Ännu senare meddelar kören att de ska sjunga på kvällen på nationaldagen. Kalaset börjar kl 13 med 23 personer, så att skjutsa till båda är uteslutet och hon får välja en av två aktiviteter. Många reser ca 20 mil för kalas, så det är mat och fika. Hon väljer kören för att slippa ringa mormor och säga att hon inte kommer och vi frågar om farmor kan ta med henne dit om de ändå åker tidigare från kalaset med gammelmormor, då jag annars står ensam med tre barn, varav en bebis och ensam får städa undan allt och måste springa 2 trappor upp innan barnen ska äta och läggas.

    På förmiddagen ringer hennes mamma och är vansinnig över att vi förnekar hennes dotter något, då det enligt henne är obligatoriskt att närvara på båda två framträdandena, då hon anser att det är "skola". Det slutar med att hon återkommer och bestämmer att morfar ska hämta henne kl 16.30, då tösen senare ska sova hos mormor. 

    Vi anser att OM nu alla framträdanden var så viktiga kunde de meddelats i GOD tid av ledarna, inte 1-2 veckor innan SAMT att mamman hållit sig hemma och kunnat skjutsa henne. Husbilen borde hennes sambo kunnat lämna in på service själv, OM nu framträdandena vore så viktiga. Vi försökte lösa så hon fick 2 av 3 framträdanden trots 2 kalasdagar.

    Har boendeföräldern rätt att bestämma om dotterns aktiviteter på umgängesförälderns tid?

    Måste ett barn få närvara på alla 6 uppträdande/aktiviteterna?

    Hur gör man om man har flera barn med aktiviteter? Ska alla få gå på allt kanske familjen aldrig kan göra något och vad gör man om det krockar?

    Som regel gör vi allt vi kan för att kunna gå hela familjen när hon sjunger eller spelar, men ibland så går det inte. Nu fick hon möjlighet att gå på 5 av 6, men missade 1 för hon var sjuk hos mamman, så det blev 4 av 6. Vi vet ingen mer som spelar med Kulturskolan som kunde skjutsat istället. I dagsläget kan hon inte gå själv då det sker en oprovocerad misshandel samt hot för att få mobiltelefonen mitt på blanka dagen, så hon följs till bussen eller skjutsas.

  • Svar på tråden Får boendeföräldern styra barnets aktiviteter på umgängesförälderns helg?
  • MeEmmA

    Vi har fyra barn och trots att många aktiviteter innebär att helger blir "förstörda" eller att jag blir själv med småttingarna så prioriterar vi de storas aktiviteter och anpassar det mesta efter dom. Dels för att mycket är obligatoriskt men också för att barnen ska lära sig att det är viktigt att ta sitt ansvar och vara med på träningar/matcher/föreställningar osv. Tyvärr så informeras mycket medkort varsel.

  • Ramborg

    Jag blir trött bara jag hör beskrivningen av ert liv. Det hade inte funkat för mig att ha det sådär. Flickan får bli skjutsad av någon annan - mormor? Barnvakt?

    Eller rentav av sin mamma?

    Om vi har kalas med 27 personer, då gör vi ingenting annat den dagen. Tyvärr. Det är jobbigt att ordna kalas. Resten av familjen får avstå sina aktiviteter på kalasdagen. Och framförallt om kalaset redan var bokat när info om konserten kom.

    Körledaren får väl planera bättre om han/hon vill att ungarna ska kunna närvara.


    42.
  • Ego Lovers

    Nej boendeföräldern har absolut ingen bestämmande rätt än i sitt egna hushåll. Vill hon ha det på sitt sätt skulle hon aldrig ha skilt sig och gjort allt för att hålla ihop sin familj. Nu har dottern två familjer och får lära sig anpassa sig till fler än sig själv. Livet kan inte kretsa runt en enda person i en familj/släkt. Det blir ohållbart i längden oavsett om man är kärnfamilj eller inte

  • Ego Lovers
    MeEmmA skrev 2016-06-07 13:41:14 följande:

    Vi har fyra barn och trots att många aktiviteter innebär att helger blir "förstörda" eller att jag blir själv med småttingarna så prioriterar vi de storas aktiviteter och anpassar det mesta efter dom. Dels för att mycket är obligatoriskt men också för att barnen ska lära sig att det är viktigt att ta sitt ansvar och vara med på träningar/matcher/föreställningar osv. Tyvärr så informeras mycket medkort varsel.


    Och deras aktiviteter skulle gå före syskonens släktkalas också eller?
  • Brumma

    Nej, självklart har boendeföräldern inte något att säga till om gällande umgängesförälderns tid.

    Ni försöker ju dessutom vika er dubbla för att få det att fungera..

  • aleydis

    Jag håller med dig Ts, om mamman absolut vill att dottern ska dit får hon ställa in sina planer själv och köra.

  • Physalis

    Mitt svar i din andra tråd håller jag på här också.

    Den som fyller år tycker jag ska få stå i centrum en gång om året.

    Eftersom det är halvsyskon med stor åldersskillnad vill jag tillägga att jag inte tycker storasystern nödvändigtvis ska vara tvungen att delta i kalaset om hon har aktiviteter som lockar mer, men behöver hon skjuts så får någon annan ordna med det som inte förbereder kalas för 30 pers.

    Mamman verkar knepig men din sambo som glömmer informera är inte felfri.

