Inlägg från: Ordinär Man |Visa alla inlägg
  • Ordinär Man

Ångest över flickväns bal.

vargveum skrev 2016-06-07 20:46:34 följande:

Tips: Om du inte ens får gå på balen är det en dålig idé att stå vid sidan om och ta foton. Gå istället ut och drick ett par öl med några kompisar och skicka kärleksfulla mess varje halvtimme. Inget om "vad gör du?", bara "hoppas det är roligt, tänker på dig, älskar dig"... sånt. Och svara inte på mess efter 2 sekunder, visa att du tänker på henne men utan att klänga

Låter ju inte klokt! Ska du fostra honom till en stalker?
  • Ordinär Man

TS bör växa upp och lära sig att han inte äger henne. Detta att han refererar till sin "stolthet" är ju en direkt referens till hederskulturer. Sitter hans "stolthet" i hennes underliv? Mycket obehagligt!

• Ordinär Man
    fae skrev 2016-06-08 10:07:56 följande:

Jag tror att det är du som inte är klok här. Förslaget att ta det lugnt och ha kul på egen hand, att INTE stå utanför lokalen med en kamera som ett psykfall, och att låta tjejen ha en kul kväll men höras av under kvällen är knappast en uppmuntran till stalking. I övrigt får jag inga direkta hederskulturvibbar av TS, snarare bilden av en osäker ung kille. Han växer väl också upp.

Jag avsåg förslaget att skicka en massa SMS. Nu är det i och för sig inte han som kom med ett förslaget. Med bara idén att normalisera det sånt beteende är farligt.
  • Ordinär Man
    fae skrev 2016-06-08 15:36:25 följande:

Däremot tycker jag det är sjukt överdrivet att denna tråd ligger under Otrohet. Tjejen ska på skolfest, inte knullparty på Ibiza.

Just därför undrar jag varför det är så viktigt att dejten ska behöva veta varför tjejen har pojkvän?
  • Ordinär Man
    fae skrev 2016-06-08 15:34:14 följande:

Vi har nog tolkat saken olika, jag ser inte hur det rimligen är stalking att messa ett par gånger i timmen, i synnerhet om han nu känner sig så orolig, men givetvis inte för att flåsa henne i nacken. Förutsätter att de brukar ha kontakt under tiden de är ifrån varandra alltså.

TS har visat ett osunt kontrollbehov. Hur tycker du han ska reagera om hon inte svarar honom en gång i kvarten?
  • Ordinär Man
    fae skrev 2016-06-08 16:13:49 följande:

Kan man undra ja? Men detta är tonåringar, de tänker inte på samma sätt som vuxna.

Det är samma för vuxna. TS anser sig ha paxat henne, och att det är han och ingen annan som nyper henne i baken. Vad hon tycker i frågan, vem hon går på bal med, och ifall hon vill ha 10 SMS eller inte under kvällen är uppenbart underordnat.
  • Ordinär Man
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-06-08 17:28:44 följande:

Ok. Ponera att en snubbe tar en tjej till balen och avstår från att berätta att han har flickvän. Hon surnar till. Har hon ett överdrivet kontrollbehov?

Att inte berätta att man har partner är att hålla dörrar öppna. Herregud, det fattar väl alla.

Varför det? Det är en bal som sagt. Ser ingen anledning till att hen ska berätta allt.

Om hon sen vill hålla lite dörrar öppna är det inte hans sak. De är tonåringar och lär knappast hålla ihop resten av livet. Hans kontrollbehov lär inte göra saken bättre, utan gör honom mer obehaglig än vad han framstår här i tråden.
  • Ordinär Man
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-06-08 18:27:33 följande:

Ok, du utgår från att hon ändå snart dumpar honom. Då förstår jag varför du tänker som du gör.

Jag tror inte att jag oavsett ålder skulle ha accepterat en flickvän som låtsas vara singel när jag inte är med.

Nej, jag tänkte inte så. Fast det är klart att något pojkvänsmaterial verkar han inte vara.

Hon låtsas inte, hon har bara inte sagt något. Hur var det nu? En bal eller knulldejt?
  • Ordinär Man
    Gung Ho skrev 2016-06-09 01:31:43 följande:

Du skall nog googla på 'direkt referens' så du lär dig vad det betyder.. ;)

Kan du någonting om hederskulturer?

Han nämner heller inte hennes underliv, men du gör det. Är det en 'direkt referens' till att du är en snuskgubbe? ;)

Nu verkar TS ha lärt en läxa, så ingen skada skedd. Så om vi bortser från ditt dravel i dina insinuationer så är det samma mekanismer i hans "stolthet" som i hederskulturerna från mellanöstern.
  • Ordinär Man
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-06-09 10:31:23 följande:

Det tycker du bara för att han använde ordet "stolhet". Om din partner går på bal med någon annan och låtsas som att du inte finns, är det helt vansinnigt att du känner dig sårad och åsidosatt? Är det samma mekanismer som gör att folk mördar sina döttrar?

Nej, men samma mekanismer som får man att mörda sina ex.

[quote]

Dessutom är inte hederskulturen något exklusivt för mellanöstern. Vi lämnar uppgifter på heder och samvete. Förtal och kränkningar är olagligt här.

[/quote]

Du behöver inte blanda ihop korten. Klart det finns en kultur här också, med hur många och ofta en tjej får ligga, med pappor som får skämmas över sina horor till döttrar. Nu verkar iofs inget applicerbart just på TS dock.

[quote]

Många vill ha exklusiva förhållanden med tydliga överenskommelser om vad som är ol och inte vad gäller kontakt med personer av motsatt kön. Är det "hederskultur"?[/quote]

TS skrev först om sin "stolthet" vilket luktar hederskultur lång väg. Men det verkar mest ha varit ett olyckligt ordval.
Svar på tråden Ångest över flickväns bal.