• Anonym (Eff)

Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?

Jag behöver råd från någon som vet vad som gäller.
    Igår fick min dotter som slutar sexan veta att hon kommer få F i matte. Vi har inte hört ett ljud om detta, inte på utvecklingssamtalet och inte i omdömen som finns i hennes dokumentation.

Nu är jag helt förvirrad. Borde vi inte fått veta detta tidigare? Och borde inte skolan gjort något för att hjälpa henne? Kan vi klaga hos rektor eller vad ska vi göra nu?

• Svar på tråden Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?
  • Anonym (Eff)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-06-08 13:13:35 följande:

Det borde ha upprättats någon form av åtgärdsprogram och om hon är omyndig borde ni som vårdnadshavare ha underrättats. Kontakta läraren i första hand, därefter rektor om det inte hjälper.

Hon är 12 år
    jag har mailat lärare och rektor men de har inte svarat än
    Åtgärdsprogram har vi inte sett - vad ska stå i ett sånt?
  • Anonym (Eff)
    Anonym (Hej) skrev 2016-06-08 13:21:03 följande:

Men skolan borde ju ha ringt och pratat med dig för länge sen.

För man får ju inte bara ett F utan något. Hon måste ju ha fått massa varningar innan att hon ligger dåligt till och riskerar ett F.

Har du frågat din dotter om hon visste detta?

Ja jag har frågat och hon visste inte detta. Dessutom är hon bara 12 så även om de sagt nåt till henne så räcker väl inte det? De borde väl pratat med oss också?

Hon säger att läraren sagt att det var för att hon skrev dåligt på nationella prov och det provresultatet fick hon med hem på lapp igår också
  • Anonym (Eff)
    Anonym (Hej) skrev 2016-06-08 13:22:47 följande:
    Ring istället. Snart går väl även lärarna på lov. Om dom inte redan har gjort det.

Har för mig att det även finns sommar skola för dem som fått underkänt. Kanske inte finns sådant längre.
    Nu har jag ringt expeditionen och sökt läraren, de har inga telefoner där man kan nå dem. Hoppas hon ringer upp.

• Anonym (Eff)
    Anonym (Hej) skrev 2016-06-08 13:31:51 följande:
    Nej självklart inte. Hon är ju inte så gammal. Dom borde ha ringt dig för flera månader sen.

Usch jäkla skit skola. Ring och skäll ut dom. Har som sagt ingen koll själv men detta borde ju vara plikt på enligt Skolverket.

Man brukar väl få sin första varning redan vid jul. Det fick i alla fall jag i högstadiet. Har hon gjort bra på andra prov och sånt? Är det endast nationella hon skrev dåligt på?
    Vad jag vet så har hon haft E på andra prov. vid utvecklingssamtalet i mars var det inga problem. Sen bytte de lärare och fick en vikarie och så kom detta nu
  • Anonym (Eff)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-06-08 13:23:48 följande:

I ett åtgärdsprogram ska det stå varför dottern riskerar att få ett F och vilka stödinsatser skolan kan sätta in för att hon ska klara målen. Det ska upprättas i samverkan med eleven och föräldrarna.

Tack har jag inte hört att de har gjort
  • Anonym (Eff)

Nu har jag fått svar på mail. Först ber hon om ursäkt för att hon inte sett min dotters brister förrän hon fick resultatet från nationella prov. Därför har hon inte varnat tidigare, hon blev lika överraskad som vi. Hon säger att hon inte kan bortse från att resultatet blev F på nationella provet eftersom det är heltäckande och eftersom två personer har rättat. Hon menar också att ett F inte är så allvarligt eftersom de inte söker vidare på det betyget. Det ska mest vara för att synliggöra att min dotter behöver lägga ner mer kraft nästa termin.

Alltså inte ett ord om åtgärdsprogram eller stöd. Inte heller verkar hon ta hänsyn till att andra prov inte har visat på F, eftersom nationella prov är så heltäckande överglänser det tydligen allt. Skrikandes 

Vad gör vi nu?

• Anonym (Eff)

Tack för svar.
    Det är ett gravvik och hon har undervisat klassen hela terminen.
    De har haft prov efter varje del i matteboken och då har hon inte sett att dottern riskerade ett F. Betyget är bara satt på nationella prov och hon hävdar att hon inte kan sätta annat betet visare eftersom det är så heltäckande.

Svar på tråden Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?