• Anonym (Ledsen och orolig)

Någon att prata med... Om fläckvis håravfall/alopeci hos barn...

Finns det fler här med barn som råkat ut för fläckvis håravfall? Någon att prata och diskutera med, som precis som jag är ledsen och orolig för hur det ska utvecklas?

Upptäckte ganska många kala fläckar i nacken på vår 9-åriga dotter för snart 2 månader sedan. Inte märkt att hon tappat mer än vanligt, men hon kammade ofta själv innan. Visst plockade jag en del hår från borsten, men den använde ju även lillasyster, så tänkte inte på det.

Kan inte sätta upp en lite högre tofs, utan enbart en låg i nacken, annars lyser de kala områdena igenom jätteväl. Kan inte göra mittbena för att göra två tofsar eller flätor. Som tur är gillar hon att ha nedsläppt. Har diskuterat hur det ser ut med både vanlig läkare och hudläkare och eftersom huden är len och fin, ej irriterad på något vis är det ju med största sannolikhet alopeci hon råkat ut för. Vi har inget sagt till henne än, vill inte oroa henne i onödan, men det tär ju på mig... Att vara rädd för att hon själv upptäcker dem eller att någon kompis ser dem om hon lyfter på håret eller sätter upp det själv. Det har hänt så mycket i vår familj sista halvåret som vi alla mått dåligt av mer eller mindre. Min pappa fick bort hastigt i november och barnen var med om sin första begravning. Dottern slog ut sin permanenta framtand strax efter jul, vilket krävde x antal tandläkarbesök för att kolla hur det utvecklade sig och för att bygga upp en ny tand med plast. Sen har det hänt en rad andra tråkigheter som främst jag mått dåligt av. Dessutom väntar vi fjärde barnet, som självklart är en positiv händelse, men ändå varit tufft i allt annat som hänt.

Fler med barn med alopeci/fläckvis håravfall? Hur berättade ni för barnet? Hur går det? Hur tog hon/han det?

Vår dotter är alltså 9, har alltid haft ganska tunt hår, som växer sakta, aldrig blivit längre än 5-10 cm nedanför axlarna. Nu hade det äntligen börjat bli lite tjockare... Till vilken nytta?? Ska hon nu tappa mer och mer? Lillasyster har tjockt, långt hår och jag vet att storasyster önskar detsamma, därför känns det här så hårt... Varför?

• Svar på tråden Någon att prata med... Om fläckvis håravfall/alopeci hos barn...
  • Påven Johanna

Hur skulle du prata med henne om någon annan ofarlig åkomma som man kan tänka sig att hon skulle kunna ha/få/haft/fått? Alla dina trådar om detta får mig att tro att det möjligen är så att du kommer att ha det absolut största problemet med detta eftersom det verkar börja gränsa till besatthet. 

Varför tycker du synd om din 9-åring för att hon inte har tjockt hår som lillasyster? Hon har garanterat något annat som lillasyster inte har/inte kan/inte är intresserad av. De är ju två individer och skillnader i utseende är, eller borde i alla fall vara, tämligen ointressanta. 

Är det så att utseende är väldigt viktigt för dig? 

Alopeci innebär för det mesta och för de flesta att håret tappas på väl avgränsade områden - kala fläckar. De flesta får också håret tillbaka på dessa fläckar, men tappar det kanske i stället på andra ställen och så fortsätter det. Jag har absolut förståelse för att det kan kännas trist att få en kal fläck, men jag har mindre förståelse för att en förälder gör det till en stor och sorglig sak. Det är områden utan hår vi talar om, inte cancer. 

Jag tycker att du ska framtiden an med tillförsikt. Det finns ett rikt och lyckligt liv också för den som har alopeci. 

• Anonym (Oj)

Håller med föregående - det är du som mår dåligt TS du har just gått igenom tuffa saker och istället för att lägga sorgen på det så tar du ut det på din dotters hår...? Annars förstår jag inte hur det kan bli så stort för dig. Hur har du undgått att prata med henne om det om ni varit hos läkare och tittat på det?

Om du stör dig så på mina trådar behöver du kanske inte läsa dem? Än mindre svara så jävla okänsligt?? Nä, utseendet är självklart inte det viktigaste och självklart är jag glad att det inte är något farligt. Men lik förbannat är hon 9 år och på väg in i en känslig ålder. Hår är trots allt något man gärna vill ha på huvudet, eller vad känner du själv? Att berätta för en 9-åring att hon har flera stora kala fläckar i nacken, som kanske blir fler känns inte som den bästa sommarlovs-presenten??

Vi har inte varit hos läkare!! Läs ts! Och är det så himla onormalt att må dåligt över något som man vet ens barn skulle bli väldigt ledset av att få reda på?

Jag bad om att få prata med någon i liknande situation, inte få en massa påhopp från folk som inte fattar hur det känns...

• Påven Johanna
    Anonym (Ledsen och orolig) skrev 2016-06-11 17:52:00 följande:

Om du stör dig så på mina trådar behöver du kanske inte läsa dem? Än mindre svara så jävla okänsligt?? Nä, utseendet är självklart inte det viktigaste och självklart är jag glad att det inte är något farligt. Men lik förbannat är hon 9 år och på väg in i en känslig ålder. Hår är trots allt något man gärna vill ha på huvudet, eller vad känner du själv? Att berätta för en 9-åring att hon har flera stora kala fläckar i nacken, som kanske blir fler känns inte som den bästa sommarlovs-presenten??

