Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Lön som administratör?

Både stat och kommun har riktlinjer vad gäller lön. Men ett ganska stort spann. Så hade jag varit du så hade jag väntat med löneanspråk tills de frågar vid intervju nr 2. KAN ju komma redan i första intervjun. Jag har alltid bett att de själva ska föreslå lönen. Därutöver vet du om du kan kräva ett par tusenlappar mer.

Men kommunen är sällan några fuskare när det gäller löner så de kommer ju inte blåsa dig. De sätter lön utifrån vad de läst i din ansökan. Och därefter förhandlar du under intervjun.

Men det är vad jag gjort. Låter de föreslå lön så jag får en hint om var de ligger, och sen lägger jag mig ett par tusenlappar över det. Och det har jag fått igenom.

• Birgitta02
    Tändstickan skrev 2016-06-09 14:39:50 följande:
    Förresten, det här med riktlinjer vad gäller lön. Innebär det att de ofta redan har bestämt innan vad de kommer att ge i lön för just den tjänsten?
    Eller tar de även hänsyn till den specifika personens erfarenhet, ålder, utbildning etc ?
    De sätts individuellt. Det finns minimilön och maxlön i varje yrkesgrupp. Sen beror det på var du hamnar efter de kriterier du skrev. Ålder, utbildning, erfarenhet. Även om du har egna ansvarsområden.

Så sitt lugnt. Be dom lägga ett bud. Är du nöjd tackar du ja. Om du tycker det är lite lågt, så försök ödmjukt lägga på en tusenlapp eller två :)
Svar på tråden Lön som administratör?