• Autumnleaf76

Nekad att ta prov för att kolla kattallergi

Jag har haft bekymmer med irriterande ögon och rinnsnuva, trodde jag blivit pollenallergiker. Tog prover som visade att jag inte hade pollenallergi utan är allergisk mot katter. Vi har sedan tio år tillbaka en innekatt i familjen. Jag kände att jag härdar ut och hoppas kunna ha kissen kvar.

Men så började vi tänka efter och med vetskap om min allergi började vi ana att kanske barnen är allergiska också. De har nämligen mer eller mindre dagligen rinnande snuva och minsta klagar ofta för "skräp i ögat". De är 4 1/2 år och 3 år gamla.

Ringde vc och förklarade situationen och blev nekad till allergiprov. Anledningen "de kan visa fel" och "om man misstänker allergi ska man undvika ämnet". Protestera och menade att vi kan väl inte göra oss av med katten utan att veta.

Är det bara jag så är det en sak, men om mina barn är allergisk blir det ju en helt annan sak. Men vi älskar alla kissen och vill inte lämna bort henne i onödan.

• Svar på tråden Nekad att ta prov för att kolla kattallergi
  • Fia 28

De tar oftast inte allergitest på så små barn då det inte alltid visar rätt. Har de rinnsnuva och kliande ögon så ofta så hade jag gjort av med katten bums. Kan ni inte låna ut katten till en bekant ett tag och ta en rejäl städning för att se om det blir bättre?

• Carambolan

Jag är kattallergisk med kliande ögon och rinnsnuva som symptom. För mig försvinner symptomen efter typ fem minuter om jag går ut från katt-lägenheten. Hur är det för er? Pollen borde snarare förvärras utomhus.

• Fröken Apelsin

Det finns receptfria allergi tabletter på Apoteket, testa det på barnen och se om det blir bättre.

Det går att ha katt trots allergier, se till att katten inte sover i barnens sängar, dammsug och damma varje dag och köp gärna en luftrenare.

• Långbenopluto
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-08 12:13:38 följande:
    Det finns receptfria allergi tabletter på Apoteket, testa det på barnen och se om det blir bättre.

Det går att ha katt trots allergier, se till att katten inte sover i barnens sängar, dammsug och damma varje dag och köp gärna en luftrenare.
    Precis så gör vi, och vår katt kan bo kvar
  • Starka

Kan ni inte prova att någon passar katten ett tag så ser ni ju om besvären försvinner? Så slipper ni göra er av med katten permanent i onödan. Medicinera i onödan är också dumt när du inte vet vad du medicinerar mot. Allergier är ju lite kluriga dom kan bli bättre men kan också bli mycket mycket värre. Vissa saker kan gå bra 100 gånger sen 101 gången får man en jättereaktion, är själv allergisk mot mycket.

• Åsa
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-08 12:13:38 följande:

Sådan behandling kan minska symptom från ögon och näsa men exponering för katter vid allergi ökar risken för utveckling och förvärring av astma. Själv skulle jag inte riskera det för ett barns räkning.
  • Autumnleaf76

Vi känner ingen som kan ta hand om katten, så det innebär ett större problem. Och att göra oss av med henne är inget lätt beslut.

Men förstår inte varför sköterskan var så negativ. Borde väl åtminstone fått träffa en läkare för att diskutera symtomen.

• Autumnleaf76
    Carambolan skrev 2016-06-08 12:10:10 följande:

Jag är kattallergisk med kliande ögon och rinnsnuva som symptom. För mig försvinner symptomen efter typ fem minuter om jag går ut från katt-lägenheten. Hur är det för er? Pollen borde snarare förvärras utomhus.

Jag mår mycket bättre utanför hemmet oftast och märker en försämring inomhus med kliande ögon, snuva och nysningar.
  • Fröken Apelsin
    Åsa skrev 2016-06-08 12:28:38 följande:

Sådan behandling kan minska symptom från ögon och näsa men exponering för katter vid allergi ökar risken för utveckling och förvärring av astma. Själv skulle jag inte riskera det för ett barns räkning.

Märker man att det inte fungerar och att barnen blir sämre får man givetvis ge bort katten, men det är värt att testa i alla fall.
  • Åsa
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-08 14:53:12 följande:
    Märker man att det inte fungerar och att barnen blir sämre får man givetvis ge bort katten, men det är värt att testa i alla fall.
    För mig är det inte värt att testa ifall barnen utvecklar astma eller får en allvarligare form av den. Det var ett lätt val för mig att välja bort att ha katt trots att jag och övriga familjen gärna hade velat ha en. Men så har jag å andra sidan en anhörig som dog i astmaanfall för ett antal år sedan...
Svar på tråden Nekad att ta prov för att kolla kattallergi