Inlägg från: Specialläraren |Visa alla inlägg
  • Specialläraren

    Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?

    Idag har jag som speciallärare levererat flera F till en mamma i årskurs sex som upplevde att hon varit i samma situation som dig. De omfattande Nationella proven som består av flera delar mäter flera olika delförmågor på en och samma gång då terminsbetyget kan ge ett annat resultat/utslag än tidigare. F varningar kan ha förmedlas till vårdnadshavare i utvecklingssamtalet, men man har inte förstått allvaret i kommunikationen då läraren kanske visat kunskapsprofilen i färg istället för bokstäver. Bedömning är formativt så allt vägs in på vad eleven har gjort under en termin i skolan då kunskapskraven Läroplan grundskolan Lgr11 är höga (T.ex 5 delförmågor i 5 delprov matte skannas av). Eleven har rätt till anpassningar t.ex. genomföra prov muntligt istället för skriftligt om det finns särskilda skäl. T.ex. en funktionsnedsättning. Ta reda på vilka delförmågor eleven inte fått godkänt i och följ upp att ett åtgärdsprogram upprättas av lärare/speciallärare så elev når kunskapskraven tills åk. 9. Hör också med elevhälsan på skolan om de kan hjälpa till med pedagogisk kartläggning av elev alt. vidare utredning om svårigheter visar sig vara större. T.ex. Vid dyslexi eller annat kan pysparagrafen hjälpa till så att elev får godkänt i en delförmåga som elev annars inte hade blivit underkänt i. Fråga skolan också hur du kan stötta hemifrån!

Svar på tråden Hjälp! Någon som är lärare och vet vad som gäller vid F?