• Anonym (Förälder)

Vad tycker ni om grundskolorna i Göteborg?

Vi ska flytta dit om något år men börjar redan nu att titta på skolor till våra barn på 6 och 9 år.

Vilken skola går ditt barn på och vad tycker du om den? Finns/fanns det någon skola som du absolut inte kan/kunde tänka dig, i så fall varför?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad tycker ni om grundskolorna i Göteborg?
  • Anonym (?)

Ingen skola i förorterna. I övrigt så är de nog ungefär desamma. Vilket stadsdel ska ni bo i?

• Anonym (Förälder)
    Anonym (?) skrev 2016-06-10 14:09:52 följande:

Ingen skola i förorterna. I övrigt så är de nog ungefär desamma. Vilket stadsdel ska ni bo i?

Det vet vi inte än men gärna i närheten av en bra skola.

Varför skulle du inte välja någon av skolorna i förorterna?
  • Sommarsol

Nåja, det beror på vad man menar med förort Vi bor i Påvelund och där finns tex både The English school (inte att förväxla med den i centrum) och Montressoriskolan Skäret som är jättebra!

• Sommarsol

Min dotter går i en vanlig kommunal skola inne i stan som heter Johannebergsskolan, och den tycker jag också är helt ok De jag nämnde tidigare är privata i någon form.

• Anonym (?)

Har jobbat ute i förorterna. Sjukt jobbig studiemiljö. Stökigt. Lite resurser. Ingen studiekultur bland eleverna. Finns många lärare som gör sitt bästa men de är låsta pga pengabrist. Hade undvikit biskop,Angered,Tynnered.

Ute i Billdal Hovås finns fenestra som är bra. Kolla även i grannkommunerna Mölnlycke har många bra skolor tex. Mölndal likaså.

• buggi

Våra går på Oscar Fredrikskolan, både barnen och vi föräldrar tycker det en jättebra skola. Känner många som har barn på Nordhem, Fjällskolan och ovan nämnda Johannebergskolan och alla är nöjda. Lycka till! Mitt intryck av dagens grundskola stämmer inte alls med den bild media ger.

• Anonym (Förälder)

Tack för era svar, tar gärna emot fler!

buggi skrev 2016-06-10 19:06:27 följande:

Våra går på Oscar Fredrikskolan, både barnen och vi föräldrar tycker det en jättebra skola. Känner många som har barn på Nordhem, Fjällskolan och ovan nämnda Johannebergskolan och alla är nöjda. Lycka till! Mitt intryck av dagens grundskola stämmer inte alls med den bild media ger.

Nuvarande skola är väldigt bra tycker jag, känns svårslaget men förhoppningsvis finns det lika bra skolor i Göteborg. Kanske ännu bättre!
  • buggi
    Anonym (Förälder) skrev 2016-06-10 19:29:07 följande:

Tack för era svar, tar gärna emot fler!

Nuvarande skola är väldigt bra tycker jag, känns svårslaget men förhoppningsvis finns det lika bra skolor i Göteborg. Kanske ännu bättre!

Det är ju mänskligt att man föredrar det man har och ogillar förändring. Du kommer säkert att jämföra med nuvarande skola och se försämringarna oavsett vad ni byter till. Var bor ni nu och vad uppskattar ni mest? Bor ni i mindre samhälle kommer ni säkert att tycka att skolgårdarna är bedrövligt små :)
  • Anonym (Förälder)
    buggi skrev 2016-06-10 19:35:12 följande:

Det är ju mänskligt att man föredrar det man har och ogillar förändring. Du kommer säkert att jämföra med nuvarande skola och se försämringarna oavsett vad ni byter till. Var bor ni nu och vad uppskattar ni mest? Bor ni i mindre samhälle kommer ni säkert att tycka att skolgårdarna är bedrövligt små :)

Vi bor i en småstad i ett lummigt och barnvänligt område, det är barn överallt och det är bara att gå ut och leka Massor av roliga lekparker!

Ja, skolan har stor skolgård och områdets barn kan gå dit utan att korsa några vägar. En liten cykeltur bort finns en badstrand där vi klasskompisar med föräldrar ofta samlas på somrarna. Jag har dessutom egna barndomsvänner på de flesta av gatorna här, bara att trilla förbi. Det hörs att jag trivs va?

Jag vill ha något liknande i Göteborg! Finns det?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Förälder) skrev 2016-06-11 11:04:23 följande:

En liten cykeltur bort finns en badstrand där vi klasskompisar med föräldrar ofta samlas på somrarna.

Där barnens klasskompisar och vi föräldrar, ska det stå!
Svar på tråden Vad tycker ni om grundskolorna i Göteborg?