• jukkelalle

    Hemma med två barn (2 år, resp 6 mån) Tips? Erfarenhet?

    Hej!

    Vi står nu i valet att låta vår 2 åring börja på förskola eller låta honom vara hemma med sin då 6 månaders syskon.

    Har någon nån erfarenhet av detta?

    Lyckas ni aktivera det äldre barnet tillräckligt? Får han mer stimulans på förskolan?

  • Svar på tråden Hemma med två barn (2 år, resp 6 mån) Tips? Erfarenhet?
  • Maddi

    Min äldsta va 2,8 när han började förra året. Jag va hemma med syskon. Hade han börjat i år skulle han vara 3.8, alltså i den åldern dom behöver barn runtomkring sig och vi känner inga barn som är hemma i hans ålder. Så han fick börja och nu tycker han de är jätteroligt och brukar springa till föris. Vi funderade om vi skulle ha honom hemma ändå iom att han tog lång tid på sig att komma in sig.

    Här hade han fått gå på öppna förskolan 2 timmar i veckan, vilket jag kände var för lite för honom. Sen har han autism och han har utvecklats enormt under året, såhär i efterhand gjorde vi rätt beslut. Han Började gå 15 timmar men är nu uppe i 25. Sen får man även tänka på hur mycket dom ändå är hemma med alla dessa sjukdomar som härjar.

    Men jag förstår att du känner dig kluven, inget lätt beslut att fatta. Men har ni barn i hans ålder att kunna umgås med eller hur ser de ut där ni bor?

  • Grävling 75

    Min äldsta var hemma fram till 3,5 års ålder med syskon som är 2 år yngre. Funkade jättebra för oss trots att vi inte har andra barn i närheten. Vi gick på öppen förskola en gång i veckan och barngympa en gång i veckan. Umgicks en del med andra föräldralediga ibland. Det var en jättehärlig tid och syskonen fick starka band till varandra. Men vi fick sååå många kommentarer om att vi gjorde fel som hade stora barnet hemma och frågor om hur vi skulle orka. Alla barn och familjer är olika, men för oss var det toppen.

  • jagsomstartadetraden

    Tack för svar.

    Ja, jag är verkligen kluven.

    "Normen" tycks ju vara att alla ska gå på förskola, och jag förstår att du fått många kommentarer. De flesta i vår bekantskapskrets verkar såååå nöjda med förskola. Men tänker att det är en rejäl bias i och med att de flesta inte har något val, pga pengar, slut på föräldradagar osv. Då får man ju gilla läget lite...

    I vårt fall HAR vi ett val. Jag kommer ändå vara hemma med minsta. Likväl kan jag (vi) inte bestämma oss om det kanske är bättre för den stora att gå på förskola (umgås med barn i samma ålder).

    Visst vi har en öppen förskola i närheten där lite "äldre" barn kan vara tre dagar i veckan.

    Vi är helt nyinflyttade där vi bor så just nu känner vi ingen i samma situation. Hade kanske varit lättare om man kände nån i samma ålder som skulle vara hemma.

    Ja. Lite tankar bara.

    Tar gärna emot fler erfarenheter!

  • mammalovis

    Nu framgår det ju inte när ni får syskonet, men ett alternativ är ju att söka en förskoleplats till några veckor senare än när pappan börjat jobba och sedan får ni fatta ett nytt beslut när den dagen kommer. Känner ni då att ni behöver förskolan så kör på det, känns det bättre att fortsätta aktivera er med öppen förskola och andra aktiviteter så kör på det. Får man ett kolikbarn kan man ju behöva avlastningen och kunna sova när bebisen sover.

    Jag har nu 3 barn på 5,5 och 3 år samt 8 månader. Båda har hunnit börja på förskola innan bebisen kommit så de har fått fortsätta, då de gillar att vara det och pratar om kompisar och fröknar. Vi har ändå aktiverat oss med öppen förskola de övriga 2 dagarna i veckan. Då vi bor i en mindre stad så varierar det mycket vilka barn som är där, vilket gjort det svårare för barnen att etablera varaktiga kamratkontakter där de får lära sig att hantera konflikter. När första fick syskon var det flera barn i samma ålder så de lekte varje gång. Nu är det svårare att hitta det på samma vis. Då äldsta inte alltid vill gå har vi varit hemma mycket mer det sista halvåret. Hade barnen inte börjat på förskolan och vi bott kvar i byn där man träffade samma gäng flera gånger i veckan så hade det varit en annan sak.

    Så mycket beror på vad för barn du har och hur aktiv du är som förälder. Trivs barnet med att gå hemma och pula kanske inte kamratbehovet är så stort. Har du ett aktivt barn kan det vara skönt med en paus då barnet får vara ute och härja på förskolan. Har ni säkra lekplatser/trädgård där du kan amma i lugn och ro och den lille härja fritt underlättar det ju enormt. Sedan lär sig barn enormt mycket av jämnåriga, det går inte att komma ifrån, men frågan är vilka platser men får det på.

