• Skorpion76

Längtar tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen!

Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på Facebook i några år tröttnade jag verkligen på det och kände att jag längtade tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen. Därför blev jag medlem på först Flashback och sedan Debatthuset, men det gav mig ingenting. Det enda jag egentligen gillade där var formatet på forumet, men jag kände inte att jag blev sedd och förstådd. En person på Flashback skev till och med att jag lika gärna kunde starta en blogg om jag behövde yttra mig. Tack för den snytingen

Eftersom de forum som jag hittills har hittat inte har fungerat särskilt bra känns det ibland som om jag skulle vilja starta ett eget forum, men det är inte så lätt att verkligen få folk att komma dit och skriva. Speciellt inte om man inte har en blogg som grund att bygga forumet på. Mitt forum skulle vara ett PhpBB-forum eller vB-forum med tydliga kategorier där man kunde välja vilka ämnen man ville skriva om. 

Här kommer min lista över de kategorier som jag skulle önska fanns med på ett allmänt diskussionsforum:

Presentationer: Presentera dig själv här
    Datorer: Hårdvara, Mjukvara, Internet
    Fordon: Bilar, båtar, motorcyklar, mopeder, cyklar
    Politik: Inrikes, Utrikes, Invandrafrågor, , partierna och deras politik
    Samhälle: Vård, Skola, Omsorg, Äldrevård
    Juridik och Kriminologi, brott, straff, ungdomsbrottslighet, sexualbrott ekonomiska brott
    Relationer, familjerätt, husdjur, barnuppfostran, djurs beteende
    Psykologi: psykisk (o)hälsa, psykiska och även sociala handikapp
    Handikapp: Tillgänglighet, anpassning, bemötande, (o)kunskap
    Humaniora: konst, kultur, böcker, film, musik, dataspel, sport, speciella intressen, samlande
    Vetenskap: forskning, fysik, biologi, kemi
    Etik och moral i största allmänhet
    Forumskoj: Lekar

Nu säger säkert någon att det är väl bara att starta ett, men det är faktiskt inte så särskilt enkelt! Jag har redan startat et forum som jag verkligen kämpar med, men det är inte så lätt att driva det när ingen kommer dit!

Pethead
  • Svar på tråden Längtar tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen!
  • Carambolan

Jag håller med dig, jag saknar också forumen jag hängde på som tonåring. Det svåra är att komma in i den där kritiska nivån att forumet känns levande, men inte så stort att det inte längre kan vara en "alla känner alla"-stämning. Flashback och Familjeliv är för stora, men allt mindre har i det närmaste strypts av Facebook.

• Skorpion76

Först ställde jag frågan på Darkside och det var där jag blev tipsad om att komma hit. Familjeliv är stort, men här finns en mycket bättre stämning än på Flashback! 

Pethead
  • flygrl

@TS: Intressant. På vilket sätt va dom gamla forumen bättre?
    Jag e nyfiken då jag nog inte va med på den tiden (född -97). Efter bla. ha sett dig i FLs lektrådar tror jag ett sånt forum kanske skulle kunna passa mig.

Som du kanske märkt e jag rätt aktiv i lektrådarna. Jag kan inte få nog av dom och skulle säkert bli aktiv i Forumskoj kategorin i ditt forum. ;)
    Din listning av forum kategorier känns förresten vettig.

Jag har också hängt en del på Flashback och tycker det finns en del intressant där. Men Familjeliv e mindre och mer familjärt med trevligare samtalston. Flashback kan va väldigt rått och brutalt med mycket extremism och t o m hot. Inget för mig i det långa loppet. :/
    Debatthuset har jag inte testat.

• Bestemor

En stor skillnad på flashback och familjeliv är att där kan man inte bli anmäld och ens inlägg tas bort så lätt.

Moderatorern verkar inte ens läsa inlägget som anmäls. Utan det åker bort direkt.

På fladhback är tonen väldigt rå. Där finns en hel del psykfall och man kan må illa av en del trådstartare

Så ett mellanting mellan flashback och fsmiljeliv våre helt fantastiskt.

• Tusselina

Får nog säga att det nog inte finns särskilt stora chanser att få något sådant att lyckas, forumens tid är generellt förbi till förmån för mer hela community lösningar sedan länge tillbaka, och där är alltid facebook att konkurrera med. Även de stora forumen har tappat rejält, största chansen att starta någon form av plattform har du nog som undergrupp i någon större plattform (som nämnts redan ifokus, men det är rejält dött sedan länge även det, eller någon grupp på facebook eller liknande. Något större mer allomfattande är nog nästintill noll chans att lyckas. (det var inte ens lätt på den tiden forum var "stort" - väldigt liten andel växte sig stora, fler i totalt antal än idag, men antalet som försökte var då också oändligt mycket större) 

Får du feedbacken att du borde starta blogg istället är nog tolkningen du ska göra att du försöker predika istället för att föra en även för andra givande diskussion - det blir nog mer produktivt om du tar till dig det för vad det är än att se det som en "snyting", vilket det knappast inte är. 

