• Syster86

Panik - vill göra kub!

Jag har varit på mitt första möte med BM idag och allt kändes jättebra MEN jag vet inte om jag är gravid i typ v6 eller 10 vilket är viktigt för vad jag förstod görs kun bara i särskilda veckor. Så jag vill höra ett tidigt ultraljud för att ev kunna få ett mindre spann än 6-10v. Men det verkar svårt att få göra ett tidigt UL utan "rätt" anledningar.

Vet nån någon stans i karlstad / örebro eller i närheten där man göra UL? Inga problem att betala för det men den är ju lite småbrådis... är jag i säg v 10 är det ju snart dags för kub.

• Svar på tråden Panik - vill göra kub!
  • Syster86
    Scalaren skrev 2016-06-08 16:37:57 följande:

Varför sån panik med KUB?

För att både jag och sambon hör till skaran som vill veta :)
  • Yogurt76
    Syster86 skrev 2016-06-08 16:56:53 följande:

För att både jag och sambon hör till skaran som vill veta :)

Vill bara upplysa om du inte redan vet det att Kub enbart visar sannolikheten till avvikelse.. Om du vill vara 100 % säker på att barnet inte har måste du göra FV eller moderkaksprov.. Detta med en liten missfallsrisk på 1-2%...
  • Anonym (S)
    Yogurt76 skrev 2016-06-09 07:43:13 följande:

Vill bara upplysa om du inte redan vet det att Kub enbart visar sannolikheten till avvikelse.. Om du vill vara 100 % säker på att barnet inte har måste du göra FV eller moderkaksprov.. Detta med en liten missfallsrisk på 1-2%...

Det vet hon nog redan. Men får man en låg sannolikhet så är det inte meningen att man ska gå vidare med fvp. Då slipper man hela den grejen. Sen kan man ju i och för sig gå en låg sannolikhet men ändå få ett barn med kromosomfel, även om det är väldigt ovanligt.
  • Syster86
    Yogurt76 skrev 2016-06-09 07:43:13 följande:

Jo då det vet jag, men tack ändå :)
  • Duefigli

Ang risker med fvp och mkp så skulle jag vilja slänga in ett litet tips om NIPT. Ny teknik (iaf i Sverige) och dyrt om man måste bekosta det själv, men för mig som tidigare varit med om kromosomfel värt varenda krona då vi kunde göra ett tidigt test med samma säkerhet som mkp men utan att behöva ta riskerna. NIPT är endast ett blodprov i armen där man sedan kan analysera fostrets dna. Görs privat på mottagningar varstans i Sverige.

• Meriall

Man kan göra nipt på privatklinik i Örebro, kostar 7000 kr tror jag. Det går att göra närsomhelst efter vecka 10 om jag minns rätt. Rekommenderar! Mycket säkrare än kub och ni får veta kön på barnet om ni önskar.

Svar på tråden Panik - vill göra kub!