  • Sous

    Om förskolan ligger nära, är bra och det funkar med hämtning/lämning så skulle jag nog testa skola in och lämna 15 timmar i veckan. Det är inte särskilt många timmar, du och barnet kan lära känna andra barn och föräldrar i och med att ni är nyinflyttade och om barnet inte vill gå eller det inte fungerar är det ju bara att ni säger upp platsen igen.

    Jag tycker att det är skönt att ha några timmar för tråkiga sysslor medan äldre är på förskolan men vissa andra tycker det är bättre att slippa passa tider osv.

  • Grävling 75

    Normen är absolut att barnen ska gå på förskola, men för vår del kändes det inte som ett alternativ att ha barnomsorg när vi inte behövde det. Äldsta gick på förskola mellan 1,5 år och 2 år innan småsyskonet kom och trivdes ok. Saknade det dock inte alls när bebis väl kom. Ibland får jag känslan av att föräldrar tror att förskolan är bättre på att fostra och stimulera barnen. Alla är olika, men för oss var det som sagt toppen. Följ er egen känsla!

  • Maddi
    jagsomstartadetraden skrev 2016-06-09 19:13:38 följande:

    Tack för svar.

    Ja, jag är verkligen kluven.

    "Normen" tycks ju vara att alla ska gå på förskola, och jag förstår att du fått många kommentarer. De flesta i vår bekantskapskrets verkar såååå nöjda med förskola. Men tänker att det är en rejäl bias i och med att de flesta inte har något val, pga pengar, slut på föräldradagar osv. Då får man ju gilla läget lite...

    I vårt fall HAR vi ett val. Jag kommer ändå vara hemma med minsta. Likväl kan jag (vi) inte bestämma oss om det kanske är bättre för den stora att gå på förskola (umgås med barn i samma ålder).

    Visst vi har en öppen förskola i närheten där lite "äldre" barn kan vara tre dagar i veckan.

    Vi är helt nyinflyttade där vi bor så just nu känner vi ingen i samma situation. Hade kanske varit lättare om man kände nån i samma ålder som skulle vara hemma.

    Ja. Lite tankar bara.

    Tar gärna emot fler erfarenheter!


    Hade vi den turen att kunna träffa barn 3 gånger i veckan (om de fanns barn i ungefär samma ålder så de inte bara blir bebisar) så hade jag haft båda hemma.

    Men som sagt som vi har de skulle han bara träffat barn 1 gång i veckan 2 timmar vilket inte är någonting att tala om.
  • lövet2

    Dagis har aldrig varit ett alternativ för mig, utan vi har haft storasyskon hemma med baby. Mycket bättre på alla sätt! Babyn har sluppit bli utsatt för dagissjukor och så har vi sluppit passa tider som alltid annars krockar med babyns egna mat- och sovtider.
    2-åringen blir naturligtvis inte aktiverad på samma sätt hemma, men i mina ögon är det något bra. En 2-åring som är van vid ett lugnare tempo, slipper känna någon stress och blir heller aldrig uttråkad som dagisbarn ofta blir. Du får förstås tänka till lite extra, så 2-åringen träffar andra människor ofta - helst varje dag. Där ett dagisbarn träffar 15 andra jämnåriga varje dag, så kan ditt barn träffa barn, unga, gamla och allt däremellan. Inte alls ett sämre alternativ. Gå och handla, gå på bibblan, Öppen Förskola, hälsa på sjukskrivna vänner eller föräldralediga för den delen. Lekparker är bra nu under sommaren för att hitta andra småbarn.

  • thieese

    Jag har exakt samma dilemma som du, har en son född i juli-15 och ska få andra barnet i jan-17 dvs syskonet kommer vara 1,5 år då.

    Vi har ställt honom i kö till förskola med start i januari men det var för att jag egentligen skulle börja jobba då. Nu kommer jag ju vara hemma med syskonet och grubblar ihjäl mig på om han också ska få vara hemma.

    Känns inte som att jag kan besluta det nu då jag inte ens vet hur syskonet kommer vara i januari eller hur bebisen som föds kommer att vara. Kommer man att orka ha båda två hemma?

    Vi kan också gå på öppna förskolan 2-3 dagar i veckan men i övrigt har jag ingen vän som kommer vara ledig då. Och någon föräldragrupp får man ju inte gå i med andra barnet så man lär ju inte träffa så många nya vänner heller.

    Dock så har min son hittills varit ett väldigt lugnt barn. Han sitter gärna och pular för sig själv och blir ofta rädd och ledsen av andra barn, så det känns som att han kanske skulle vilja vara hemma lite längre och få mogna på sig lite... men jag vet inte, tackar man nej till förskoleplatsen så hamnar man ju sist i kön igen också. Sååå svårt! Sorry för mitt A4, hoppas någon orkar läsa ;D

Svar på tråden Hemma med två barn (2 år, resp 6 mån) Tips? Erfarenhet?