Anonym (*suck*) skrev 2017-05-31 20:55:43 följande:
Här är biomamman också knepig.. Hon kan visserligen visa upp en mycket artig och trevlig fasad när man ses, men sen får man höra från barnet om allt negativt hon säger om pappan.
Barnet är övertygad om att det är pappas fel att mamma inte har råd att köpa nya kläder till hen, eftersom "pappa inte betalar något till mamma". Vi har hur många gånger som helst påpekat att pappa visst betalar pengar (underhållsstöd) till mamman, men tydligen är det pappa som är snål.
Och när vi väl skickar med barnet nya skor (som mitt äldre barn knappt har använt och sen vuxit ur) så får barnet inte använda dem, utan går ändå i sina gamla slitna skor när vi får hen på helgumgänge?
Vi orkar inte tjafsa med mamman längre utan låter henne hållas, men försöker förklara för barnet hur verkligheten ser ut... Men det är ju svårt när hen blir hjärntvättad av mamman.
Oj, det där känner jag igen. Här kommer barnet hela tiden med antydningar om att pappa måste betala det och det till mamman, att pappa aldrig köper det och det och att det bara är mamman som gör det. Till saken hör att barnet enbart är hos sin mamma några dagar i månaden och vi står för allt här hemma. Barnet kan också säga saker som att pappa alltid måste hämta för att mamma inte har någon bil, trots att hon har lika stora möjligheter att köpa bil som vi andra. Det brukar även komma kommentarer om att pappa inte sagt till mamma att xxx (skolsak, fritidssak eller annat) trots att mamman själv vet att det alltid är jul/sommaravslutningar och sånt och även själv har tillgång till samma plattform som pappan. Har mamman vid konstiga tillfällen frågat om pappan kan hämta mamman och han sagt nej, har barnet beskyllt pappan för att mamma kom sent/inte kom och så. Som att mamman inte har något eget ansvar för någonting. Detta gör mig galen då pappan till barnet verkligen står för precis allt ekonomiskt, praktiskt, logistiskt och barnet dessutom bor hos honom i princip heltid. Det är ju inte svårt att lista ut var barnet får allt ifrån..