Inlägg från: Andy22 |Visa alla inlägg
  • Andy22

Multitasking

I vilken mån multitaskar ni praktiska sysslor med att vara med ert barn. Jag är föräldraledig med vårt tredje barn och jag noterar att jag mer och mer försöker fixa de praktiska sysslorna parallellt med att sonen leker än vad jag gjorde när vi fick vårt första barn. Då minns jag att vi alltid la en timme efter läggning på att få tillbaks huset i rimligt skick. Jag inser att det delvis är av egoistiska skäl som jag försöker få dessa saker gjorda under tiden sonen är vaken så att man kan få mer ledig tid på kvällarna. Samtidigt tror jag också att detta är en personlighetsfråga då min fru inte alls försöker vara lika effektiv som jag. 

Hur gör ni? Försöker ni fixa parallellt under dagen eller väntar ni med det mesta tills efter läggning? Har ni funderat och reflekterat över varför ni gör som ni gör?

Tror ni att man är en mindre bra förälder (mindre närvarande) om man multitaskar och tar barnet skada av det?

Jag kan bli lätt stressad av att skjuta upp alla sysslor till kvällen. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Multitasking
  • Andy22

Jag tror möjligtvis att det är lite egoism samt ett mått på hur stökig vardag man är villig att stå ut med som påverkar om man multitaskar eller ej. Ibland får jag lite dåligt samvete när jag fixar och grejar med saker som tvätt, disk och plocka undan då man faktiskt egentligen borde bygga tågbana, läsa en bok eller spela fotboll med sina barn. 

Jag antar att det handlar om att hamna på en rimlig nivå mellan lek och fixande.

Svar på tråden Multitasking