Jag stör mig inte på dina trådar. Jag har däremot noterat genom att läsa dina trådar att den här saken har blivit ett gigantiskt problem för dig och jag tycker att det är synd om du till sist projicerar dina känslor kring detta på din dotter.  först blir det synd om henne eftersom det är oerhört jobbigt för barn att vara en besvikelse för sina föräldrar - vilket är hur hon skulle tolka din enorma ledsenhet över dessa hårlösa fläckar. 

Och när har jag sagt att hon skulle vara en besvikelse eller värd mindre än någon annan? Håll du dina tolkningar för dig själv eftersom du uppenbarligen inte har egna erfarenheter om just detta. Eller har du inget bättre för dig än att störa dig och skapa egna uppfattningar om andras problem?

• Anonym (Inte stor grej)

Jag tycker inte att du ska göra en stor sak av det, om det skulle bli så att hon tappar väldigt mycket hår så finns det peruker. Sen måste du ju berätta för henne men det behöver inte vara så dramatiskt.. Bara säg: "här var det ett par kala fläckar men håret täcker dom när du har utsläppt, vi får se om det växer ut nytt hår där snart".

• Påven Johanna
    Anonym (Ledsen och orolig) skrev 2016-06-11 18:54:18 följande:

Och när har jag sagt att hon skulle vara en besvikelse eller värd mindre än någon annan? Håll du dina tolkningar för dig själv eftersom du uppenbarligen inte har egna erfarenheter om just detta. Eller har du inget bättre för dig än att störa dig och skapa egna uppfattningar om andras problem?

Jag har inte påstått att du skulle sagt det. Jag pratar om hur hon skulle kunna tänkas tolka din sorg, oro och ångest över den här saken. Och du vet förstås inte vilka erfarenheter jag har av alopeci eftersom jag inte berättat något om vilka de är. Jag har dessutom förklarat för dig att jag inte stör mig på dina trådar - det är något du griper ur luften. Jag försöker ha en dialog med dig kring hur dina starka reaktioner till sist kan komma att orsaka ett problem för din dotter, ett problem hon inte har. Det är ju inte hon som är ledsen över de kala fläckarna, det är det du som är. 

Jag tycker inte att du ska föra saken på tal med henne. Varför ska du göra det? Den dagen hon själv upptäcker sina fläckar, om det ens kommer en sådan dag, så vänder hon sig förhoppningsvis till dig för att dryfta saken och förhoppningsvis har du då skaffat dig distans och sunda proportioner till detta och kan bemöta henne på ett sätt som gör att hon inte låter saken bli till samma sorg som den blivit för dig. 
  • Anonym (Dottern har haft)

För det första så ska du boka en läkartid för att kolla att det inte är något annat som är fel, troligen är det aleopesia men ändå.

För det andra så gör du för stor sak av det hela. För oss så blev det så att dottern fick det i femårsåldern. Det syntes väldigt väl då det var stora fläckar och hårfästet blev väldigt högt i pannan. Hon förlorade även ögonfransar och ena ögonbrynet försvann halvt. Det var dock inte någon stor grej varken för mig eller henne och inte heller något konstigt för hennes kompisar då vi direkt förklarade vad det var. 

Du håller det hemligt för din dotter och det kommer att förstoras upp i onödan. Säg till dottern att du har en kal fläck som jag vill att vi kollar med doktorn även om det inte är någon fara. Det kan ju bli fler fläckar och mer synliga så varför mörka det för henne?

• Anonym (?!)
    Påven Johanna skrev 2016-06-11 17:44:10 följande:
    Hur skulle du prata med henne om någon annan ofarlig åkomma som man kan tänka sig att hon skulle kunna ha/få/haft/fått? Alla dina trådar om detta får mig att tro att det möjligen är så att du kommer att ha det absolut största problemet med detta eftersom det verkar börja gränsa till besatthet. 

Varför tycker du synd om din 9-åring för att hon inte har tjockt hår som lillasyster? Hon har garanterat något annat som lillasyster inte har/inte kan/inte är intresserad av. De är ju två individer och skillnader i utseende är, eller borde i alla fall vara, tämligen ointressanta. 

Är det så att utseende är väldigt viktigt för dig? 

Alopeci innebär för det mesta och för de flesta att håret tappas på väl avgränsade områden - kala fläckar. De flesta får också håret tillbaka på dessa fläckar, men tappar det kanske i stället på andra ställen och så fortsätter det. Jag har absolut förståelse för att det kan kännas trist att få en kal fläck, men jag har mindre förståelse för att en förälder gör det till en stor och sorglig sak. Det är områden utan hår vi talar om, inte cancer. 

Jag tycker att du ska framtiden an med tillförsikt. Det finns ett rikt och lyckligt liv också för den som har alopeci. 
    +1
    Anonym (Dottern har haft) skrev 2016-06-11 19:40:17 följande:
    För det första så ska du boka en läkartid för att kolla att det inte är något annat som är fel, troligen är det aleopesia men ändå.

För det andra så gör du för stor sak av det hela. För oss så blev det så att dottern fick det i femårsåldern. Det syntes väldigt väl då det var stora fläckar och hårfästet blev väldigt högt i pannan. Hon förlorade även ögonfransar och ena ögonbrynet försvann halvt. Det var dock inte någon stor grej varken för mig eller henne och inte heller något konstigt för hennes kompisar då vi direkt förklarade vad det var. 

Du håller det hemligt för din dotter och det kommer att förstoras upp i onödan. Säg till dottern att du har en kal fläck som jag vill att vi kollar med doktorn även om det inte är någon fara. Det kan ju bli fler fläckar och mer synliga så varför mörka det för henne?
    +1 här också. Jag tycker det absolut värsta här är att du (TS) mörkar det för dottern, fy vad elakt :( 
Svar på tråden Någon att prata med... Om fläckvis håravfall/alopeci hos barn...