• Skorpion76
    Söder73 skrev 2016-06-11 23:32:09 följande:

På ifokus kan du starta en egen sajt

Det har jag gjort också! Jag har till och med startat tre stycken sajter där! 
    Pethead
  • Skorpion76
    flygrl skrev 2016-06-12 01:41:34 följande:

@TS: Intressant. På vilket sätt va dom gamla forumen bättre?
    Jag e nyfiken då jag nog inte va med på den tiden (född -97). Efter bla. ha sett dig i FLs lektrådar tror jag ett sånt forum kanske skulle kunna passa mig.

Som du kanske märkt e jag rätt aktiv i lektrådarna. Jag kan inte få nog av dom och skulle säkert bli aktiv i Forumskoj kategorin i ditt forum. ;)
    Din listning av forum kategorier känns förresten vettig.

Jag har också hängt en del på Flashback och tycker det finns en del intressant där. Men Familjeliv e mindre och mer familjärt med trevligare samtalston. Flashback kan va väldigt rått och brutalt med mycket extremism och t o m hot. Inget för mig i det långa loppet. :/
    Debatthuset har jag inte testat.

Låt oss skaka tass! Jag blir så glad när det finns personer som äntligen visar intresse för de gamla hederliga forumen! Du skulle kunna få bli moderator på mitt forum om du ville! Nåväl, jag ska försöka besvara din fråga så gott jag kan! i de gamla hederliga forumen fanns det en citeraknapp. En sådan är verkligen värd hela sin vikt i guld när tråden blir lång och man vill ställa en fråga till en postare längre upp eller påpeka någonting som han eller hon skrev. Ett minus kan dock vara om flera citat hakar i varandra. Med det menar jag att man kanske har en dialog med en viss postare och klickar på citatknappen hela tiden. Till slut har man skapat en hel lista med citat inuti varandra!

När någon startar en tråd på Facebook radas inläggen upp i en enda lång lista under varandra. Där finns ingen citeraknapp och det gör att man måste skriva @ framför namnet varje gång som man vill rikta en kommentar till någon postare högre upp i tråden. Dessutom kan en tråd på Facebook bli hur lång som helst utan någon som helst kontroll på den. Enda sättet att bryta det år om man startar en ny tråd. 

En annan stor miss med Facebook är denna: det är visserligen inte särskilt svårt att starta en grupp där och exempelvis döpa den till exempelvis: "Vi som verkligen saknar de gamla hederliga diskussionsforumen". Dock kan man bara diskutera en sots fråga i varje grupp eftersom man inte kan göra flikar med olika kategorier i. 
    Om man vill diskutera andra saker än det som den specifika gruppen handlar om får man starta en ny grupp. Det är ganska störande och sedan är det det här med en tråds längd. På Facebook blir en tråd hur lång som helst. På iFokus tar det stopp vid 300 inlägg och det är bra, men när en tråd tar slut måste en postare starta en ny tråd. På de gamla hederliga forumen behöver ingen tänka på det, utan det bara löper på. 

En annan sak som jag personligen är förtjust i är att på de gamla hederliga forumen varje postare lägga till en egen avatar och en egen signatur som är alldeles valfri. Jag tycker personligen att det ser riktigt snyggt ut. Du har alldeles rätt i att tonen på Flashback är riktigt rå. I mina ögon är den alldeles för rå. Hur stort Familjeliv är i förhållande till Flashback är inte jag rätt person att uttala mig om, men nog är det väl fler än jag som håller med om att stämningen här på Familjeliv är många gånger bättre än på Flashback. Förlåt för att det här inlägget blev så väldigt långt, men tack ändå för att du tog dig tid att läsa det.  

Pethead
  • Skorpion76
    Carambolan skrev 2016-06-11 08:35:15 följande:

Jag håller med dig, jag saknar också forumen jag hängde på som tonåring. Det svåra är att komma in i den där kritiska nivån att forumet känns levande, men inte så stort att det inte längre kan vara en "alla känner alla"-stämning. Flashback och Familjeliv är för stora, men allt mindre har i det närmaste strypts av Facebook.

Flashback och Facebook är för stora. Det håller jag verkligen med om, men hur stort det här forumet är vet jag inte riktigt. Det är inte jag rätt person att bedöma, känner jag. 
    Pethead
  • Skorpion76
    Tusselina skrev 2016-06-12 03:27:51 följande:

Får nog säga att det nog inte finns särskilt stora chanser att få något sådant att lyckas, forumens tid är generellt förbi till förmån för mer hela community lösningar sedan länge tillbaka, och där är alltid facebook att konkurrera med. Även de stora forumen har tappat rejält, största chansen att starta någon form av plattform har du nog som undergrupp i någon större plattform (som nämnts redan ifokus, men det är rejält dött sedan länge även det, eller någon grupp på facebook eller liknande. Något större mer allomfattande är nog nästintill noll chans att lyckas. (det var inte ens lätt på den tiden forum var "stort" - väldigt liten andel växte sig stora, fler i totalt antal än idag, men antalet som försökte var då också oändligt mycket större) 

Får du feedbacken att du borde starta blogg istället är nog tolkningen du ska göra att du försöker predika istället för att föra en även för andra givande diskussion - det blir nog mer produktivt om du tar till dig det för vad det är än att se det som en "snyting", vilket det knappast inte är. 

Naturligtvis drömmer inte jag om att starta ett riktigt stort forum. Om det blir för stort är risken stor för att det inte blir särskilt familjärt, är jag rädd. 
    Pethead
Svar på tråden Längtar tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen!