• calabalic

Fler som har/haft tillväxthämmad bebis?

Vi var på TUL nu i v.33 och fick veta att barnet är tillväxthämmad med -17% avvikelse. Inget akut alltså, men vi ska tillbaka om 2v för att se så det inte förvärrats.

Är det fler här som har eller haft tillväxthämmad bebis? Vet ni vad det kan bero på? Kan man påverka? Hur gick det för er sen - födde ni normalt omkring BF eller tvingades ni ta ut bebis i förtid?

Jag har en ettåring också, han hade normal födelsevikt, vilket stämde bra med deras mätning på TUL.

• Svar på tråden Fler som har/haft tillväxthämmad bebis?
  • hrewak

Jag fick en tös i v 36 som var tillväxthämmad (vägde 2 kg) men i mitt fall berodde det antagligen på att jag hade havandeskapsförgiftning. Det var också därför det slutade med att hon fick komma ut för tidigt. Men hon mådde bra, några dagar på BB (normalt lång tid efter kejsarsnitt). Är fortfarande liten för sin ålder (5 år nu) men har vart tidig motoriskt och med talet.

• frökenelisabeth

Min låg på -15% vid TUL. Både jag och pappan är ganska små, så det berodde nog bara på det. Sonen kom ut på BF +4 och vägde strax under 3 kg. Inget onormalt i övrigt. 

• Vickan I

Tul är verkligen inget säkert mått. Stort utrymme för felmätning. Båda mina låg ca 20 % minus. Den äldsta föddes 8 dgr innan bf och vägde 3090g och min andra två veckor innan bf och vägde 2990g så helt normalt ändå. Men bra de följer upp.

• Magda86

Hej!
    Jag gjorde mitt första TUL i v.27, hon var då -28%. Blev sjukskriven och fick gå på UL varje vecka. De sa att stress kan påverka tillväxten. Men hon växte bra sista månaden. Hon föddes v 39+4. 46cm och 2700g. Till mig sa de att det är "normalt" att vara ner till -15 i tillväxthämning, är bebisen mindre följs det upp.

• Minimeea

Min äldsta son var 22% för liten, han är nu 8 år och nästan längst i klassen :) Min yngsta son var 24% för liten och perfekt kurva nu :)

Har även en tös i magen som nu i vecka 34+1 låg på 16% för liten men jag kan nog inte få stora barn helg enkelt då jag själv är liten. Men var inte orolig, så länge dom ser att bebis får näring via navelsträngen så är det ingen fara :)

• vickan5st

har fått 4 normalstora barn. Sista växte inte som hon skulle..måttet stanna i v30. Hon kom spontant v 36+6. Vägde 2180g. Moderkakan var liten och full med koagler. Nu är hon en normal och livlig 2 1/2 åring

• Meriall

Min son blev uppmätt till -28% på tul, föddes på bf +8 och vägde då 3,2 kg. Fl startade sig själv. Moderkaka + flöden var bra. Tulet visade alltså lite fel, de trodde han skulle vara kanske 2,6 kg vid fl.

• Emmask

En kompis fick gå på många tul och när barnet kom visade det sig att hon var liten pga förkalkad moderkaka. Detta hade läkarna sett på ultraljud men istället för att säga att det kan ha bidragit till den begränsade viktuppgången, levde de i ovisshet till hon föddes frisk men liten. Mycket konstigt att läkarna inte nämnde att det kunde vara sen rätt ofarliga orsaken.

• Bäbiiiis

Min son var -10% vid TUL så det räknas knappt som tillväxthämmad och behövde inte följas upp. Vi fick göra TUL pga att värdena på hcg och PAP-A (moderkaksprotein) båda var låga vid kub-blodprovet vilket kunde tyda på tillväxthämning. Det var inget man kunde påverka men om barnet inte växer bra kan det behöva tas ut i förtid.

Sonen föddes på bf+6 och vägde då 3300 g. Sedan dess har han växt han så det knakar och är nu vid 1,5 år ganska stor för sin ålder.

Svar på tråden Fler som har/haft tillväxthämmad bebis?