• tinatim

2,5 åring med utbrott!!

hur hanterar man det på bästa sätt?? alla tips mottages:) känner mig som en dålig morsa och försöker själv vara lugn...försöker prata med honom och avleda...men funkar inte så bra...

får han för sig något så vägrar han att ge sig....

• Svar på tråden 2,5 åring med utbrott!!
  • Santin

Ignorera. Det är det bästa tipset jag kan ge. Säg till honom och prata om vad som sker. Om han inte slutar ignorera.

• lövet2

*Bråka inte om petitesser. I den åldern bråkas det tillräckligt ändå utan att man ska vara hård med - just då - onödiga regler.
    *Om han frågar något, så säg inte nej direkt. Tänk efter först. Är det en viktig fråga? Tillräckligt viktig för ett tvåtimmars raseriutbrott? I så fall säger du nej och håller fast vid det. Annars säger du ja eller "kanske, jag måste tänka efter först".
    *Bråka inte om mat, sömn eller toalettvanor. Mycket viktigt! Du kan aldrig vinna den kampen! Du kan kräva att han sitter vid bordet men inte att han äter. Du kan också kräva att han ligger i sängen men inte att han sover.
    *Ta inte med honom för att handla ensam. Vanligt i den åldern med utbrott i affären, så det är bra om man är två. En som bär ut ungen och en som handlar färdigt. Själv har jag undvikit att ta med mina barn i den här åldern.

Kom i håg att han har det jobbigare än du. Minns du förvirringen i huvudet när du var tonåring? Han lider av något liknande just nu. Vet inte vad han vill alls, bara att han helst vill göra allting tvärtemot vad ni föräldrar säger.

• tinatim

bra tips ska tänka på det nästa gång han får för sig något:) 

ofta är det just bagateller han bråkar om senast var det att han ville han bilnyckeln han vägrade släppa för han hade fått leka i farfars bil och då ville han göra det hemma också..

eller när vi har varit ute och måste gå in för klockan är mycket...då vill han absolut vara kvar..brukar säga att nu ska vi snart gå in du får leka en stund till...då blir det oftast skrik för han ska vara kvar ute...han älskar att vara ute och leka..

hoppas att det vänder snart..:)

• Harvester

Kämpar också med en 2,5-åring. Håller med lövet2, "pick your battles".

Om det inte spelar så stor roll får han hållas. Alt 2 när man inte kan göra honom till lags (som igår när det faktiskt tog 15 min innan maten var klar) så fick han sitta och vråla medan vi började se på ett av hans favoritprogram, då kom han till slut..

Alt 3 är att bära iväg barnet (om man måste förflytta sig). Rekommenderar då att transportera barnet vågrätt med en hand runt axlarna och en i grenen. Minst chans att tappa det sprattlande barnet och man är lite mer ur vägen för sparkande fötter.. När förflyttningen är gjord försöker man avleda med roliga saker.

Som tur är har jag ett barn som inte är så "långsint".

Svar på tråden 2,5 åring med utbrott!!