• Tussans

Vad kan jag plantera i grönsakslandet i juli?

Vi har nyligen köpt ett hus med inflytt vid månadsskiftet juni/juli. Där finns ett stort grönsaksland som jag vill sätta händerna i! Just nu är det mest ogräs som växer, och rabarber. Har inte så gröna fingrar men vill lära mig.
    Finns det något jag kan plantera i juli eller är det för sent?
    Har även ett växthus som jag också vill odla i!
    Tips o hjälp mottages tacksamt ????

• Svar på tråden Vad kan jag plantera i grönsakslandet i juli?
  • Trippelmamma76

Köp färdiga plantor i år! Gå loss på tomatplantor, örter mm! Kanske sätta ett fruktträd eller två till hösten?

• Trippelmamma76

Jordgubbar borde gå att sätta när som helst (blir kanske bär först nästa år iofs) de revar sig som värsta ogräset. Gräslök? Även om det inte blir så mycket fröer så är det väl kul att ha något i landet och mycket kommer ju vara fint till nästa år om ni sätter ner det i år.

• Grannen

Plocksallad och rädisor kan du så.
    Plantera örter (inte dom från tex Ica utan från plantskolor som har mer rötter)

Sätt jordgubbar och smultron.

I växthuset kan du sätta in plantor som redan bär frukt! Tomater, chilli och paprika.

• Arbor
    Tussans skrev 2016-06-11 19:35:27 följande:
    Vi har nyligen köpt ett hus med inflytt vid månadsskiftet juni/juli. Där finns ett stort grönsaksland som jag vill sätta händerna i! Just nu är det mest ogräs som växer, och rabarber. Har inte så gröna fingrar men vill lära mig. Finns det något jag kan plantera i juli eller är det för sent? Har även ett växthus som jag också vill odla i! Tips o hjälp mottages tacksamt ????
    Nu vet jag inte var du bor, men är det söder över, där kylan kommer sent kan du plantera allt som kan planeras under våren. Bara att det mognar senare.
  • lena j89

Jag har heller inga grlna fingrar, men kan du inte förså i små krukor nu och sen plantera ut?

• Harmagedon

Förlåt om jag är tråkig nu. Men om landet är översållat med ogräs och inte ordninggjort för i år så är det nog bättre att passa på och få det ogräsfritt och fint till nästa säsong. Gräv och rensa bort allt. Täck över med organiskt material. Gödsla med kopåse och benmjöl till våren så har du lysande förutsättningar för en bra skörd nästa år.

Vill du köra på i år rekommenderar jag grönkål och asiatiska växter. De funkar bra att så även i värmebölja och ger goda skördar även efter frost.

Fleråriga kryddor kan ju också vara en ide men de vill oftast ha helt andra förutsättningar än grönsaker så sällan bra att ha på samma ställe.

Svar på tråden Vad kan jag plantera i grönsakslandet i juli?