• SBe

Gravid v.31. Akut smärta i ryggen

Hej!

Är gravid i v 31..

Nu har jag två gånger varit med om akut smärta i ryggen. Det gör så ont i mitten av ryggen (där njurarna sitter?) att jag ligger och kvider och vrider och vänder mig och nästan gråter av smärta.. Efter ca 1,5 timma är det över. Är öm och medtagen efter anfallet..men annars är smärtan helt borta! Första gången trodde jag att det var för att jag hade ansträngt mig lite dagen innan.. Men förstår att det inte stämmer för nu kom det från ingenstans igen? Det är verkligen ett akut anfall. Gör också lite ont i magen, som håll typ.. Men ryggen är det värsta! Någon som känner igen? Känns dumt att åka till sjukhuset när det ändå gått över :S så ville kolla här bland alla om någon känner igen sig..

• Svar på tråden Gravid v.31. Akut smärta i ryggen
  • SBe
    Scalaren skrev 2016-06-07 20:32:18 följande:

Kan vara njursten.

Tack för svar! Ja Njursten hade jag inte tänkt på, i så fall borde smärtan komma igen va?
  • Greger

Är det som huggande smärta eller mer som en kramp? Ligger du och kvider dig igenom det, eller känner du att du måste röra på dig hela tiden?
    Sitter det på en viss sida eller hela ryggen?

Jag råkade ut för den värsta smärtan någonsin när jag var i v 27. Misstänkt njursten.

• SBe

Det var en ihållande smärta, typ svidande eller som knivar, som var koncentrerad till mitten av ryggen och som strålade ut i typ hela ryggen.. Jag låg och bytte ställning tusen gånger för att det gjorde ont.. Kunde inte ligga still för det var sån ihärdig smärta.. Efter 1,5 Tim gick jag upp och då märkte jag att det sakta avtog.. (Hade vart uppe lite innan utan att det avtog också..)

Oj fy, nu är ni två som sagt njursten.

. Kom smärtan igen för dig eller var det ett anfall bara? Vad gjorde man åt saken då?

Jag funderar på om jag behöver göra något så att det inte kommer igen och så det inte blir värre..

Greger skrev 2016-06-07 22:29:38 följande:

Är det som huggande smärta eller mer som en kramp? Ligger du och kvider dig igenom det, eller känner du att du måste röra på dig hela tiden?

Sitter det på en viss sida eller hela ryggen?

Jag råkade ut för den värsta smärtan någonsin när jag var i v 27. Misstänkt njursten.

• Äppeljuicen

Ring till fl! Kan vara njurbäckeninflammation också. Lätt att man går med tyst uvi för länge som gravid att den vandrar upp till njurarna.

• Greger

Mitt kom plötsligt en morgon kl 4. Första krampen höll i sig i ca 50 minuter. Kunde inte sitta, ligga eller vara still - var tvungen att vanka fram och tillbaka hela tiden. Jag vet att jag tänkte att föda barn jämfört med det måste vara relativt enkelt eftersom man inte brukar ha en så lång värk.
    När krampen försvann däckade jag i tjugo minuter innan nästa kramp satte fart. Min sambo fick ringa 1177 och förlossningen som hänvisade till akuten. Men när vi skulle åka avtog den krampen också (efter ungefär 45min) så då valde jag att stanna hemma och däcka en gång till.

Helt galet!

Detta är 1,5 månad sedan nu och efteråt har jag inte haft några symtom alls och bm har sagt att jag inte har skäl att vara orolig men att jag måste söka vård om det händer igen.

Hur har det gått för dig?

• IdaM

Kan också vara hydronrefros.
    Jag har haft det sedan vecka 24 ca och är nu i vecka 34. För mig kom det också väldigt plötsligt en dag, inte riktigt i samma "anfall" som du beskriver, utan snarare en konstant handikappande smärta. Fick träffa ungefär 7 olika läkare innan jag togs på allvar och foglossning och "man har ont i ryggen när man är gravid"-teorierna kunde uteslutas. 
    Det är relativt ovanligt men otroligt smärtsamt och bör kollas upp med röntgen av njurarna! 
    Har du mer ont på någon sida? Höger sida är nämligen vanligast att ha ont på vid hydronefros!

Lycka till!

• Silew

Åh känner igen mig i allt du har skrivit! Hade nämligen exakt så med min första son. det kändes som knivar i ryggen och anfallet kom minst en gång per dag. Värsta smärtan i mitt liv. Min barnmorska avisade mig hela tiden och sa "ja men så är det att bara gravid". Hon vägrade lyssna på mig. Det var ju ingen vanlig ryggsmärta, som typ mensvärk.

Så jag satt uppe och googlade och googlade. Sen ringde jag vårdcentralen och ljög om att min mamma och alla mina mostrar haft problem med uvi och njurar ( det kan tydligen vars ärftligt) och sen så beskrev jah symptomen som jag hade hittat på Google. Fick komma in på direkten, kissa i en burk och sen la hon ner en sticka i det och nickade. Sa att jag hade någon infektion (minns inte exakt vad) sen fick jag tabletter. Efter nästan två veckor av ren smärta började det äntligen försvinna!!

Idag tror jag att det var, som någon har sagt här uppe, en tyst uvi som sen hade blivit värre o värre o till slut påverkade njurarna. Jag hade ju inga symtom alls innan förutom att jag kissade överdrivet myxlet. Och då menar jag typ varje halvtimma. Var uppe kanske 15-20 gångee per natt

Svar på tråden Gravid v.31. Akut smärta i ryggen