• jennii89

Vad gör ni med barnen?

Hej.
    Har en 2,5-åring som aldrig vill leka själv och jag känner mig ständigt stressad för att inte räcka till.
    Jag behöver diska, dammsuga, bädda sängen mm, men hinner oftast bara hälften för sen e det dags för matlagning, och som grädde på moset måste jag under allt detta försöka underhålla min dotter som inte kan leka själv.
    Jag får dåligt samvete om jag inte leker med henne samtidigt som jag inte känner att ja vill leka.
    Jag älskar att umgås med henne och prata o så, men att sitta där med dockan i handen och leka känns inte kul.
    Jag började fundera på "tänk om de e för att vi bor så litet att hon känner att de inte e roligt att leka hemma??" men vi har ju hur mkt leksaker som helst, dockor, bilar, vagnar, leksakskök med mat, hopphäst, gunghäst, duplo i mängder, papper, saxar, pennor, pärlor, instrument... ja.... allt av varje känns de som men ändå så leker hon inte .
    va ska ja göra? hur gör ni? leker ni med era barn? 

• Svar på tråden Vad gör ni med barnen?
  • Carambolan

Du kanske kan diska med henne? Låt henne hjälpa till att dammsuga? Ta varsitt hörn på lakanet när ni bäddar sängen? Barn behöver umgänge inte leksaker.

• Carambolan

Tips nummer två är att flytta två tredjedelar av leksakerna till förrådet. För mycket att välja på skapar stress. Rotera sakerna då och då istället så att hon får nyupptäcka sina gamla saker.

• Anonym (Löoyhbk)

Är jättedålig på att leka med min tvååring, jag är ingen lektyp.

Som tur är då är han ganska självgående om han får vara i samma rum som mig och väldigt nöjd om jag bara pratar med honom.

Däremot så får han vara med vid dammsugningen, tvätten, diskmaskinen och tycker det är superkul! Visst tar det längre tid för mig att göra dessa moment när han är med men anser mig kunna ge tvätten 5 min extra då länge sonen är glad och nöjd :)

• Kina79

Jag har aldrig lekt med mina barn. Umgåtts? Ja.
    Lekt? Nej
    De har fått vara med och hjälpa till, vi har sjungit, vi har varit itomhus etc.
    Men jag har aldrig suttit ner och lekt barnlekar med mina barn.
    De har lärt sig ganska tidigt att leka själva eller vara med och hjälpa till

• Duckan

Jag gjorde sällan hushållsysslor om dagarna när vi gick hemma. Möjligtvis när hon sov middag, men jag kände ingen press med sånt för mig oviktigt görande.
    Jag var ingen lekare jag heller, men läsa en bok, gräva runt i en låda sådär funkade väl. Kanske se på film en liten stund.
    Min dotter gick dock på fsk när hon var 2,5 år och lekte då mycket med dockor. Hon hade fullt upp med att hålla samling och söva alla barnen

Tips är ju att åka till öppna förskolan eller dylikt om ni har en sån i närheten?

• jennii89

Tack för svar.

jag ska nog städa undan en del leksaker som jag fick tips om.. de blir kanske för mycket annars.

Hon brukar hjälpa till att städa.. torka av bord och så.. men hon tröttnar snabbt o de enda hon vill göra är att sätta sig vid datorn och titta på Youtube... ????

• jennii89

Oj..gjorde en smilegubbe men blev bara massa frågetecken... va inte meningen.

• Maloubo

Jag var sällan hemma när barnen var små.Jag tog alltid med dem till stan,vänner,lekparker mm.Städa kunde jag göra sen när mannen kommit hem.Mitt första barn var väldigt krävande så vi var ute mest från morgon till eftermiddag/kväll alla dagar.Jag har inte lekt massor med barnen,byggt lego,målat gjorde jag dock.

• Kurrikurrikurri

Ang att hon bara vill ha dator etc så skulle jag rekommendera att ta tex en vecka helt utan för då brukar tjatet lugna sig mkt och kreativiteten öka. Sen skulle jag be henne om hjälp, låta henne vara med och arbeta med mat/städ etc och när hon tröttnar på det och lärt sig att det ändå inte blir tv/dator så kommer leken lättare.

Sortera undan är också bra. Ha tex lekköket med tillbehör (helst i riktiga köket) en låda duplo, en vagn, en docka, ett pussel, ett instrument och 10 böcker. Och en låda pyssel med färger, papper, pärlor, tejp, sax som ni tar fram tillsammans. Sen behövs inte mer, byt ut istället. Visa henne lite lekar, hjälp till att bygga koja under ett bord med en filt å några kuddar. Bygg ett tåg av stolar som hon kan köra osv. Dvs försök hitta lekar där du är ned i början men som sen kan fortsätta

• jennii89

Tusen tack för svar!
    Det kom till stor hjälp!
    Jag ska sortera bättre (nu ligger instrument och annat i en låda) sen har hon ca 8 dockor och 3 barnvagnar, ska ta bort lite o sen byta ut.
    Vad gäller datorn så ska ja helt klart ta till mig utav de du sa kurrikurrikurri och inte använda den alls på en vecka. 
    fått mycket hjälp av er alla och tack för det! 
    Kram

Svar på tråden Vad gör ni med barnen?