• Misszandra

Minskade fosterrörelser

Jag har de senaste dagarna känt min bebis mindre, han rör sig fortfarande men inte alls som förut. Han hickar också ett antal gånger per dag men tycker det är konstigt att han inte är aktiv på samma vis de tider han brukade vara det. Efter jag ätit brukar det vara en kickboxningsmatch där inne men nu bara rör han vad jag tror är benen fram och tillbaka och sen inget mer. Just nu brukar han vara superaktiv, sparka på som bara den och han rör sig, men det är mer lugna rörelser. Svårt att förklara men det är inte som det brukar vara. Är i vecka 33 (32+1)

• Svar på tråden Minskade fosterrörelser
  • Bf29okt

Ring kvinnoklinik de e dom ändå som kan ge korrekta svar .

Min pojke sparkade ibland mycket och sen hade han "vilo dagar"

Obehagligt var det men visade sig att allt var bra .

Om du e orolig så åk in och kolla upp det . Lycka till:)

• Adis83

Drick ett glas kallt vatten och lgh dig sedan på vänster sida och vila i två timmar och räkna de fosterrörelser du känner. Det är det de kommer säga åt dig att göra :) Lycka till!

• Misszandra

Kan också tillägga att jag den senaste 1 - 2 veckorna haft molvärk och starka sammandragningar. 

Nu har han varit ganska aktiv ett tag men fortfarande inte som "vanligt". Har fått för mig att han kanske inte får lika mkt plats som förut och därför hans rörelser är mindre men att det är en myt?

• grästuva

Är du det minsta orolig för ditt barns rörelsemönster, om frekvensen minskar eller om barnets rörelser känns "trötta" så kontakta förlossningen.

Närsom på dygnet, avvakta inte.

En kontroll kräver egentligen så lite men kan betyda allt.

Du är aldrig ivägen med din oro.

♥ Stolt mamma till fyra fina pojkar. Theo 24/12-07, Oliver 4/4-11, Filip 11/4-12 och Nils 28/1-14♥
  • Misszandra

Igår var han inte alls aktiv vid denna tiden vilket är hans mest aktiva period på hela dagen. Nu (bara för jag skrivit) blev han väldigt aktiv. Han har sparkat till ganska bra några gånger nu. Jag avvaktar nog till imorgon!

Tusen tack för era svar! :))

• modesty74

Minskade fosterrörelser skall ALLTID kollas upp! Så in till sjukhus utan tvivel!

• amalie79

Vi åkte in en gång i v 35+5 av den anledningen. Ingen fara med bebis alls, som tur var, men man ska alltid kolla. Tur var att vi fick en väldigt nitisk ST- läkare som gjorde ultraljud med viktskattning till och med, och det var även då vi fick reda på att sonen kunde vara modell större, han var +24 % på viktskalan, vilket också stämde sedan när han kom ut tre veckor senare. Så det var bra för att förbereda sig

• Misszandra

Han har varit väldigt aktiv idag, har känt både sparkar och rörelser. Han kanske bara har varit lite seg de dagarna. Har själv varit seg, känt mig lite febrig och så, kan det bero på det? 

• Emmask

Rekommendationen är att alltid åka in och lyssna på hjärtljuden.

• Lilla Gs mamma

Om bebisen rör sig mer sällan, eller annorlunda, än vad du är van vid ska du alltid åka in för kontroll! Att bebisen är så stor att den inte har utrymme att röra dig är en myt. Ta alltid minskade fosterrörelser på allvar och gör en kontroll. Det är bättre att göra det en gång för mycket än en gång för lite och du är aldrig till besvär om du åker in.

Svar på tråden Minskade fosterrörelser