• Handelstanken

Gratis synundersökning 12-åríng?

Finns det i någon stor kedja utan att köpa glasögon?

• Svar på tråden Gratis synundersökning 12-åríng?
  • Handelstanken
    Scalaren skrev 2016-06-08 19:55:38 följande:

Men så dyrt är det väl inte?

Nämen barn har ju gratis hälsovård
  • Långbenopluto
    Handelstanken skrev 2016-06-08 20:25:39 följande:
    Nämen barn har ju gratis hälsovård
    Han får väl gå till skolsköterskan då?
  • Bibbidi
    Stod det här på specsavers sida

Sedan 1 mars 2016 får alla barn och ungdomar upp till 19 år landstingsbidrag/regionbidrag till glasögon. Mellan 8-19 års ålder är bidraget alltid minst 800 kr. Bidraget kan även användas till kontaktlinser. Bidraget kan endast användas i någon av våra butiker. Webbutiken kan inte hantera bidrag.
    www.specsavers.se/erbjudanden/gratis-barn

Ingen aning om det även gäller för synundersökning dock eller om det bara gäller som ett bidrag till glasögon... 

Ang skolsköterska så tror jag inte att de gör synundersökningar på det sättet. De kan väl kolla om man behöver glasögon men jag tror inte att de kan göra samma synundersökning (kolla styrka) som man kan göra hos optikern.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Handelstanken
    Scalaren skrev 2016-06-08 21:13:57 följande:
    Han får väl gå till skolsköterskan då?
    Gå till optiker sa hon
  • Holma

Här är det inte gratis synundersökning men den kostar ju typ jättelite

• M i s s

Men det är väl bara undersökningen som kostar, behöver barnet glasögon så är det väl bara undersökningen man behöver betala för. Och har barnet kollat synen hos skolsköterskan och det inte var bra, så behöver antagligen barnet glasögon..

• Rocket Mania

Det finns förmodligen ingen som har gratis om du inte sedan köper glasögon. Varför skulle de vilja ge er en gratis undersökning så ni kan beställa på nätet (bara antar?).

• Rocket Mania
    M i s s skrev 2016-06-09 07:50:38 följande:
    Men det är väl bara undersökningen som kostar, behöver barnet glasögon så är det väl bara undersökningen man behöver betala för. Och har barnet kollat synen hos skolsköterskan och det inte var bra, så behöver antagligen barnet glasögon..
    Då tar folk sitt recept, letar upp det billigaste billiga som finns på nätet och så beställer dom där. De vill ha servicen men inte betala för den.
  • M i s s
    Rocket Mania skrev 2016-06-09 07:53:58 följande:
    Då tar folk sitt recept, letar upp det billigaste billiga som finns på nätet och så beställer dom där. De vill ha servicen men inte betala för den.
    Men jag skrev ju att man får betala för undersökningen, sen får man glasögon. Då har dom ju redan betalat.
  • Rocket Mania
    M i s s skrev 2016-06-09 08:08:50 följande:
    Men jag skrev ju att man får betala för undersökningen, sen får man glasögon. Då har dom ju redan betalat.
    Ja det stämmer men då får man nog bara välja bland vissa bågar. 

Jag har själv jobbat i fackhandeln (dock ej optiker/glasögon) och är lite lätt less på folk som kommer in, tar en massa tid och provar ut saker som de sedan går och beställer från Kina. Och sedan när sakerna går sönder vill de ha samma hjälp och service som de som köpt varan hos en  
  • Handelstanken

Fast nu gäller det barn

• M i s s
    Rocket Mania skrev 2016-06-09 08:15:05 följande:
    Ja det stämmer men då får man nog bara välja bland vissa bågar. 

Jag har själv jobbat i fackhandeln (dock ej optiker/glasögon) och är lite lätt less på folk som kommer in, tar en massa tid och provar ut saker som de sedan går och beställer från Kina. Och sedan när sakerna går sönder vill de ha samma hjälp och service som de som köpt varan hos en  
    Ja sånt är fult. Så då är det ju bra att synundersökningen inte är gratis.

När jag jobbade i en klädaffär med lite dyrare märken, så kom folk in och kollade, provade, frågade vad märkena hette och sa att dom skulle kolla upp det på internet istället.. Haha, alltså så himla konstigt att säga det rätt ut med.
  • Rocket Mania
    Handelstanken skrev 2016-06-09 13:16:15 följande:
    Fast nu gäller det barn
    Och skillnaden är? 
  • Rocket Mania
    M i s s skrev 2016-06-09 13:34:55 följande:
    Ja sånt är fult. Så då är det ju bra att synundersökningen inte är gratis. När jag jobbade i en klädaffär med lite dyrare märken, så kom folk in och kollade, provade, frågade vad märkena hette och sa att dom skulle kolla upp det på internet istället.. Haha, alltså så himla konstigt att säga det rätt ut med.
    Haha, eller hur. Att folk inte har vett att skämmas!
  • Punkster

Ang. bidraget för glasögon så gäller det inte för själva synundersökningen utan endast för glasögon eller linser. Dock så brukar flertalet kedjor ha erbjudanden med gratis synundersökning vid köp av glasögon, så passa på då. 

Svar på tråden Gratis synundersökning 12-åríng?