• Anonym (Snurren)

    Mirtazapin, yrsel! Hjälp!

    Hej och snälla hjälp!

    Någon med erfarenhet av mirtazapin? Jag är diagnostiserad m utmattningssyndrom och har pga ångest och sömnproblemen får mirtazapin. Ska ta dygnsdos 15 mg på kvällen. Började m 7,5 mg och ökade efter en dryg vecka t 15 mg. Har ätit i drygt 3 v och 15 mg har jag snart ätit i 2 v. Men efter 3 dagar m full dos har jag blivit så yr. Tycker det dessutom har försämrats de senaste dagarna. Jag som ska vara ute och promenera (och har så gjort tidigare) klarat knappt att gå till brevlådan pga yrseln nu. Har nån erfarenhet av detta? Är det övergående? Ska jag hålla ut lite till? Min läkare säger att jag ska hålla ut några veckor till och öka dosen då om biverkningarna inte ger med sig. (Tydl har denna medicin den effekten. Hägrade dos - färre biverkningar).

  • Svar på tråden Mirtazapin, yrsel! Hjälp!
  • Anonym (Snurren)

    Ja, jag var först orolig för det. Men kollade blodtrycket igår och det var 110/70 så ingen fara med det. Det är heller ingen yrsel som kommer när jag reser mig el så utan yrseln sitter som en kalott uppe på hjässan och det känns som om jag är på Finlandsfärjan i november.

  • MammAmma

    Fick också Mirtazapin utskrivet för utmattning, ptsd och sömnproblem och blev också yr i början. Och sluddrig, hungrig och allmänt seg, kändes som om jag var full nästan. Men det var främst på kvällen efter att jag tagit tabletten. Fick börja med 15mg för att sedan öka till 30mg efter en vecka. Efter höjningen av dosen har jag inte känt av några biverkningar längre. Testa och höj till 30?

  • Anonym (Snurren)

    Tack för stöttande svar! Har er yrsel varit så kraftig att ni knappt orkar företa er något? Och jag skulle ju öka dosen till 30 om inte biverkningarna gav med sig, men det är ju nåt som säger nej inom en ändå när man mår så dåligt av medicinen...

    Hur tycker ni att ni blivit hjälpta av medicinen annars? Jag har både ångest och panikångest som ju blivit väldigt mkt värre efter utmattningen. Hoppas ju komma tillrätta med den problematiken när jag ändå äter medicinen. Jag har aldrig tidigare ätit antidepp även om jag nog borde ha gjort det...

  • cameleon

    Dom första veckorna jag åt den så hade jag ganska kraftiga hallucinationer på kvällarna när jag skulle sova, såg syner, det var helt galet men ganska skönt också på något sätt, haha..

    Sedan gick jag upp 17 kilo av att knapra dom också, det behövde jag eftersom jag var så smal men har läst om andra som slutar med den pga det.
    Nu har jag inte ätit medicinen på snart 7 månader pga graviditet, hoppas jag slipper börja med den efteråt, nu mår jag i alla fall bra :)


  • MammAmma
    Anonym (Snurren) skrev 2016-06-10 15:17:58 följande:

    Tack för stöttande svar! Har er yrsel varit så kraftig att ni knappt orkar företa er något? Och jag skulle ju öka dosen till 30 om inte biverkningarna gav med sig, men det är ju nåt som säger nej inom en ändå när man mår så dåligt av medicinen...

    Hur tycker ni att ni blivit hjälpta av medicinen annars? Jag har både ångest och panikångest som ju blivit väldigt mkt värre efter utmattningen. Hoppas ju komma tillrätta med den problematiken när jag ändå äter medicinen. Jag har aldrig tidigare ätit antidepp även om jag nog borde ha gjort det...


    Nej, så illa var det bara på kvällarna när den nya dosen började verka.

    Jag lider inte av ångest eller panikångest i vanliga fall, men har gjort det ett tag nu pga utmattning och ptsd. Vilket blev mycket värre de första veckorna av medicineringen. Jag har gått på dem ungefär lika länge som dig, ca 3-4 veckor, och nu har det börjat bli bättre med det. Har heller ingen tidigare erfarenhet av antidepressiva...
  • Anonym (Snurren)

    Åh MammAmma! Vad skönt att höra att du är i samma sits! Hur snabbt ökade du dosen? Fick just rådet av min läkare att öka t 30mg under helgen och att vi sen hörs på måndag för avstämning. Men jag är så rädd att jag ska bli sämre. Också rädd för att öka från 15 till 30 på en gång!

  • MammAmma
    Anonym (Snurren) skrev 2016-06-10 15:51:00 följande:

    Åh MammAmma! Vad skönt att höra att du är i samma sits! Hur snabbt ökade du dosen? Fick just rådet av min läkare att öka t 30mg under helgen och att vi sen hörs på måndag för avstämning. Men jag är så rädd att jag ska bli sämre. Också rädd för att öka från 15 till 30 på en gång!


    Jag gick på 15mg i en knapp vecka och sen ökade jag till 30mg från en dag till en annan, upplevde inte att det blev värre. Har haft den dosen nu i snart 3 veckor och har knappt märkt av några biverkningar alls den här senaste veckan
  • Anonym (Snurren)

    Åh vad skönt för dig att det funkar! Jag började m 7,5 och ökade med en tredjedel i taget. Är så rädd för mediciner i allmänhet och för ångestpåslag i synnerhet!! Min plan var nu att öka med 7,5 mg, men det kanske är att dra ut på lidandet. Tror inte jag kommer våga 30 mg ikväll. Men du menar att den enda skillnaden du märkte mellan 15 och 30 eg var färre biverkningar?

Svar på tråden Mirtazapin, yrsel! Hjälp!