• Lillasyster11

Akut Abort, VAR (gbg)?!

Snälla hjälp! Var kan jag utföra en abort i Göteborg? Abortkliniken har för långa väntetider och Jah vill inte riskera..att bli för långt gången under tiden jag väntar. Finns det andra ställen i närheten? Har kollat med vc, mödravården,. Gynakuten och ingen av dessa gör det. På Kvinnoklinikena hemsida står det inte om de utför. Men

Hjälp!

Elaka onödiga kommentarer undanbedes.

• Svar på tråden Akut Abort, VAR (gbg)?!
  • Anonym (Lollo)

Men hur länge ska du vänta då och hur långt gången tror du att du är?

Jag upptäckte min graviditet direkt men fick ändå vänta tre veckor på abort så det blev i v 6 (detta var många år sen innan det fanns abortpiller).

Det är såvitt jag vet inget ovanligt att man får vänta 2-3 veckor.

• Anonym (???)

Beror på vilken vecka du är i nu och hur länge du måste vänta.

• Anonym (anonym)

Är det Cytotec du vill ha ? (magsårsmedicin som används som abortpiller
    eller är det skrapning du vill ha?

Testa att ringa till privata kliniker de kan ha kortare väntetid.

• Anonym (Kvinnoklinik)

Jag gjorde det på Göteborgs kvinnoklinik, men det var fyra år sedan. De står inte på hemsidan, men abortmottagningen på östra skickade mig dit. Kolla annars med andra sjukhus, som Varberg, Skövde etc. Lycka till!

• Lillasyster11 igen

Men jag vet inte vilka privata som finns därför jag frågar här. Fattar ingenting. Fattar inte ens vad jag ska googla på. Har sökt abort gbg men det som dyker upp är drt jag redan ringt. Ringde Skövde med men de ringde aldrig upp (telefonkösystemet säger att man ska lämna telefonnr och de ska ringa upp). Trollhättan med. Fattar inte vem det är som utför. Vc, mödravården, Gyn, vanliga sjukhus osv. Har ens aldrig varit hos en Gynekolog i hela mitt liv. Därför Jah frågar här om någon vet mer precist vem jag kan. Ringa.

Lollo - Jag vet inte vilken vecka JaG är i, kanske 8 kanske 13. Hsr blödit trots graviditet. Därför jag inte visste att jag var gravid :(

Men det är inte acceptabelt med tre veckors väntetid. Man får bara utföra abort fram till en viss vecka. Sla man då vänta bort sin rätt till abort. ????????????

• Anonym (anonym)

Här kanske du kan hitta någon som kan hjälpa dig med abort:
    www.varden.se/kategori/452/gynekolog/16/västra-götaland

Annars vet jag att i vissa andra län så kan man få Cytotec på Kvinnokliniken
    om man inte har kommit för långt i sin graviditet.
    Ring Kvinnokliniken, de borde i alla fall kunna ge dig en gynundersökning för att avgöra i vilken vecka du är i.

Man har rätt att själv bestämma om man vill göra abort om det inte har gått mer än 18 veckor. Det vill säga innan den artonde graviditetsveckans slut. Från och med den 19:e graviditetsveckan behöver man tillstånd av Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen
    Läs mer här om Abortlagen:
    www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Abortlagen/

Svar på tråden Akut Abort, VAR (gbg)?!