• Anonym (Ledsen och orolig)

    Någon att prata med... Om fläckvis håravfall/alopeci hos barn...

    Finns det fler här med barn som råkat ut för fläckvis håravfall? Någon att prata och diskutera med, som precis som jag är ledsen och orolig för hur det ska utvecklas?

    Upptäckte ganska många kala fläckar i nacken på vår 9-åriga dotter för snart 2 månader sedan. Inte märkt att hon tappat mer än vanligt, men hon kammade ofta själv innan. Visst plockade jag en del hår från borsten, men den använde ju även lillasyster, så tänkte inte på det.

    Kan inte sätta upp en lite högre tofs, utan enbart en låg i nacken, annars lyser de kala områdena igenom jätteväl. Kan inte göra mittbena för att göra två tofsar eller flätor. Som tur är gillar hon att ha nedsläppt. Har diskuterat hur det ser ut med både vanlig läkare och hudläkare och eftersom huden är len och fin, ej irriterad på något vis är det ju med största sannolikhet alopeci hon råkat ut för. Vi har inget sagt till henne än, vill inte oroa henne i onödan, men det tär ju på mig... Att vara rädd för att hon själv upptäcker dem eller att någon kompis ser dem om hon lyfter på håret eller sätter upp det själv. Det har hänt så mycket i vår familj sista halvåret som vi alla mått dåligt av mer eller mindre. Min pappa fick bort hastigt i november och barnen var med om sin första begravning. Dottern slog ut sin permanenta framtand strax efter jul, vilket krävde x antal tandläkarbesök för att kolla hur det utvecklade sig och för att bygga upp en ny tand med plast. Sen har det hänt en rad andra tråkigheter som främst jag mått dåligt av. Dessutom väntar vi fjärde barnet, som självklart är en positiv händelse, men ändå varit tufft i allt annat som hänt.

    Fler med barn med alopeci/fläckvis håravfall? Hur berättade ni för barnet? Hur går det? Hur tog hon/han det?

    Vår dotter är alltså 9, har alltid haft ganska tunt hår, som växer sakta, aldrig blivit längre än 5-10 cm nedanför axlarna. Nu hade det äntligen börjat bli lite tjockare... Till vilken nytta?? Ska hon nu tappa mer och mer? Lillasyster har tjockt, långt hår och jag vet att storasyster önskar detsamma, därför känns det här så hårt... Varför?

  • Svar på tråden Någon att prata med... Om fläckvis håravfall/alopeci hos barn...
  • Påven Johanna
    Anonym (?!) skrev 2016-06-11 19:59:16 följande:
    +1
    Anonym (Dottern har haft) skrev 2016-06-11 19:40:17 följande:
    För det första så ska du boka en läkartid för att kolla att det inte är något annat som är fel, troligen är det aleopesia men ändå.

    För det andra så gör du för stor sak av det hela. För oss så blev det så att dottern fick det i femårsåldern. Det syntes väldigt väl då det var stora fläckar och hårfästet blev väldigt högt i pannan. Hon förlorade även ögonfransar och ena ögonbrynet försvann halvt. Det var dock inte någon stor grej varken för mig eller henne och inte heller något konstigt för hennes kompisar då vi direkt förklarade vad det var. 

    Du håller det hemligt för din dotter och det kommer att förstoras upp i onödan. Säg till dottern att du har en kal fläck som jag vill att vi kollar med doktorn även om det inte är någon fara. Det kan ju bli fler fläckar och mer synliga så varför mörka det för henne?
    +1 här också. Jag tycker det absolut värsta här är att du (TS) mörkar det för dottern, fy vad elakt :( 
    Men i nuläget när ts är så uppriven över dessa fläckar så tror i alla fall inte jag att hon kommer att kunna prata om detta på något bra sätt med sin dotter. Så länge hon är så här ledsen kommer ämnet obönhörligen att bli väldigt laddat för henne och då blir det det även för dottern. Synd tycker jag. 
  • Anonym (?!)
    Påven Johanna skrev 2016-06-11 20:03:41 följande:
    Men i nuläget när ts är så uppriven över dessa fläckar så tror i alla fall inte jag att hon kommer att kunna prata om detta på något bra sätt med sin dotter. Så länge hon är så här ledsen kommer ämnet obönhörligen att bli väldigt laddat för henne och då blir det det även för dottern. Synd tycker jag. 
    Låter som en otrolig överreaktion. Det är ju inget farligt även oms et kan kännas tråkigt. Min dotter är född med otroligt dålig kvalitet på håret. Hon kan inte ens få hår ner till axlarna och det är supertunt och flygit. Är det jättesynd om henne också då? Mer synd än o TS dotter som i alla fall kan få så långt hår som 5-10 cm nedanför axlarna?