  • MeEmmA
    Ego Lovers skrev 2016-06-07 14:00:01 följande:
    Och deras aktiviteter skulle gå före syskonens släktkalas också eller?
    Nej det skulle jag inte, för att jag skulle hålla koll så att kalas inte skulle krocka med någon aktivitet vilket pappan med större engagemang också skulle kunna ha koll på.
  • mammalovis
    MeEmmA skrev 2016-06-07 22:44:51 följande:
    Nej det skulle jag inte, för att jag skulle hålla koll så att kalas inte skulle krocka med någon aktivitet vilket pappan med större engagemang också skulle kunna ha koll på.
    Så du menar att vi ska behöva fråga ledarna för aktiviteterna för att DE inte har förmåga till framförhållning nog att lämna ut lappar i tid? Eller vet du mer än ledarna, för kanske visste de inte tidigare heller ...

    Just i år brister inte pappan, utan det har varit USEL framförhållning och vi har fått besked av mamman när hon vetat. Meddelar man en konsert kan man lika gärna meddela båda samtidigt. Dessutom är det inte obligatorisk närvaro. För vår del räknar vi med att när de andra tre är stora nog för aktiviteter kommer inte allas viljor alltid gå att genomföra. Saker kommer krocka och att välja är också en lärdom för livet, för så är det.

    Sedan var helgen innan upptagen för att mamman ville ha dottern hemma för att fira mors dag, helgen innan för möhippan, då hon behövde hjälpa till som barnvakt. I helgen hade hon 1 aktivitet på söndagen, två på måndagen. Nästa helg ska vi på student på fredagen och hon har körresa med hela familjen på lördagen. Helgen efter är hon hos mamma. Så när ska vi få ihop en helg att fira vår dotters födelsedag med hela familjen?

    Eller familjekänslan kanske är så oviktig att vi inte behöver räkna med bonusens närvaro alls? Det problemet hade vi första året vår dotter fyllde år. Självklart skulle hon fira mammans jämngamla barn, men vårt var inte självklart ... det fick vi strida för ...
  • MeEmmA

    Jag har inte en aning om hur man gör med en bonusfamilj rent praktiskt och alla familjer fungerar ju olika dvs alla har olika prioriteringar. Om ni känner att övriga barn kommer att få avstå aktiviteter pga kalas mm så ska samma regler gälla bonus när hon är hos er.
    Men bonus är ju inte direkt liten längre, vad säger hon själv om det hela? Är konserten eller kalaset viktigast för henne?

  • BioBonus

    I vår kärnfamilj fick barnen avstå sina aktiviteter om det är tex kalas inplanerade. Att bestämma aktiviteter på den andra förälderns tid skulle vi aldrig göra.

  • violis

    När mina bonusar var små hände det att de fick avstå saker pga att vi inte hade möjlighet att skjutsa,eller ibland för att det tog för mycket av den lilla tid vi hade tillsammans.På samma sätt har småsyskonen ibland fått avstå saker pga bonus aktiviteter eller helsyskons aktiviteter. Vad som var viktigast beslöt/beslutar vi som föräldrar... Och att fira ett syskon / annan familjemeddelem får ALLTID före! Det handlar också om att lära sig att vara osjälvisk och sätta andras behov före sina egna ibland ( dvs frågan som "MeEmmA" hade om vad som var viktigast för tjejen konserten eller kalaset hade aldrig ens kommit upp) SEN precis som Ts har vi alltid försökt i möjliaste mån ta hänsyn till bonus aktiviteter när vi planerat in kalas. ( appropå det Ts- just det där med att fira småsyskon att det är jätteviktigt med syskon på mammas sida men inte alls viktigt på pappas känner jag igen...... Likaså att morsdag är superviktig,farsdag är inte alls lika viktigt att uppmärksamma -då "går " det inte att byta helg......)

  • Alexi

    Men är det ens relevant vems barn det är. Familjen där barnet bor ska ha stort kalas med inresta släktingar osv. Det planeras för en dag när det inte krockar med något annat. Dyker det sen upp med kort varsel något ytterligare så är väl det ointressant, ni har ju redan planer för ett stort kalas den dagen, det är ju bara tacka nej till körhistorien. Har man inte informerat om den mer än några veckor innan för en stor helgdag, då får man ju fatta att folk har annat för sig.

  • Physalis
    Alexi skrev 2016-06-12 15:11:20 följande:

    Men är det ens relevant vems barn det är. Familjen där barnet bor ska ha stort kalas med inresta släktingar osv. Det planeras för en dag när det inte krockar med något annat. Dyker det sen upp med kort varsel något ytterligare så är väl det ointressant, ni har ju redan planer för ett stort kalas den dagen, det är ju bara tacka nej till körhistorien. Har man inte informerat om den mer än några veckor innan för en stor helgdag, då får man ju fatta att folk har annat för sig.


  • buggi

    Hon är 12 år! Hon borde få bestämma själv vad hon vill göra. Ni vuxna får bestämma hur långt ni kan sträcka er för att skjutsa etc, annars får hon lösa det själv.

  • Brumma
    buggi skrev 2016-06-13 12:39:01 följande:

    Hon är 12 år! Hon borde få bestämma själv vad hon vill göra. Ni vuxna får bestämma hur långt ni kan sträcka er för att skjutsa etc, annars får hon lösa det själv.


    Även en tolvåring behöver lära sig att man ibland får låta familjen gå före egna aktiviteter. Man sliter inte i syskons kalas.
  • Ramborg
    Alexi skrev 2016-06-12 15:11:20 följande:

    Men är det ens relevant vems barn det är. Familjen där barnet bor ska ha stort kalas med inresta släktingar osv. Det planeras för en dag när det inte krockar med något annat. Dyker det sen upp med kort varsel något ytterligare så är väl det ointressant, ni har ju redan planer för ett stort kalas den dagen, det är ju bara tacka nej till körhistorien. Har man inte informerat om den mer än några veckor innan för en stor helgdag, då får man ju fatta att folk har annat för sig.


    Håller med fullständigt! Du sätter ord på det som jag tycker.
    42.
Svar på tråden Får boendeföräldern styra barnets aktiviteter på umgängesförälderns helg?