• Ammiz

vabba helg?

Jag försöker läsa på vad som gäller för att kunna vabba på helgen men blir inte klok på vad som verkligen gäller.

Min fru jobbar varannan/var tredje helg och jag skulle så fantastiskt gärna vilja ha henne hemma nästa helg eftersom jag inte vet hur jag ska orka ta hand om vårt stora barn. Jag är inte sjuk utan bara höggravid och väldigt trött.

Hade hon kunnat så skulle hon ha tagit semester, men det skulle hon inte få beviljat. Hon ska försöka byta pass, men det går ju inte alltid.

Har hon eller har hon inte rätt till vab tror ni? Jag har förstått det som att om den person som skulle ha tagit hand om barnet har blivit så sjuk att hen omöjligt kan ta hand om barnet så får man vabba med barnet istället för att jobba helg. Men jag är ju som sagt inte sjuk?

• Svar på tråden vabba helg?
  • Söder73

Den ens vårdnadshavaren måste vara sjuk för att den andra ska få vabba. Men du är ju lite sjuk på sätt och vis? Du är ju för trött för att ta hand om barnet?

• elyse

Kan du inte fixa sjukintyg då? Borde du kunna få på MVC.

• Holma

Behövs ju inget sjukintyg för en helg , sök vab o skriv att du har feber

• JPT
    Holma skrev 2016-06-07 23:01:14 följande:

Behövs ju inget sjukintyg för en helg , sök vab o skriv att du har feber

Om man känner för att fuska gör man precis så. Dock inte tillåtet. 
    Ordinarie vårdare ska vara sjuk för att man ska kunna vabba, inte lite trött. 
  • Holma
    JPT skrev 2016-06-18 18:05:14 följande:
    Om man känner för att fuska gör man precis så. Dock inte tillåtet. 
    Ordinarie vårdare ska vara sjuk för att man ska kunna vabba, inte lite trött. 
    Och ?
  • JPT
    Holma skrev 2016-06-20 22:12:51 följande:
    Och ?
    Det var ju svar på TS fråga, mer än vad du bidrar med. 
Svar på tråden vabba helg?