    (nej, jag tycker naturligtvis inte att det är synd om min dotter för att hon inte har tjockt hår)
  • Anonym (Ledsen och orolig)

    Jag ger upp... Tack alla ni som inte hade något vettigt att säga överhuvudtaget. Bad om att fä prata m någon som kände liknande, men det har jag inte märkt nåt av. Ni har verkligen spätt på och fått mig att känna mig som en dålig mamma istället! Underbart ställe det här... Inte...

  • Anonym (Ledsen och orolig)
    Anonym (?!) skrev 2016-06-11 19:59:16 följande:

    +1+1 här också. Jag tycker det absolut värsta här är att du (TS) mörkar det för dottern, fy vad elakt :( 


    Elakt? Jag känner väl ändå min dotter bäst? Anser att det bara skapar onödig oro så länge hon själv inte ser dem eller vet om dem. Finna ju ändå inget att göra åt det!? Blir det värre har vi givetvis inget annat val än att berätta för henne. Även om det är ganska många/stora kala fläckar, håller de sig *peppar peppar* än så länge bak i nacken.
  • Anonym (?!)
    Anonym (Ledsen och orolig) skrev 2016-06-11 23:00:50 följande:
    Elakt? Jag känner väl ändå min dotter bäst? Anser att det bara skapar onödig oro så länge hon själv inte ser dem eller vet om dem. Finna ju ändå inget att göra åt det!? Blir det värre har vi givetvis inget annat val än att berätta för henne. Även om det är ganska många/stora kala fläckar, håller de sig *peppar peppar* än så länge bak i nacken.
    Ja jag tycker det är elakt mot henne, hon är inget småbarn. Jag har en egen 9-åring här. Det är en tänkande, riktig människa som har rätt att veta vad som eventuellt skulle vara fel med henne.
  • Anonym (Jeanette)

    Hej!
    Vilka onödiga kommentarer här. Jag vill jättegärna komma i kontakt med dig eftersom jag upplever precis samma scenario med min dotter. Skulle vara intressant och veta hur ni har gått vidare.

    /Jeanette

  • Agnes Kerenyi

    Hej!

    Fick Du svar varför Din dotter tappar hår fläckvis?

    Jag skulle gärna vilja veta om Du fick något besked. Jag har en orolig mamma vars dotter är 7 år och tappar på samma sätt och läkarna har inte hittat orsaken än :'(

  • Anonym (Ledsen och orolig)
    Anonym (Jeanette) skrev 2016-08-14 20:04:14 följande:

    Hej!
    Vilka onödiga kommentarer här. Jag vill jättegärna komma i kontakt med dig eftersom jag upplever precis samma scenario med min dotter. Skulle vara intressant och veta hur ni har gått vidare.

    /Jeanette


    Hej!
    Missat de sista svaren i tråden. Fick bebis i juli så fl hamnade i skymundan. Vi sa aldrig något till dottern och uppsökte heller aldrig någon läkare eftersom hon var frisk och pigg i övrigt kändes det som att alopeci måste varit den enda orsaken. Någon gång i slutet av sommaren började håret iaf växa ut igen och i nuläget finns inga kala fläckar kvar. Där är nu istället håret 3-4 cm långt. Jag hoppas och tror att det var en engångsgrej och att det berodde på flertalet jobbiga händelser i hennes liv.
    Hur har det gått för er?
  • Anonym (Ledsen och orolig)
    Agnes Kerenyi skrev 2016-12-21 11:47:47 följande:

    Hej!

    Fick Du svar varför Din dotter tappar hår fläckvis?

    Jag skulle gärna vilja veta om Du fick något besked. Jag har en orolig mamma vars dotter är 7 år och tappar på samma sätt och läkarna har inte hittat orsaken än :'(


    Hej!
    Nej, vi uppsökte ju aldrig läkare eftersom vi valde att inget säga till dottern i hopp om att det snart skulle vända och börja växa ut igen. I slutet av sommaren gjorde det det och nu är det 3-4 cm långt där fläckarna satt. Jag hoppas o tror att det berodde på flera jobbiga händelser i hennes liv och att det inte återkommer, men det kan vi ju aldrig veta... bara att hålla tummarna!
    Hur går det för er? Har hon tappat mycket?
  • Anonym (Ledsen och orolig)

    O där hittade jag en ny fläck med glest hår... förbannade, jävla skitsjukdom! Då är det väl återkommande helt enkelt... orkar inte...

  • Anonym (Här med)

    Det har min dotter också. Det har också återkommit, mitt uppe på huvudet den här gången. Jaja, det växer väl ut igen, det är ju bara hår liksom. Får se om hon vill snagga det. Nästan alla har något att dras med säger vi alltid till våra barn, en del har flera saker och det är inte allt som märks.

    Vår dotter tycker inte detta är någon stor grej, men så har hon lite perspektiv också med en bästis med leukemi.

