• frucgsvensson

Ivf-barn födda maj/juni-16

Hej!

Tänkte att vi som hängt i gruppen "gravid efter ivf hösten 15" skulle fortsätta i denna tråd! Diskutera hur det går med våra nyfödda och så :)

• Svar på tråden Ivf-barn födda maj/juni-16
  • Sälma Riit
    väntar2015 skrev 2016-08-10 23:08:10 följande:

Hej!

På lördag ska jag o min sambo bort på bröllop och min mamma ska ha våran tjej på snart 10 v. Har ni nå tips på hur jag ska tänka runt maten? Jag helammar men har inte lyckats pumpa ut så mkt så vi kommer få lov att komplettera med ersättning.

Jag tänker att hon först får ge bröstmjölken jag pumpat ut (ca 60ml) och sen komplettera med ersättning. Får för mig att det borde vara snällare mot hennes mage att göra så? Nån som vet ungefär vad dem brukar äta? Har ju ingen koll vad hon får i sig från brösten annars :)

Hoppas det är bra med er alla fina o fantastiska mammor!

Säkert självklart, men ni har testat om hon tar flaska och ersättning? Är hon hungrig så kommer hon ju äta förr eller senare, men det kan ju bli jobbigt för din mamma om det blir hysteri. Ingen aning om hur mycket de äter men köp hem ett par tetra så har hon så det räcker.
  • Jasmin Karlsson
    väntar2015 skrev 2016-08-10 23:08:10 följande:

Hej!

På lördag ska jag o min sambo bort på bröllop och min mamma ska ha våran tjej på snart 10 v. Har ni nå tips på hur jag ska tänka runt maten? Jag helammar men har inte lyckats pumpa ut så mkt så vi kommer få lov att komplettera med ersättning.

Jag tänker att hon först får ge bröstmjölken jag pumpat ut (ca 60ml) och sen komplettera med ersättning. Får för mig att det borde vara snällare mot hennes mage att göra så? Nån som vet ungefär vad dem brukar äta? Har ju ingen koll vad hon får i sig från brösten annars :)

Hoppas det är bra med er alla fina o fantastiska mammor!

Ja, jag tycker att du ska ge bröstmjölken först.
    Hur gammal är bebisen? Vid 2-3 månader äter de ca 120 ml per gång
  • väntar2015
    Sälma Riit skrev 2016-08-11 08:32:09 följande:

Säkert självklart, men ni har testat om hon tar flaska och ersättning? Är hon hungrig så kommer hon ju äta förr eller senare, men det kan ju bli jobbigt för din mamma om det blir hysteri. Ingen aning om hur mycket de äter men köp hem ett par tetra så har hon så det räcker.

Jasmin Karlsson skrev 2016-08-11 08:58:10 följande:

Ja, jag tycker att du ska ge bröstmjölken först.

Hur gammal är bebisen? Vid 2-3 månader äter de ca 120 ml per gång

Vi har gett bröstmjölk i flaska tidigare och den tar hon utan problem, slurp säger det bara :) vi prövade ge lite ersättning efter att jag ammat bara för att se om magen reagera och så att hon tog emot ersättning och det var inte heller nå problem. Hon smaska i sig :) 120 ml, men det är ju en liten måttstock iaf, hon är 10 veckor på söndag. Tack för svaren! :)
  • frucgsvensson

Är det någon av er som delammar eller har gått ner till det från helamning? Funderar på att börja delamma nämligen, men vill undersöka hur det funkar och så innan.

• Hoppsan2016

Nope, helammar än

frucgsvensson skrev 2016-08-14 23:49:11 följande:

Är det någon av er som delammar eller har gått ner till det från helamning? Funderar på att börja delamma nämligen, men vill undersöka hur det funkar och så innan.

• Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-08-14 23:49:11 följande:

Har tänkt att delamma från start men amningen funkar så bra att det inte har blivit av. Med sonen gav jag flaska vid läggdags och behov och det funkade hur bra som helst. Jag vill inte pumpa ur så jag kommer snart att ge Selma lite ersättning så att jag kan lämna henne längre stunder (tex för att åka till akuten om jag får ett nytt gallstensanfall).
  • frucgsvensson

[quote=76884422][quote-nick]Sälma Riit skrev 2016-08-15 11:05:29 följande:[/quote-nick]Har tänkt att delamma från start men amningen funkar så bra att det inte har blivit av. Med sonen gav jag flaska vid läggdags och behov och det funkade hur bra som helst. Jag vill inte pumpa ur så jag kommer snart att ge Selma lite ersättning så att jag kan lämna henne längre stunder (tex för att åka till akuten om jag får ett nytt gallstensanfall).[/qoute]

Okej' ja alltså amningen går super här också, men jag tkr jag inte gör annat, och jag blir ju SÅ låst eftersom han äter varannan timme!

• frucgsvensson

Tre nätter irad har Alfred (11 veckor nu) sovit hela nätter! Från 22-06 min stop. Vid 6 på morgonen har blöjan varit TORR! Blir inte blöt förrän runt 08 ungefär! Någon som har det likadant? Måste ringa Bvc eller sjukvårdsrådgivningen känner jag. Känns som lite kissande?

• Frutopia
    frucgsvensson skrev 2016-08-15 15:32:38 följande:

Tre nätter irad har Alfred (11 veckor nu) sovit hela nätter! Från 22-06 min stop. Vid 6 på morgonen har blöjan varit TORR! Blir inte blöt förrän runt 08 ungefär! Någon som har det likadant? Måste ringa Bvc eller sjukvårdsrådgivningen känner jag. Känns som lite kissande?

Sover barnen(inte vaknar upp) djupt så kissar de inte har jag hört.
  • Sookie85

Min grabb (7veckor) sover också från 23-06 på nätterna och blöjan kan ibland vara torr.

Det värsta med att han sover så länge är att mina bröst blir stenhårda och gör ont, men vill ju inte väcka honom nu när han äntligen sover på nätterna... Helammar.

Svar på tråden Ivf-barn födda maj/juni-16