  • Anonym (Ledsen och orolig)
    Anonym (Här med) skrev 2017-03-07 18:43:55 följande:

    Det har min dotter också. Det har också återkommit, mitt uppe på huvudet den här gången. Jaja, det växer väl ut igen, det är ju bara hår liksom. Får se om hon vill snagga det. Nästan alla har något att dras med säger vi alltid till våra barn, en del har flera saker och det är inte allt som märks.

    Vår dotter tycker inte detta är någon stor grej, men så har hon lite perspektiv också med en bästis med leukemi.


    Hur gammal är hon? Inte sagt något till vår tjej än... avvaktar och hoppas det stannar av. Stör mig på att det ens förekommer, så himla onödigt liksom.,,
  • Förstående12345

    Hej!

    Vill börja med att säga att jag verkligen förstår din situation. Det kan vara svårt att sätta sig in i situationen när man själv inte upplevt den. Man är ju såklart inte ledsen över själva utseendet utan hur ledsen personen skulle kunna bli (eller var i min systers fall).

    Min syster fick denna sjukdom för ungefär ett halvår sedan. Hon är 15 år och går på högstadiet, den tiden som många bryr sig om vad andra tycker och tänker om än. Det var såklart en jobbig situation, hon var mycket ledsen över detta och försökte dölja håravfallen så gott det gick, hade aldrig uppsatt hår och ofta keps. Hon mådde mycket psykiskt dåligt över det och grät mycket en period. Alla i familjen var såklart ledsna över att hon mådde dåligt över detta också och det kändes för oss alla.

    På sjukhuset berättade läkarna att det inte är farligt men att det ofta uppstår pga stress (vilket troligtvis skedde med min syster). Man vet inte hur mycket hår man tappar, om det kommer växa tillbaka eller inte. Våra föräldrar tog iallafall kontakt med läkare och försäkringskassa när mer hår tappades om det fanns möjlighet att få pengar till att sätta in löshår på de kala fläckarna. Efter några veckor hade detta beviljas och min syster fick gå till en frisör som använde sig av en metod där man sätter in slingor i håret vid de kala fläckarna. Slingorna sätts om var 7:e vecka. Det ser verkligen naturligt ut och det är iallafall ett tips för din dotter! Min syster är verkligen så nöjd och glad över detta. Hoppas det löser sig för er! Kram

  • Anonym (Ledsen och orolig)
    Förstående12345 skrev 2017-03-09 02:09:23 följande:

    Hej!

    Vill börja med att säga att jag verkligen förstår din situation. Det kan vara svårt att sätta sig in i situationen när man själv inte upplevt den. Man är ju såklart inte ledsen över själva utseendet utan hur ledsen personen skulle kunna bli (eller var i min systers fall).

    Min syster fick denna sjukdom för ungefär ett halvår sedan. Hon är 15 år och går på högstadiet, den tiden som många bryr sig om vad andra tycker och tänker om än. Det var såklart en jobbig situation, hon var mycket ledsen över detta och försökte dölja håravfallen så gott det gick, hade aldrig uppsatt hår och ofta keps. Hon mådde mycket psykiskt dåligt över det och grät mycket en period. Alla i familjen var såklart ledsna över att hon mådde dåligt över detta också och det kändes för oss alla.

    På sjukhuset berättade läkarna att det inte är farligt men att det ofta uppstår pga stress (vilket troligtvis skedde med min syster). Man vet inte hur mycket hår man tappar, om det kommer växa tillbaka eller inte. Våra föräldrar tog iallafall kontakt med läkare och försäkringskassa när mer hår tappades om det fanns möjlighet att få pengar till att sätta in löshår på de kala fläckarna. Efter några veckor hade detta beviljas och min syster fick gå till en frisör som använde sig av en metod där man sätter in slingor i håret vid de kala fläckarna. Slingorna sätts om var 7:e vecka. Det ser verkligen naturligt ut och det är iallafall ett tips för din dotter! Min syster är verkligen så nöjd och glad över detta. Hoppas det löser sig för er! Kram


    Hej! Skönt att höra att det kan finnas lösningar om det blir värre... var det någon speciell frisör som gjorde detta? Hur mycket hår hade hon tappat då?
  • Jenina1

    Hej, jag vet inte om det är aktuellt fortfarande men har precis som du en dotter med vad jag förmodar är alecopi. Hon har nästan tappat allt hår i nacken och idag upptäckte vi tyvärr en lite fläck uppe på hjässan. Jag skulle vilja veta hur det har gått för er? Har det blivit bättre? Håret växer ibland tillbaka, och så kan det ju uppstå fläckar på ett annat ställe.. eftersom min mamma har alecopi så egentligen råder det väl inga tvivel om att min dotter fått det hon med. Men hursomhelst skulle gärna vilja få kontakt om du vill?

Svar på tråden Någon att prata med... Om fläckvis håravfall/alopeci hos barn...